NBA: אז האם נכון לזרוק כמה שיותר משלוש? - סרוגים

NBA: אז האם נכון לזרוק כמה שיותר משלוש?

ניסינו להסתכל מי הקבוצות שזורקות את האחוזים הכי גבוהים של הזריקות שלהן משלוש. במקום הראשון כמובן מצאנו את יוסטון שגם נמצאת במקום גבוה בליגה ובהחלט נחשבת קבוצה טובה. במקום השני נמצאת קליבלנד גם היא קבוצה שלכל הדעות תלך רחוק בפלייאוף. לעומת זאת אם נסתכל במקום השלישי נמצא את הנטס, במקום הרביעי את מיאמי ובחמישי את דאלאס. כלומר, לא בטוח שיותר זריקות משלוש שוות ניצחון או הצלחה בטוחה

NBA: אז האם נכון לזרוק כמה שיותר משלוש?
  קובי ברייאנט זורק לשלוש. צילום מסך יוטיוב

זורקים יותר מהשלוש

צ'ארלס בארקלי רוצה שכל העולם יידע שהזריקה לשלוש הורסת את המשחק ושקבוצות כמו יוסטון הורסות את המשחק עם 50% מהזריקות שלהן שמגיעות משלוש.

באופן כללי נכון להיום – תשע עשרה קבוצות מתוך שלושים הקבוצות של הליגה זורקות יותר מהזריקות שלהן משלוש ביחס לעונה הקודמת.(מבחינת אחוזיםף למשל בעונה שעברה 46% מהזריקות של יוסטון היו מעבר לקשת, העונה הם עם 51% מהזריקות שלהם)

אז האם נכון לזרוק כמה שיותר משלוש?

יש מימדים סטטיסטיים שמראים שכמובן שכן הרי שלוש זה פי אחד וחצי משתיים, כך שלמשל מספיק לקלוע ב-33% לשלוש בכדי להגיע לאותו תוצר של 50% משתיים אבל ננסה אולי להסביר דרך כמה דוגמאות למה זה לא תמיד נכון.

סבוניס זורק לשלוש פחות

הרבה דובר בתחילת העונה על הקושי לשחק ליד ראסל ווסטברוק, שהרי אולדיפו וסבוניס התחילו להשתפר כשהם לא שיחקו לידו. אולדיפו מספר לכל מי שרוצה לשמוע שאם כבר הוא הגיע לרמה הזו, זה בזכות למידה מווסטברוק, ולגבי סבוניס ננסה קצת לצלול פנימה.

בעונה הנוכחית חל שיפור גדול מאוד. דומנטאס סאבוניס. צילום מסך

בעונה הקודמת סבוניס תפקד כארבע על המגרש, התבקש לזרוק הרבה באופן יחסי לשלוש (2 זריקות למשחק) וקלע במעט פחות מ40% מהשדה. הוא שיחק 20 דקות למשחק בעונת הרוקי שלו, הוריד 3.6 ריבאונדים וקלע כ-6 נקודות.

בעונה הנוכחית חל שיפור גדול מאוד, ראשית, כי זו כבר לא עונת הרוקי שלו אבל לדעתנו יש סיבה נוספת.

סבוניס עבר לשחק באינדיאנה בתפקיד של סנטר, הוא משחק הרבה יותר קרוב לטבעת וזורק לשלוש פחות מחצי זריקה בממוצע במשחק. הדקות שלו לא עלו משמעותית, הוא כרגע על 24 דקות למשחק, אבל התוצר עלה בהחלט: 12.4 נקודות למשחק ו8 ריבאונדים.

היכולת של סבוניס לתפקד באזורים שיותר מתאימים לו גם סיפקה שיפור באחוזי הקליעה האפקטיבית שלו שלוקחים בחשבון יעילות של זריקות לשלוש, עם עלייה של כ10%(!).

לא בטוח שיותר זריקות משלוש שוות ניצחון 

ניסינו להסתכל מי הקבוצות שזורקות את האחוזים הכי גבוהים של הזריקות שלהן משלוש.

במקום הראשון כמובן מצאנו את יוסטון שגם נמצאת במקום גבוה בליגה ובהחלט נחשבת קבוצה טובה. במקום השני נמצאת קליבלנד גם היא קבוצה שלכל הדעות תלך רחוק בפלייאוף. לעומת זאת אם נסתכל במקום השלישי נמצא את הנטס, במקום הרביעי את מיאמי ובחמישי את דאלאס.

כלומר, לא בטוח שיותר זריקות משלוש שוות ניצחון או הצלחה בטוחה.

במקום ה-27 בליגה נמצאת סן אנטוניו ובמקום ה-28 בליגה נמצאת מינסוטה. שתי קבוצות שנמצאות גבוה במערב אך לא בעזרת הקליעה לשלוש. (גולדן סטייט במקום העשירי למי שתהה).

הסיבה יחסית ברורה ולא תחדש יותר מדי – לקליבלנד וליוסטון יש שחקנים שבאמת טובים מטווח השלוש ולכן הגיוני לזרוק משם יותר. מינסוטה שהשחקנים הטובים ביותר שלה הם ג'ימי וקרל טאוונס, שחקנים שלא טובים במיוחד (גם אם לא נוראיים) מטווח השלוש, לא יצליחו אם יזרקו זריקות שלא מתאימות להם.

כך שיחד עם ההפיכה של קליעות משלוש לכלי מרכזי יותר ויותר השימוש בו וההצלחה איתו תלויים במינון. כשגם שימוש נמוך בזריקות מהטווח הזה באופן יחסי לא בהכרח יביאו לחוסר הצלחה.

דמרכוס קאזינס ודמאר דרוזן הם מקרי הבוחן כנראה.

שחקנים שמצליחים להוסיף לרפרטואר שלהם מימד נוסף שלא היה קודם. פועלים באזורים שנוחים להם אבל עכשיו יכולים להוסיף איום נוסף שלא היה שם קודם (למרות שהם עוד לא עושים את זה בצורה הכי אפקטיבית).

קבוצות שמצליחות לשלב את הקליעה לתוך המשחק שלהם עם שחקנים שבאמת מתאימים לכך יוכלו להתקדם ובאמת יצליחו. האחרות פשוט ישתמשו בנשק שלא מתאים לארסנל שלהם ורק ילכו אחורה.

אז האם הקליעה לשלוש תהרוס את המשחק? תהפוך אותו למלהיב יותר? תגידו לנו אתם…

לעדכוני ליגת ה-NBA, משחקים, שחקנים, טורי דעה בדף הפייסבוק: NBA ישראל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו