הרב דוד ביגמן לסרוגים: "שיטת הלימוד בישיבה שלנו מסייעת להצליח בצבא"

הרב דוד ביגמן, ששלושה מתלמידיו יקבלו היום כנפי טיס, מסביר מה המתכון ליצירת תלמידים מוצלחים, מה הקשר בין שיטת לימוד הגמרא בישיבה שלו להצלחה בצבא ומגלה מה מדאיג אותו

"שיטת הלימוד בישיבה שלנו מסייעת להצליח בצבא"
  צילום: יוטיוב/ ישיבת ההסדר אורות שאול)

ראש ישיבת מעלה גלבוע הרב דוד ביגמן, מסתובב בימים אלו עם תחושה ענקית של שביעות רצון. בטקס מסדר הכנפיים שייערך היום (רביעי), יעמדו 3 טייסים שעברו תחת ידו בשנים האחרונות.

בשיחה ל'סרוגים' הוא מנסה להסביר מה "המתכון" ליצירת תלמידים מוצלחים, האם הישיבה מכוונת לשירות משמעותי ומה הקשר בין שיטת לימוד הגמרא בישיבה שלו להצלחה בצבא?

התקופה בישיבה- חלק ממכלול

בפתח דבריו אומר הרב ביגמן: "אנו מאוד גאים בתלמידינו שתורמים תרומה משמעותית לחברה הישראלית בכלל ובפרט בשירות הצבאי. ברור שיש גורמים רבים להצלחת התלמידים. אך התקופה בישיבה היא רק חלק ממכלול יותר רחב שכולל בין היתר החינוך בבית ובקהילה ועוד".

הרב ביגמן מספר כי אמנם הישיבה לא מכווינה את התלמידים לתפקיד כזה או אחר בצבא אך "הישיבה חרטה על דגלה שירות שוויוני ומשמעותי ורוב התלמידים משרתים שירות מלא".

הרב ביגמן מציין כי "למיעוט שחשקה נפשם בתורה ועתידים לתרום לכלל ישראל בתפקידים חינוכיים אנו מאפשרים שירות משמעותי מקוצר של שנתיים בעידוד של צה"ל. הגישה לשירות הצבאי היא חלק בתפיסה רחבה של אחריות לכלל ישראל ולמדינת ישראל ולכן תלמידים מאד מעורבים בעשייה חברתית".

קשיים חדשים יצוצו בעתיד הקרוב

כיאה לשיחה עם ראש ישיבה בציונות הדתית, אי אפשר שלא לשאול האם תלמידיו מתלוננים בפניו על קשיים בעקבות פקודת השירות המשותף: "לעיתים תלמידים מדברים על קושי בשירות הצבאי מבחינה הלכתית, תרבותית וחברתית" אומר הרב ביגמן. "מעט מהקושי נובע מפקודות אלו או אחרות ובעיקר נובע ממפגש אינטנסיבי עם אחר מאוד שונה שמונע מאתוס שונה מתלמידנו. טרם שמעתי על בעיות בשטח בגלל פקודות חדשות אבל בהחלט יש מקום לחשוש שקשיים חדשים יצוצו בעתיד הקרוב".

שיטת הלימוד שלנו עוזרת להצליח בצבא

על השאלה האם יש משהו ספציפי עליו הוא יכול להצביע שגורם לתלמידים שלו להצליח בצבא, משיב הרב ביגמן: "החינוך לאהבת הבריות בכלל ואחריות לכלל ישראל ולמדינת ישראל ודאי משמעותית. אבל עוד נקודה חשובה היא שיטות הלימוד בישיבה. בישיבה אנו דוגלים בחשיבה עצמית וביקורתית שהיא קריטית- העמקה בתלמוד תורה בכלל ובלימוד גמרא בפרט ומאהיבה את התורה על לומדיה. דרך זו מנחילה רווח צדדי של כלים נאותים להתמודדות שונות בחיים ויתכן שגם משפיעה על הצלחת תלמידינו בצבא ובהמשך החיים".

בסוף דבריו מבקש הרב ביגמן לחדד נקודה נוספת: "כל תלמיד שמגיע לבית מדרש מתעשר על ידי המגע עם התורה. לימוד התורה הוא אינטראקציה בין התלמיד לבין התורה לדורותיה. תמיד במגע הזה יש בו משום הפרייה לתלמיד לעתים אף הפרייה הדדית כאשר נולדות זוויות חדשות – חידושי תורה ".

"בכל אופן כל תלמיד מגיב למפגש באופן אחר, כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות. אנו מעודדים את התלמידים להיפגש עם התורה באופן ישיר. התוצאות שונות אצל תלמידים שונים שכן התורה מתהווה במפגש בין התלמיד לבין התורה וכל אחד מגיע לישיבה לחפש דבר ה' אך לבסוף פוגש את דבר ה' בעיניים שלו "תורה דיליה". לכן כל אמירה שבלונית על תפקיד הישיבה בעיצוב של תלמידים מוצלחים תהיה אמירה שטחית. הישיבה מאפשרת מפגש וטיב הפרייה ותוצאותיה תלויות בתלמיד ובמטענים שלו".

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

10 תגובות
הצג את כל התגובות