הרב מרדכי נגארי: "רבנים שאינם ראויים להוראה- מורים הלכה"

הרב מרדכי נגארי: "רבנים שאינם ראויים להוראה- מורים הלכה"

הרב מרדכי נגארי שליט"א, רב העיר מעלה אדומים, קובל על כך שרבנים צעירים, שלא שימשו כל צורכם, מעיזים להתיר כניסה להר-הבית בזמן הזה, כנגד רוב ככל גדולי ישראל, והרבנות הראשית לדורותיה

הרב נגארי: 'רבנים שאינם ראויים להוראה מורים הלכה'
  (צילום מסך מתוך יוטיוב)

לאחרונה, פורסמו מספר מאמרים ופסקי הלכה, מרבנים צעירים ורמי"ם בישיבות, המתירים ומעודדים כניסה להר הבית בזמן-הזה. (וכן בעוד נושאים כבדי משקל, הנוגעים לכלל-ישראל, דוגמת הגיור ועוד).

הרבה מאוד יש להשיב על הנכתב בדבריהם. אבל חשבתי, שיותר נכון לכתוב על שורש הבעיה, והוא, לענ"ד – שמדובר ברבנים שלא שימשו כל צורכם תלמידי חכמים גדולים מהם, (לא עשו "שימוש", בלשון עולם הישיבות), וכבר לימדונו חז"ל: "גדולה שימושה של תורה יותר מלימודה" (ברכות ז':).

"רבים חללים הפילה"(משלי ט'), זה שלא הגיע להוראה ומורה! (עבודה זרה יט:). חז"ל אומרים, שאחד מהדברים שהתורה נקנית בהם, זה "המכיר את מקומו" (אבות ו,ו). בדורנו המודרני – כל תלמיד חכם, אברך או ר"מ בישיבה, שיש לו "פרויקט השו"ת" או גישה לאינטרנט, מרשה לעצמו להורות הלכה לכלל ישראל, בעניינים חמורים שיש להם השלכה ציבורית עצומה.

תופעה זו חמורה עד למאד, וכבר התריע מו"ר ראש ישיבת מרכז הרב, הגאון הגדול הרב אברהם שפירא זצ"ל – שאין רשות ל"רבעלך" לפסוק בעניני כלל ישראל; "מי שיכול להתיר עגונה, אולי יכול לפסוק בעניינים אלו". (ועיין בדבריו החריפים של הרמ"א ביוד' סי' רמב, יג).

מכיר אני  מקרוב את הגאון – אהובנו – הרב דב ליאור שליט"א, ואת הגאון – ראש ישיבת מעלה אדומים – הרב רבינוביץ שליט"א. מבין הרבנים המתירים עליה להר-הבית – רק אותם אני יכול להעריך כיכולים וראויים לפסוק בעניינים חמורים אלו. אך היות וענייני הכלל אינם הלכות אישיות, הנוגעות לפרט, יש לכלל הציבור לילך אחר רוב ככל גדולי ישראל, והרשות המוסמכת לדון ולהחליט בעניינים מעין אלו, וזו הרבנות הראשית לתולדותיה, שפסקו לאסור מכל וכל את הכניסה להר-הבית. (כשם שלא ייתכן שמספר רבנים ייבנו את בית המקדש על דעת עצמם).

מלבד עצם הבעיה ההלכתית, יש פה גם בעיה חינוכית כבידה. אחריות נכבדה מאוד, מבחינה חינוכית – ערכית, נופלת על כתפי הרבנים הצעירים (כולל רמי"ם, וגם חלק מהרבנים המשרתים ברבנות, כולל כמובן אני הקטן) המורים הלכה. הצעירים והצעירות, התלמידים במוסדות החינוך, רואים חוסר כפיפות הלכתית של רבנים לרבני ישראל הגדולים ולרבנות הראשית. השלב הבא (שהוא כבר כאן) שגם בנושא גיוס בנות לצה"ל ועוד עניינים כבדי משקל, לא חייבים לשמוע לגדולי הדור הזקנים.

