האם באמת סופגניות משמינות? לא בטוח

חג חנוכה הוא אולי אחד החגים עם הכי הרבה ייסורי מצפון. אז איך בכל זאת אפשר ליהנות מהסופגניות והלביבות ועדין לשמור על המשקל. ממוחית הבריאות מזל כהן בטור שיעשה לך סדר

האם באמת סופגניות משמינות? לא בטוח

חג חנוכה הוא אולי אחד החגים עם הכי הרבה ייסורי מצפון. מאז ומתמיד, מאכלי הטיגון המסורתיים של החג
הדירו שינה מעיננו בכל הנוגע לתזונה נכונה ובריאה בשמונת הימים החגיגיים. אולם לפני שאתם מוציאים את מחשבון  הקלוריות, חשוב לאמץ קצת פרופורציות!

אני לא בעד לאסור אכילת מאכלים, אני בעד ללמוד איך לאכול את המאכלים הללו בסטייל (בצורה שלא תפגע בו) ואת הטור הזה הזה נקדיש לשמן שמככב בחנוכה-תרתי משמע.

חג השמן כבר כאן (צילום:שטארסטוק)

אל תפחדי משמן

שמן הוא חיוני לגופנו ואי אפשר בלעדיו, יש לו מספר תפקידים קריטיים לתפקוד הגוף שלנו. כגון: להגן על איברים פנימיים, לספוג ויטמינים המסיסים בשמן, לתת לנו אנרגיה שנגמרים מאגרי הפחמימה ועוד. לכן אל תפחדי מהשמן! את זקוקה לו.

אך למרות הכול צריך לדעת לבחור שמנים טובים ובמידות הנכונות, אז קבלי סקירה קצרה על השמנים הקיימים בטבע:

יש לנו 2 סוגים של שמנים: שמנים מזרעים ושמנים מפירות
שמנים הנפוצים והידועים מזרעים הם: שמן סויה, שומשום, חמניות, ושמן קנולה. שמנים מפירות הם למשל: שמן הזית ושמן הקוקוס.

בחרו שמנים מהטבע (צילום:שטארסטוק)

לא הרבה אנשים יודעים אבל שמנים מזרעים פחות טובים לנו, כי הם מלאים באומגה 6, שבכמות גדולה מגבירה דלקתיות בגוף (כלומר הגוף מתמלא ברעלים) והסיבה השניה, השמנים הללו אינם יציבים ומתחמצנים בקלות- שוב הגוף מתמלא ברעלים. שומן שהתחמצן מכיל רעלים שפוגעים בגופנו ובמערכת החיסון שלנו.

לעומת זאת שמנים מפירות הם יציבים יותר ולא מתחמצנים בקלות ולכן הם יהיו בהעדפה הראשונה שלנו. לחימום או לטיגון עדיף שמן קוקוס כיוון שהוא יציב מאוד ולא מתחמצן בבישול.

 

לאכול סופגניות ועדין לשמור על המשקל

השנה לא צריך להתנזר לגמרי מהסופגניות והלביבות, בעזרת הטיפים הבאים תוכלו לאכול סופגניות ועדין לשמור על המשקל.

1. הציבו גבולות – בדרך כלל ששמים לנו גבולות בחיים, זה לא נעים לנו, יחד עם זאת גבולות מגנים עלינו. הגבילו את כמות הסופגניות שאתם הולכים לאכול בחג, קבעו יעד מספרי וזה ממש לא משנה אם תחליטו לאכול סופגניה אחת או 100 סופגניות, עצם הבחירה כבר משחררת אתכם מהלחץ ואתם מודעים למה שנכנס לכם לפה.

2. העדיפו סופגניות ביתיות, כיוון שהמרכיבים שנמצאים בבית הרבה יותר בריאים ממרכיבים תעשייתים וכמובן צורת ההכנה הרבה יותר בריאה. ואם אתם יכולים הכינו סופגניות מקמח כוסמין (יש מלא מתכונים ברשת)

העדיפו סופגניות ביתיות על קנויות (צילום:שטארסטוק)

3. צמצמו במטוגנים – העדיפו מזון מבושל, אפוי או מאודה על פני מטוגן לאורך החג ובכלל. הגוף צריך שמן, אבל לא בהגזמה וכמובן ממקורות איכותיים.

4. חלקו עם חבר סופגנייה אחת – גם תאכלו פחות וגם תפנקו חבר 😉

5. הכינו לביבות ירק! (מתכון בסוף הפוסט)

6. אל תגיעו רעבים – מארחים או מוזמנים להדלקת נרות? תאכלו משהו לפני כן. במצבי רעב קשה לנו לשלוט על הדחף לאכול, להקשיב לבטן ולראש.

7. "הכל אותו דבר" – משפט מרגיז לפעמים, אבל נכון ועוזר: הביס השני הוא בדיוק כמו הביס הראשון. זכרו זאת, ואם בכל זאת החלטתם להמשיך אחרי הסופגנייה הראשונה – חלקו אותה עם מישהו.

תאכלו משהו לפני הסופגניה (צילום:שטארסטוק)

8. בין סופגניה לסופגניה, שמרו על שגרה בריאה, הקפידו על ארוחות המלאות בערכים תזונתיים, ירקות, פירות, דגנים, קטניות, נבטים וכו' הוסיפו הליכות!

9.שתו הרבה מים ותה ירוק – מחקרים מראים כי שתיית 3-5 כוסות של תה ירוק מעלים את חילוף החומרים ותורמים לירידה במשקל או שמירה על המשקל הרצוי ומאזנים את בלוטות הטעם ומפחיתים חשק למתוק ומטוגן.

10. וטיפ אחרון הכי חשוב:
אל תילחמו עם עצמכם. הקשיבו לגוף שלכם. אם אתם 'מתים' לסופגנייה, תאכלו אותה, מכל הלב – השקיעו בסופגנייה איכותית, אכלו אותה לאט והתענגו על כל ביס. כך תמלאו את הצורך של החשק לסופגנייה ותרגישו מסופקים. ברגע שחווית האכילה תהיה חיובית ולא תרגישו אשמה עם האכילה, יש סיכוי טוב שגם הצורך העז לאכול סופגניות נוספות יפחת.

ולקינוח: מתכון לביבות בטטה בריאות

מנות: 10 לביבות גדולות

לאדות 2 בטטות , 2 גזרים, 2 פלחים של כרובית
לאחר האידוי למעוך הכל בקערה בעזרת מזלג
להוסיף 2 כפות שמן קוקוס
3 כפות קמח קוקוס
תבלינים (לפי טעם)
לטגן בשמן קןקוס או לאפות בתנור על 180 מעלות.

חג שמח!

============================

הכותבת: מזל כהן  מומחית להרזיה, חיטוב ובריאות טבעית

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

תגובה 1
הצג את כל התגובות