איך זה שיוסף מזהה את אחיו והם לא מזהים אותו? - סרוגים

איך זה שיוסף מזהה את אחיו והם לא מזהים אותו?

מדוע יוסף מזהה מיד את אחיו, והם אינם מזהים אותו?! " 'וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ'." האם ייתכן שלא תכיר את אחיך? הרב אברהם ליפשיץ מנסה להשיב

איך זה שיוסף מזהה את אחיו והם לא מזהים אותו?

התורה מתארת מה קרה במפגש המרגש בין יוסף לאחיו אחרי עשרים ושתיים שנה שלא נפגשו.

וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו. וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה. וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו.

נבקש להבין מדוע יוסף מזהה מיד את אחיו, והם אינם מזהים אותו?! " 'וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ'."

האם ייתכן שלא תכיר את אחיך? (יש סיפורים ידועים על אחים שלא נפגשו עשרות שנים, וברגע שראו זה את זה, השנים כלא היו, "הלבבות זיהו", החוץ התקלף, והם הכירו איש את אחיו מיד)

ולמעלה מזה(!) המדרש על אתר, מתאר ומוסיף לנו רקע להתרחשות. מה קרה בדקות הדרמטיות האלה של המפגש – " אמר להם יוסף: יוסף בן יעקב בא אצלי! יוסף בן יעקב בא אצלי ודבר עם אחיך שמכרוך! והיו נושאים עיניהם בארבע פינות הבית. אמר להם יוסף: למה אתם מסתכלים לכאן ולכאן? אני יוסף אחיכם! מיד פרחה נשמתן ולא יכלו לענות אותו. אמר רבי יוחנן: אוי לנו מיום הדין … ומיום התוכחה…" זה מזכיר לנו מעט את משחק הילדים "קר וחם…" ככל שמתקרבים לחפץ, קוראים בקול חזק: "חם…" ולהיפך. רק יוסף ואחיו נמצאים בחדר, והוא אומר להם: יוסף כאן! והם מסתכלים על הקירות ועל כל מקום, רק לא על יוסף עצמו..?!

יש מחכמינו שהסבירו שהזקן שגדל על פני יוסף (שהרי נפרד מהם בהיותו בן 17, ללא חתימת זקן) לא אפשר להם לזהות.

החזקוני כתב ששמו ולשונו השתנו.

הרשב"ם הוסיף שאת קולו כלל לא שמעו, כי דיבר עימם בעזרת מתורגמן.

הרמב"ן הדגיש את הקושי שלהם לזהות בשליט המצרי שמולם את אחיהם שבתודעתם היה עבד שנמכר לישמעאלים.

ההסברים הם לכאורה "טכניים" – עבר זמן, פניו השתנו, לא שמעו את קולו ועוד.

ננסה להעמיק מעט בעזרת בתשובה שנתנו בעלי המוסר כנקודה מהותית וחינוכית:

"אבל הדבר פשוט כי עצם התוודעו אל אחיו וקריאתו אליהם "אני יוסף", היה בזה בכדי תוכחה עצומה ונוראה, שאחזם פחד פחדים, ולא יכלו לפתוח פיהם, בראותם במו עיניהם סתירת כל דרכם במשך כ"ב שנה, שהרי זו היתה תחלת השנאה, כמו שכתוב (בפר' וישב) "המלוך תמלוך עלינו" וגו', ומזה נסתעף הענין כולו עד שדנוהו למיתה, וכעת עומדים ומשתחוים למלך מצרים, והוא הוא יוסף אחיהם, שנתקיימו כל דבריו, ולא כמו שחשבו הם, הרי שטעו בכל, ולא היה דרכם נכונה כלל…וה"אני יוסף" גילה לפניהם כי לא דין ומשפט היה כאן ולא כסנהדרין דנוהו, אלא שנאתם אותו קלקלה השורה, ומצאו עצמם חייבים בכל! אשמים בכל! ומהמראה הנורא הזה התכווץ לבם, ונפלו בפחד ורעדה, על מכרם בכסף צדיק, ואביון עבור נעלים…"

שתי נקודות עולות מדברי בעלי המוסר.

א. יוסף הכיר את אחיו, מכיוון שהוא אף פעם לא שכח אותם… הוא נשאר בבית יעקב, עם אבא ועם האחים, גם כשישב במצרים… (במקום שבו נמצא ראשו של אדם ומחשבותיו שם הוא, כך מקובל בשם ר' צדוק). דמות דיוקנו של אביו מלווה אותו והוא אומר לאחיו: "אל תעצבו…כי מכרתם אותי הנה, כי למחיה שלחני אלוקים לפניכם". אדם רואה מה שהוא מבקש לראות. (זאת אולי הסיבה שהמרגלים נענשו ארבעים שנה במדבר- יום לשנה. לכאורה הם דיברו רעה בארץ ישראל רק אחרי שהם תרו את הארץ?! כנראה, הם ראו בארץ ישראל את מה שהיה בליבם מראש, ולכן כל מהלך ארבעים היום היה חטאם)

לעומתו- "והם לא הכירוהו" כיון שאף פעם לא הכירו בו! ולכן כשהם נכנסים למצרים הם מחפשים אותו (כך בחז"ל) במקומות האפלים. כיוון שהם חיים בתפיסת עולם בשכנוע עצמי מוחלט, שהם יודעים מי זה יוסף… הוא, בוודאי, לא יכול להיות המשביר לכל ארץ מצרים?!… יש ואדם חי בטעות עשרים ושתיים שנה! הוא משוכנע מסיבות שונות שאחיו הוא גרוע ביותר, זורק אותו לבור דן אותו למיתה, ומתנהג בצורה לא ראויה. וממילא – "הוא לא נותן לעובדות לבלבל אותו…"

ב. התוכחה הקשה שהרגישו האחים- זו העמידה בפני האמת. יוסף לא צריך לומר מילה מיותרת ולהטיף מוסר. "אני יוסף" באחת – כל התורה כולה, כל האמת מתגלה!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
יש הסבר פשוט יותר
טול קורה | 23-12-2017 19:44
זה פשוט סיפור דמיוני שלא באמת קרה במציאות
2
מי טכני ומי עמוק?
מאיר | 27-12-2017 17:05
הרמב"ן החזקוני והרשב"ם הם טכניים. לא מעמיקים. אבל ליפשיץ הוא מעמיק. תתבייש.
הכותב לא כתב שהם טכניים אלא ש
נעם | 04-03-2018 11:29
אלא שהם מפרשים שהסיבה הייתה סיבה טכנית. למה ללעוג ולהוציא שם רע סתם?! חבל. קרא שוב את הדברים. ברכה ואור.