לדאבוננו, יש שטועים ומטעים בהבנת דברי גדולי הדור שנפטרו, וזאת משום שאין להם מסורת וקבלה מהם. אף יש שהגדילו לעשות, ושינו בהבנת פסק מו"ר הגאון הגדול הרב מרדכי אליהו זצ"ל. כל הזמן חוזרים על אותו סילוף, להביא את קריאת הגר"מ אליהו זצ"ל לבנית בית-כנסת בהר הבית, כביכול כאילו כוונתו הייתה להתיר כניסה להר. והדברים אינם נכונים, כפי ששמענו במפורש מפיו, וכפי שהבהיר דבריו בעצמו במפורש בשנת תשס"ח, סמוך לפטירתו (בשו"ת הרב הראשי, כהערה לכרך תש"נ-תשנ"ג, עמ' 26): "מועצת הרבנות הראשית בזמנו החליטה, שאסור להיכנס כלל להר הבית… בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת, לא בשטח הר הבית ממש אלא מחוץ לחומה, בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק" (כלומר- במקום המותר לכניסה ללא טהרה!). הגר”מ אליהו זצ”ל אף הבהיר במפורש במכתביו כי כל כניסה שהיא תתאפשר רק "בהסכמת, ובהרשאת, ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל"!

בפרשה הקודמת נאמר (שמות ג' טז'): "לך ואספת את זקני ישראל" – ופירש רש"י: "המיוחדים לישיבה" (על פי יומא כח:). אומרים על כך חז"ל במדרש רבה (שם): "לעולם זקנים מעמידים את ישראל… אימתי ישראל עומדים? כשיש להם זקנים. שכל מי שנוטל עצה מן הזקנים – אינו נכשל." רבותינו הדריכונו שיש להיוועץ בזקנים – בחכמי הדור, ובפרט בעניינים הרי גורל, ובודאי בנושא החשוב של דרישת ציון ומורא-מקום-מקדשנו.

הדרך לבניין ירושלים הוא ע"י שניוועץ בזקנים ונכיר בערך הגדולים (עיין גמרא שבת קיט:), ודווקא ע"י כך נזכה במהרה שיבנה בית-המקדש, במהרה בימינו אמן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
יישר כח גדול
אריה | 11-01-2018 10:51
אכן כל איזה רב צעיר (כמו אלישע וולפסון) יוצא מול גדולי ישראל
מי אלו הגדולי ישראל בחיים שמתנגדים לעליה
א | 11-01-2018 13:05
יותר מזה השנאה שלך כלפי רב וולפסן שליטא אומר הכל. קודם תכתוב תגובה לכל מה שכתב אחר כך מותר לך ללכלך.
2
עוד רב שמבייש את עצמו
מנדל | 11-01-2018 11:51
רוב מוחלט של רבנים בצבור הדתח לאומי עולים או מעודדים עליה להר הבית. הנואשות למנוע בנין המקדש הגיע לשיא חדש. שאלה אחת לרב נגארי: איפה כתוב ברמב''ם או שולחן ערוך שאסור לעלות להר הבית שאתה שולל העליה?
3
ככה זה כלומדים למטרת מבחני הרבנות בלבד ונשארים עמי הארץ בשס ראשונים ואחרונים ויסודות הפסיקה
גבי | 11-01-2018 13:59
טכנאי שיניים של הלכה ולא נזכיר שמות של מוסדות כאלו שמוכרים לכולנו. בושה
נכון מאד, סמיכה לרבות שזה לא רק המבחן
נח | 14-01-2018 11:06
אלא בעיקר שימוש תלמידי חכמים. וזה חסר מאד אצל הרבנים הצעירים, ולכן כל אחד מהם חושב שהוא רשכבה"ג...
