רגע לאחר הזכייה: הסופרת רונית מטלון הלכה לעולמה - סרוגים

רגע לאחר הזכייה: הסופרת רונית מטלון הלכה לעולמה

רגע לאחר שזכתה אמש (ד') בפרס ברנר היוקרתי, הסופרת רונית מטלון הלכה לעולמה היום בגיל 58 בלבד, זאת לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. "פתחה לנו דלתות הגות וספרות לנצח"

רגע לאחר הזכייה: הסופרת רונית מטלון הלכה לעולמה
  (צילום: מתוך יוטיוב/ סופרים קוראים)

בגיל 58 בלבד, הסופרת רונית מטלון נפטרה היום (חמישי)בבית החולים רמב"ם בחיפה, לאחר מאבק של חודשיים במחלת הסרטן. מטלון הותירה אחריה שני ילדים, דניאל (33) וטליה (26) ויצירות רבות שעסקו בעיקר בשאלת הזהות של בני עדות המזרח בישראל, ובמעמד האישה בחברה המזרחית והישראלית.

אתמול (רבעי) העניקה אגודת הסופרים את פרס "ברנר" לשנת 2017 למטלון על ספרה האחרון "והכלה סגרה את הדלת". את הפרס הגיע לקבל בתה טליה, שנאמה את נאומה האחרון של אמה. "יש משהו קצת עצוב אבל גם מצחיק בעובדה שגם אני, כמו הכלה שלי בנובלה, סגורה בחדרה, לא מגיעה לחתונה", כתבה מטלון בנאום, אותו הקריאה אמש בתה טליה "אני מקווה שקצת כמו במקרה של הנובלה עולה ההבנה שהיעדרות, לפעמים יש לה משקל לא פחות מאשר לנוכחות".

"פתחה לנו דלתות הגות וספרות לנצח"

שרת התרבות והספורט מירי רגב ספדה את מטלון ומסרה: "נעצב ליבי להתבשר על לכתה של הסופרת המשובחת ומעוטרת הפרסים, זוכת פרס ראש הממשלה, רונית מטלון ז"ל. רונית ז"ל הביעה בכתיבתה את משבי הרוח המזרחית ואת המבע הנשי. ספרה האחרון, עליו זכתה לאחרונה בפרס ברנר, בישר על לכתה של כלת הספרות הנפלאה. 'הכלה סגרה את הדלת' לעולמנו ופתחה לנו דלתות הגות וספרות לנצח. יהי זכרה ברוך!"

גם נשיא המדינה, רובי ריבלין ספד למטלון וכתב בעמוד הפייסבוק שלו:"רונית מטלון המנוחה לא היתה רק סופרת נהדרת, שספריה השמיעו קול נשי ומזרחי צלול, מקורי ונחוש, אלא גם העמידה דורות של סופרים ואנשי ספר במסגרת עבודתה האקדמית. זוהי זכות ותרומה גדולה לתרבות הישראלית, שתלווה את כולנו גם הלאה. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

רונית מטלון נולדה בגני תקווה, למשפחה יוצאת מצרים. אביה, פליקס מטלון, היה פעיל חברתי למען זכויות בני עדות המזרח, צמצום הפערים החברתיים בתחום המפלגתי ובשטחי שכונות מצוקה, כגון שכונת התקווה בה מיקם את מרכז פעילותו. סיימה לימודי ספרות ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. לראשית פרסומה זכתה מטלון בתחילת שנות השמונים כאשר החלה לפרסם סיפורים קצרים ברבעון הספרות סימן קריאה בעריכת מנחם פרי. במהלך שנות השמונים זכתה לחשיפה רחבה ולהערכה רבה על יצירתה, ובתחילת שנות התשעים פרסמה את ספרה הראשון, קובץ הסיפורים "זרים בבית".

לצד יצירתה הספרותית, מטלון הייתה פרופסורית, והחל מ-2009 היתה ראש התוכנית לכתיבה יוצרת בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. בנוסף עבדה כעיתונאית בעיתון "הארץ" בשנות השמונים והתשעים והיתה מוכרת כפעילת שמאל רדיקלי.

בשנת 1995 פרסמה את הרומן הראשון שלה, "זה עם הפנים אלינו", בשנת 2010, כחלק מסדרת עם הספר המאגדת בתוכה יצירות מופת נבחרות בספרות הישראלית, זכה "זה עם הפנים אלינו" להוצאה מחודשת. ספרה הסמי-ביוגרפי, "קול צעדינו", הפך לאחד מרבי המכר הגדולים בשנת 2008, וזכה בתואר "ספר העשור" מטעם "ידיעות אחרונות". כמו כן היה מועמד לפרס ספיר אשר באותה שנה נפסל עקב כישלון בניהול ניגוד עניינים. בספטמבר 2014 פורסם כי יצירתה של רונית מטלון, "אח קטן", (סיפור מתוך הקובץ "זרים בבית") היא יצירת חובה לניגשים לבגרות בספרות החל משנת תשע"ה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
עד שהיא לא נפטרה לא ידעתי עליה דבר.
אחד שיודע | 28-12-2017 18:26
זה נקרא "מפורסמת"?
כן. מאוד מפורסמת
טלי | 29-12-2017 15:36
מסימני הזמן הדלוח בו אנו חיים היום שאחד, שאפילו מי היא רונית מטלון אינו יודע, מכנה את עצמו אחד שיודע. קח ספר ליד, אולי תדע קצת.
2
סופרת בלי יהדות
חווה | 29-12-2017 9:52
איפו בעלה שום מילה על יהדות רק היא מזרחית זה הכי חשוב כל השאר כלום
3
חיפשה להכניס לכלא חפים מפשע בכוח ההתנשאות שלה
מלי | 30-12-2017 10:49
חיפשה להכניס לכלא חפים מפשע בכוח ההתנשאות שלה שמאלנית שרצתה שכל הגברים יהיו בכלא על הטרדות מיניות שלא היו כמו כל הנשים השמאלניות שבכוח השליטה שלהן בכנסת חוקקו לנו שעדות יחידה של אישה בעבירות מין תתקבל ולא משנה אם הנאשם חף מפשע וייכנס לכלא ואף אחד לא יידע שהוא חף מפשע חוץ מעצמו. אז זו אחת מהן ועדיף שכל השמאלניות ודור הצאצאים שלהם ייסתלקו מהעולם הזה בטרם עת. עדיף לאנושות