סופסוף תגובה כמו שצריך כל מילה בסלע... כמה שאתה צודק
הוי כמה שאתה צודק | 12-01-2018 12:35
אהבתי
4
ישר כח. ר' אלישע וולפסון הוא בחור נחמד ויקר אבל איך
ישראל אבירני | 11-01-2018 14:33
איך יתכן שבחור צעיר בן 28 יעיז להתווכח מעל גבי העיתון עם הרב עדס, גאון עצום בנגלה ובנסתר וצדיק גדול. האם מחר הוא גם יכתוב תשובה להתיר גט של צמח, או להתיר עגונה?! מי שלא מבחין בין הר הבית לשאר המקומות, גם לא מבחין בין רב גדול לר"מ צעיר
הרב אלישע
תלמיד בישיבת צפת | 12-01-2018 14:25
הוא לא בחור נחמד. היזהר בדבריך. הרב אלישע תלמיד חכם שקדן. סיים כל מבחני הרבנות כולם. צדיק ותופס שיעור של כעשרים וחמש תלמידים . אבא לשישה ילדים חריף ובקיא שייף עייל ושייף נפיק. הרב שמואל אליהו נותן לו לכתוב תשובות לשאלות שהוא מקבל בהלכה. זה בחור נחמד??
5
נו באמת- די עם חוסר ההתמודדות
אספקלריה מאירה | 11-01-2018 14:35
כל מה שרוצים מהרבנים היום זה להרים את העיניים לשנייה מהספר ולראות שאנחנו נמצאים במצב חדש, כזה שלא היה כבר אלפי שנים. אנחנו תלויים בעצמנו, השיקולים הם גם פוליטיים וביטחוניים ובפרט לאומיים, זה לא הלכה יבשה. אני בכלל לא נכנס לנושא שגם בהלכה עצמה יש הרבה מקום להקל, עובדה שיש רבנים שמקלים והם גדולים כמו הרב דב ליאור וכו'. אך העניין המרכזי הוא לא ההלכה, אלא הבסיס של הכל זה ההכרה של הרבנים שהמציאות היא חדשה ויש כלים הלכתיים שונים להתמודד עם המצב- חז"ל לדוגמה, בעת שהיה בית מקדש שני והיו בעיות של טומאה ורצו לקיים קורבנות ציבור במועדן, החליטו על כלל הלכתי מובהק- "טומאה הותרה בציבור". זה כמובן נאמר בהקשר של הקרבת קורבנות ציבור, אך המהות היא כמובן "צורך הציבור", יש כאן צורך לאומי, עליו יש לתת את הדעת. ויקיפדיה פשוטה בערך זה מראה: כלל זה, ש"טומאה הותרה בציבור" הוא מהנושאים העומדים במוקד הדיונים על חידוש עבודת הקורבנות, שכן כבר למעלה מאלף וחמש מאות שנה, אין בידינו אפר פרה אדומה, ולא ניתן להיטהר מטומאת מת. וכך תיאר זאת רבי אשתורי הפרחי (בעל כפתור ופרח): "רבינו יחיאל דפריש ז"ל אמר לבוא לירושלים, והוא בשנת שבע עשרה לאלף השישי, ושיקריב קרבנות בזמן הזה. ואני מטרדתי להשלים עמו המלאכה לא שאלתיו מה נעשה מטומאתנו... אנכי בדרך לפני שילה שב למקומי, נזכרתי הלכה שאין לחוש על הטומאה כדאמרינן [=כמו שאנו אומרים] ב[מסכת] תמורה... שקרבנות צבור דוחין את השבת ואת הטומאה". אך כיום, גוים משחקים בהר בית, חיילים יהודים נרצחים שם, השליטה היהודית במקום נחלשת ואפילו ההכרה ההיסטורית של העם היהודי במקום מתערערת על ידי מרעין בישין כאלו ואחרים, וזה לא מספיק צורך ציבור לאומי שאפשר לקרוא לו "טומאה הותרה בציבור"? זאת הבעיה של הרב כותב המאמר, כמו של שאר הרבנים מאותה נגזרת, פשוט לא מבינים שאנחנו לא קהילה קטנה בעיירתו הלא פסטורלית של החתם סופר בפרנקפורט? אם הרבנים לא מבינים, העם יתעורר לאט לאט משנתו ויכריח אותם להבין!
6
לא חרבה ירושלים אלא כי השוו קטן לגדול
ישראל מטות | 11-01-2018 14:37
אם רוצים לקדם את הגאולה צריך לשמוע לחכמי הדור. הגאון הרב אליהו לא היה חי לפני 700 שנה, וכן גם הגאון הרב שפירא צעק על זה לפני מותו, ואף העיד שהגאון הרצ"יה צעק על זה שזה משחק בכרת!!. וכי בגלל שהם נפטרו מותר לסלף את דבריהם?! מחר יגידו שהרב יצחק יוסף גם מתיר לעלות
אלו שעולים שומעים טוב טוב לגדולי עולם
מנדל | 11-01-2018 15:28
ומקיימים לא תגורו מפני איש. לפי הלכה חייבים לבנות מקדש ולהקריב קרבנות לכן, כל רב רב שמונע את זה לא שומעין לו. הפכתם הר הבית למקום טומאה חלילה ולאו שעולים כמקילים. האמת, אלו שלא עולים ומתעלמים מ200 מצוות הם המקילים. זה שרב אחד אמר או לא אמר שאסור לעלות אינו מעחה ומוריד בהלכה. רק ראיות ברורות והוכחות. תביא ראיות! הרב נגארי לא הביא שום ראיה רק צטט שככה שמע מרבו. מעניין שהבן רב שמואל לא מסכים עם רב נגארי. נו!
7
תגובה לדברי הרב נגארי שליט"א
הרב מנחם מקובר | 11-01-2018 18:21
ראיתי בפליאה רבה את דברי כבוד הרב. הרב אלישע וולפסון מייצג ב"ה ציבור נרחב של רבנים, צעירים וותיקים, אשר עוסקים בנושא המקדש והר הבית ברצינות וביומק רב. אשרינו שקיים ציבור רבנים שכוסף לבניין בית המקדש, ידועי שם וצעירים, שכל משאת נפשם היא גילוי השכינה! לגבי הרבנו הראשית אזכיר את דברי הרב שאר ישוב הכהן זצ"ל שאמר שבנושא הר הבית הרבנו החליטה שלא להחליט.... מעולם לא יצא פסק הלכה מסודר ומנומק, עם דיון הלכתי מקיף, בנושא הר הבית. אנו מצפים למוצא פי הרבנות! עד אז רבנים ידועי שם רואים לעצמם חובה לעורר את הציבור בנוגע להר הבית והמקדש, מתוך גישה עניינית ואחראית המעוגנת בפסיקה. שנזכה בע"ה במהרה לבניין בית המקדש!
ביזוי ת"ח של המכונה נפתלי לוי
הרב ישראלי | 12-01-2018 11:02
מציע לך ללכת וליפול לרגלי הרב מקובר ולבקש את סליחתו לפני שהביזוי תח כמותו יפגע בך חלילה. המתקפה שלך עליו נובעת מחוסר הבנה פשוטה בדבריו, שנובעת מחוסר ידע בסיסי שלך בענין, שנובעת מחוסר עניין בקידום המקדש. הרב מקובר הרי לא כתב זאת משל עצמו, הוא הרי ציטט את הרב שאר ישוב כהן, חבר מטעצת הרבנות בעצמו. שכה היו דבריו. הרב שאר ישוב מונה על ידי מועצת הרבנות ליור וועדה מטעמה לבירור אפשרויות העליה להר הבית. הרב שאר ישוב טען שעם הקמת הוועדה הזו, הרבנות הכריעה שאין כאן איסור עליה. הוועדה שבראשותו היתה חצויה בדעותיה לגבולות ההיתר, ומשום כך החליטה שלא להכריע הכרעות. מכאן ואילך הנושא מונח לפתחם של כל רב ותח ששנה והגיע להוראה בענין. הרב וולפסון הוא בוודאי אחד ממרא דשמעתא, שלמרות בקיאותו הגדולה נסמך על גדולי רבני צפת, מייצג את דעתם, ומוביל את שמועותיהם אל הנוער. אשריו ואשרי חלקו. וכל מרחקי המקדש יש להם ללמוד ענוונות ממנו, המכבדת אפילו את הפועלים נגד בית השם.
תגובה לרב נפתלי לוי
הרב יששכר טייכלר | 12-01-2018 10:36
מי יתן כל עם ה נביאים אמר משה רבנו על דברים יותר בעייתיים שאמרו אלדד ומידד סבותי צעדו בסך בגלל שלא העיזו להקשיב לרבנים צעירים שגם היו מיעוט נגד רוב גדולי הדור והסוף ידוע
תגובה לרב מקובר
הרב נפתלי לוי | 12-01-2018 0:38
הרב מקובר, במחילה, זהו המשך לביזוי הת"ח! לחשוב שהרבנים הראשיים, כמו הגר"א שפירא, הגר"מ אליהו, הגר"ע יוסף, וכן הגרצי"ה קוק, הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אויערבך, הגר"ש ישראלי ועוד רבים – סתם התחמקו מלפסוק בשאלה כבדה זו, והחליטו שלא להחליט, זה ביזוי ת"ח. על מה בנויה ההנחה הזו? האם אתה חושב שהם היו עצלנים ח"ו, ולא היה להם כח לברר את הסוגיא? או שמא, ח"ו, היו פחדנים, ולא היה להם אומץ לב תורני כמו לאלו שמתירים? או שמא הם כספו לבנין בית המקדש פחות מכם?! ח"ו!. ישקע הדבר ולא ייאמר. הם ודאי עסקו בסוגיא, בררו אותה, הבינו אותה לעומק, הכירו את כל הטענות, שלא השתנו מאז, וכל הזמן ממחזרים אותן, וודאי גם כאב להם התנהגות הישמעאלים בהר הבית. ואעפ"כ, מתוך שיקול דעת של ת"ח גדולים, הם הכריעו שהחשש (שנראה בחוש) לפגימה בבית חיינו, ל"קשה טומאת מקדש וקודשיו מכל עבירות שבתורה" – גובר על הכל. הגבולות אינם ברורים דים, (כך גם מעיד גדול המודדים, הר"ז קורן), וכן התקלות העצומות מהיתר העליה, כפי שניתן לראות בעינינו, ועוד טעמים, הביאו אותם להכריע כך. ומה גם שנכתבו תשובות ארוכות ועצומות בענין – הציץ אליעזר, היביע אומר, המנחת יצחק ועוד. רואים שהם כן החליטו. אלא מה, הם לא החליטו כפי שאתם רוצים שהם יחליטו, אז לכן זה נקרא שהם לא החליטו?! הם סברו שלא נקרב את הגאולה, ולא נסלק את טומאת הישמעאלים שם, ע"י שאנו ניכנס למקום ונטמא אותו. אדרבה, אמרו הגר"מ אליהו, והגר"א נבנצל ועוד – העליה להר הבית רק מרחיקה את הגאולה מלבוא! מעולם לא היתה כזאת בישראל, לומר על פסק של גדולי ישראל שהם פסקו מחמת שלא רצו להחליט, וממילא הפסק שלהם לא רלוונטי. אפשר למחוק כך את כל ההלכות מהשו"ע! וכי נאמר על גדול בישראל, שפסק למשל משהו בנטילת ידים, ששיקולים זרים התערבו בפסיקתו, וממילא כך אנו עוקפים את הפסק שלו?! ישקע הדבר ולא יאמר! הגר"א שפירא בתשס"ז דיבר בחריפות נגד העליה, וכן הוא הזכיר את דברי הגרצי"ה, שחשש שאנשים יכנסו לחשש כרת ולכן אסר את העליה מכל וכל, וכן טעמים נוספים. אז האם הם בחרו שלא להחליט?! ובנוסף, וכי אותו מחבר צעיר, (גם אם הוא יהודי נחמד, וכבר למד 5 או 10 שנים בישיבה) יוציא מחר פסק בענין היתר עגונה, או דעתו על הגיור בישראל וכדו'?! וחוצפה יתירה, שהוא מגיב לת"ח עצום, גדול בנגלה ובנסתר כהרב עדס. האם לא צריך טיפת ענווה, לפני שעולים להר הבית?! אין זה אלא מפני שרצון עז של אנשים לקרבת קודש, מביאה אותם לחוסר במורא-רב ולחוסר במורא-מקדש, ולחשוב שהם יותר חכמים מכולם. (ויעידו על כך התגובות הליצניות של אחד המגיבים פה). ועל זה התקומם, ובצדק, הרב נגארי שליט"א. (מה גם שהתקומם על כך שאנשים מרשים לעצמם לדבר בשם הנפטרים, אע"פ שהם חיו לא מזמן ושמענו היטב היטב מה הם אמרו). סליחה על החריפות, והאריכות, ויה"ר שנזכה להרבות שלום ואהבה בינינו, לא נשווה בין קטן לגדול, ובין בית המקדש לשאר המקומות, ונזכה ביחד כולנו במהרה לאורו, לעלות כולנו בטהרה כשיבנה ביהמ"ק בב"א
תגובה לרב מקובר -
הרב נפתלי לוי | 11-01-2018 20:39
הרב מקובר, במחילה, זהו המשך לביזוי הת"ח! לחשוב שהרבנים הראשיים, כמו הגר"א שפירא, הגר"מ אליהו, הגר"ע יוסף, וכן הגרצי"ה קוק, הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אויערבך, הגר"ש ישראלי ועוד רבים – סתם התחמקו מלפסוק בשאלה כבדה זו, והחליטו שלא להחליט, זה ביזוי ת"ח. על מה בנויה ההנחה הזו? האם אתה חושב שהם היו עצלנים ח"ו, ולא היה להם כח לברר את הסוגיא? או שמא, ח"ו, היו פחדנים, ולא היה להם אומץ לב תורני כמו לאלו שמתירים? או שמא הם כספו לבנין בית המקדש פחות מכם?! ח"ו!. ישקע הדבר ולא ייאמר. הם ודאי עסקו בסוגיא, בררו אותה, הבינו אותה לעומק, הכירו את כל הטענות, שלא השתנו מאז, וכל הזמן ממחזרים אותן, וודאי גם כאב להם התנהגות הישמעאלים בהר הבית. ואעפ"כ, מתוך שיקול דעת של ת"ח גדולים, הם הכריעו שהחשש (שנראה בחוש) לפגימה בבית חיינו, ל"קשה טומאת מקדש וקודשיו מכל עבירות שבתורה" – גובר על הכל. הגבולות אינם ברורים דים, (כך גם מעיד גדול המודדים, הר"ז קורן), וכן התקלות העצומות מהיתר העליה, כפי שניתן לראות בעינינו, ועוד טעמים, הביאו אותם להכריע כך. ומה גם שנכתבו תשובות ארוכות ועצומות בענין – הציץ אליעזר, היביע אומר, המנחת יצחק ועוד. רואים שהם כן החליטו. אלא מה, הם לא החליטו כפי שאתם רוצים שהם יחליטו, אז לכן זה נקרא שהם לא החליטו?! הם סברו שלא נקרב את הגאולה, ולא נסלק את טומאת הישמעאלים שם, ע"י שאנו ניכנס למקום ונטמא אותו. אדרבה, אמרו הגר"מ אליהו, והגר"א נבנצל ועוד – העליה להר הבית רק מרחיקה את הגאולה מלבוא! מעולם לא היתה כזאת בישראל, לומר על פסק של גדולי ישראל שהם פסקו מחמת שלא רצו להחליט, וממילא הפסק שלהם לא רלוונטי. אפשר למחוק כך את כל ההלכות מהשו"ע! וכי נאמר על גדול בישראל, שפסק למשל משהו בנטילת ידים, ששיקולים זרים התערבו בפסיקתו, וממילא כך אנו עוקפים את הפסק שלו?! ישקע הדבר ולא יאמר! הגר"א שפירא בתשס"ז דיבר בחריפות נגד העליה, וכן הוא הזכיר את דברי הגרצי"ה, שחשש שאנשים יכנסו לחשש כרת ולכן אסר את העליה מכל וכל, וכן טעמים נוספים. אז האם הם בחרו שלא להחליט?! אם אתם מצפים למוצא פי הרבנות, אז אנא, הישמעו לפסיקתם. ובנוסף, וכי אותו מחבר צעיר, (גם אם הוא יהודי נחמד, וכבר למד 5 או 10 שנים בישיבה) יוציא מחר פסק בענין היתר עגונה, או דעתו על הגיור בישראל וכדו'?! וחוצפה יתירה, שהוא מגיב לת"ח עצום, גדול בנגלה ובנסתר כהרב עדס. האם לא צריך טיפת ענווה, לפני שעולים להר הבית?! אין זה אלא מפני שרצון עז של אנשים לקרבת קודש, מביאה אותם לחוסר במורא-רב ולחוסר במורא-מקדש, ולחשוב שהם יותר חכמים מכולם. (ויעידו על כך התגובות הליצניות של אחד המגיבים פה). ועל זה התקומם, ובצדק, הרב נגארי שליט"א. (מה גם שהתקומם על כך שאנשים מרשים לעצמם לדבר בשם הנפטרים, אע"פ שהם חיו לא מזמן ושמענו היטב היטב מה הם אמרו). סליחה על החריפות, והאריכות, ויה"ר שנזכה להרבות שלום ואהבה בינינו, לא נשווה בין קטן לגדול, ובין בית המקדש לשאר המקומות, ונזכה ביחד כולנו במהרה לאורו, לעלות כולנו בטהרה כשיבנה ביהמ"ק בב"א
8
אם?
בן ציון | 11-01-2018 20:06
אני לא בקיא בהלכות, של הר הבית, אני יודע שרמבם עלה להר, בדורינו אני לא בטוח שאיסור עליה להר זה מטעמים דתיים או פחד מהגויים כמו שדיין נתן את מפתחות של הר הבית לבני עוולה!
9
העולים להר הבית מצפצפים על הרב ליאור
דוד | 11-01-2018 22:21
העולים להר - מעלים נשים, מעלים רווקות, מעלים מכינות חילוניות, עולים לרמה המוגבהת, נצמדים למדרגות של הרמה, נכנסים למקום שלפי הרב גורן הוא כרת. ואחר כך צועקים: הרב ליאור הרב ליאור. צביעות!!!!
נכון מאד
הרוב השפוי | 14-01-2018 23:22
עמי ארצות ..
10
מי יתן כל עם ה נביאים
המקנא אתה לי | 12-01-2018 10:13
כי ישפוך ה רוחו עליהם אמר משה ליהושע בדברים יותר חריפים מאשר ויכוח שבין כך קיים בין גדולי ישראל די להפחדות! על החתום דור שני ליוצאי שואת אירופה שביטלו דעת הרבנים הצעירים אל מול רוב גדולי הדור וצעדו ל...
לא לצעירים . לא לעלות. לא לדון רק להפחיד
צודק | 13-01-2018 23:30
תמיד היתה חרדיות. לא נתקדם ככה לשומקום.
11
כל המזוקנים מתווכחים על שטויות ובינתיים מיטב הנוער שלנו רואה ותוהה ועוזב
דנה | 12-01-2018 11:01
תתאוררו. אף אחד רציני לא שם על זה אם אפשר או אסור לעלות להר הבית. ביום יום זה כל כך לא רלוונטי בדיוק כמו שהרבנים שמתעסקים עם סה לא רלוונטיים בחבן קומץ המאמינים שלהם שעושים את התורה קרדום לחפור בו. אז תרדו לעלמם הז רבנים יקרים ותתחילו להתעסק עם מה מאמת חשוב לחיים היום יומיים לציבור הציוני הדתי.
כבוד תורה
אורי | 14-06-2018 0:48
רשע שוטה וגס רוח , אין לך טיפת ענווה למחזיקי התורה ד' ירחם עליך...
12
תגובה מתלמידי הרב אלישע שליט"א
שקד | 14-01-2018 11:00
כואב לנו לראות את בזלזול של הרב מרדכי נגארי שליטא, במורינו ורבינו הרב אלישע וולפסון. רבינו מסתמך על פוסקים גדולים כגון הרב דב ליאור, הרב גורן, הרב רבינוביץ', הרב מלמד, הרב דרורי, הרב מלמד ועוד... ולעניננו - רבינו מביא את דעתם של גדולי ישראל, וחס וחלילה להגיד שאינו בכלל רבנים שאינם ראויים להלכה... כלשון הרב נגארי... וזה פשוט חמור מאוד ועזות פנים לזלזל בכבודו של אדם גדול ועצום בתורה כרב אלישע, שבתור תלמידו שמכיר אותו אישית, כואב הלב לראות את הזלזול הבוטא של הרב נגארי שליטא בכבודו... צריך להבין שבנוגע להר הבית המחלוקת הינה בעיקר השקפתית, ולעניין ההלכתי יש פוסקים גדולים כראבד וכרמבם לסמוך עליהם, וידוע שגם שיש רבנים בימינו שאוסרים, הרי שאלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואין זה מדרכי היהדות לזלזל בכבוד תלמיד חכם עצום כרב אלישע וולפסון רק משום שאינך סובר כמוהו להלכה...
מצאת כביש עוקף הלכה
ישראל אבירני | 15-01-2018 0:35
על כל הלכה או פסק שרב אומר, ניתן לומר שזה 'השקפה' ולא הלכה, וממילא הרי רוצים לטעון שזה לא מחייב. אם רב כמו הגאון הרב עובדיה יוסף פוסק שאסור לעלות להר הבית אז זה כי הוא סובר שזה אסור. נקודה. אחרת תמחקו את כל התושבעפ, על כל הלכה בשו"ע תגידו - זה לא הלכה זה השקפה, וממילא אני יאמר אחרת
זה לא נקרא לזלזל ברב וולפסון אם אומרים
ישראל מטות | 15-01-2018 0:31
שהוא לא גדול הדור. הוא ר"מ בישיבה, שלמד אולי כמה מסכתות, ואנשים שלמדו איתו מעידים שהוא פחות או יותר ברמה של אברך בישיבה גבוהה. וגם הרב נגארי אומר על עצמו שגם הוא לא אמור לפסוק בענינים חמורים אלו, אז איפה פה הפגיעה? לא אמרו לך אל תלמד ממנו תורה, רק אומרים לך אל תלך אליו להתיר עגונה, או כניסה להר הבית, שזו שאלה חמורה עם צדדים רבים. אם על זה לא דיבר הרמ"א (והרב שפירא) אז על מי כן? קצת ענווה.
13
צודק במאה אחוז
אודי | 14-01-2018 11:03
הבעיה היא שכל רבעל'ה (כדברי הרב שפירא זצ"ל) פוסק הלכות בדיני כרת.
14
פסק של תלמיד
משה | 14-01-2018 16:11
תרומת הדשן פסקים וכתבים סימן רלח אמנם מה שכתבת אם אין לתלמיד רשות לחלוק על רבו באיזה פסק והוראה, אם יש לו ראיות מן הספר ופסקי גאונים הפך מדעת הרב. נראה ודאי אם הוראות ברורות קצת וצורתא דשמעתא משמע כדברי התלמיד, למה לא יחלוק כך היתה דרכה של תורה מימי התנאים. רבינו הקדוש חלק בכמה מקומות על אביו ועל רבו רשב"ג. באמוראים רבא היה חולק בכמה דוכתי על רבה שהיה רבו כדאיתא במרדכי פ' כיצד הרגל. בגאונים אשירי חולק בכמה דוכתין אמהר"ם שהיה רבו מובהק
תלמיד יכול לחלוק על רבו אם הוא אכן בעל סמכות
רוני | 14-01-2018 16:56
וידע. פה מדובר ב"פרחי כהונה" שדנים בנושאי כרת!!!
15
עליה להר הבית
יחיאל בנגוסי | 14-06-2018 16:21
האם הרב ליאור רב צעיר הרב רבינוביץ הרב דרוקמן הרב שאר ישוב הרב דרורי הרב ישראל אריאל. מתפלא על הרב נאגרי .הוא לא מכיר את התלמידי חכמים האלה?