שיר של אש ושל קרח|ביקורת מסעדה

ל'דקא', מסעדת הדגים התל אביבית, כנראה לא תצאו כל ערב. בכל זאת, מדובר במסעדת עילית, בה אין פשרות בשום תחום, והמחירים בהתאם. אבל, כשתזכו להגיע אליה, תגלו מסעדה שעל אף הגינונים הגבוהים, בסה"כ רוצה לגרום לכם להרגיש בבית

(צילום: 'דקא' )

מבקרים שאינם שומרי כשרות שיבקרו בה, כנראה יתארו אותה כ'מסעדה חלבית'. אולם זהו תיאור שעוסק בסטטוס-קוו הכשרותי במסעדה, ולא במהות. השבוע ביקרנו ב'דקא', במהותה מסעדת דגים תל-אביבית, המגישה, להגדרתה, אוכל 'עילי'. מפוצץ? בואו נראה.

ישנם שני ניגודים שתופסים אותך עם ההגעה למסעדה. ניגוד ראשון: הקונספציה ביחס למסעדות עילית, בטח בתל אביב, קובעת שהסביבה צריכה להיות גם היא אסתטית ונעימה. אולם 'דקא' דווקא ממוקמת ברחוב 'התעשיה', שכשמו כן הוא: איזור תעשייה עייף וצדדי, סמוך לגשר 'מעריב' ז"ל. אך פתאום, כמו בסצינת ה-kings cross מ"הארי פוטר", ברגע שנכנסנו למסעדה, הנוף והרקע השתנו לחלוטין והפכו קסומים ומזמינים.

העיצוב של המסעדה נראה בדיוק כמו שדמיינתם מסעדת עילית: מוקפד, מדויק, קר, ומלוטש – עיצוב פרי תוצרתם של האדריכלים אירנה קרוננברג ואלון ברנוביץ' המנוסים. ניגוד שני: בניגוד לרושם הצונן והכמעט מנוכר שהעיצוב מותיר, היחס במסעדה חמים, נעים. מזמין. המוטו של המסעדה הוא שבמסעדה "מארחים", לא "משרתים לקוחות". שיר של אש וקרח.

שיר של אש וקרח (צילום: דקא)

הגענו בערב באמצע שבוע, מצאנו מסעדה מלאה במגוון טיפוסים: זוגות בארוחה אינטימית, קבוצות עסקיות, אירועים משפחתיים. האווירה בפנים הרמונית, שקטה. מקום מעולה להעביר ערב נעים, עם אוכל ברמה הגבוהה ביותר.

בראשית הייתה 'דקא'

'דקא' הוקמה ב-2007, מראשונת מסעדות השף הכשרות בתל אביב, והתחילה עם מטבח שעוסק בדגים. על עיצוב התפריט הראשוני הופקד השף חיים כהן, כששנה לאחר מכן, תפס שף כהן אחר – רועי – את המושכות בניהול הצד המקצועי של המסעדה. מסעדת כהנים. 'דקא' פונה כיום, לאור מיקומה ואופיה, בעיקר לקבוצות של לקוחות עסקיים, וקיימים בה חללים שונים לאירוח קבוצות בגדלים שונים ועד 120 איש. למרות זאת, כאמור לעיל, מצאנו זוגות ומשפחות תופסים נתח מרכזי מחלל האירוח בערב ביקורינו.

משחקי עיניים

קיבלנו תפריטים. דפי A4, מנוילנים בתוך מעטפת עור עבה. טיפה מיושן. התחלנו עם לחם שמכינים במקום (39 ש"ח). יסלחו לי הבשרים, הגבינות, הירקות והפירות. אם עושים אותו נכון, אין יותר טעים מבצק טרי שיצא מהתנור. הלחם האוורירי והחמאתי שמכינים ב'דקא' היה יריית פתיחה מפתיעה ומדהימה לארוחה.

התפריט ברובו, ראשונות ועיקריות, מקדש את הדגים. הזמנו לראשונות שתיים ממנות הדגל של המסעדה. הראשונה, קבב בורי (50 ש"ח). מצע הטחינה-סלט עגבניות חם-שעועית שחורה ייצר אווירה של שקשוקה, אבל קבב הבורי שהונח מעליו הוכן באופן מעולה. פסי הגריל שמעטרים אותו הם סיפא לתהליך הכנה של קציצה שחפה מטעם לוואי של קציצות דג, אוורירית, כיפית. המנה מוגשת רק עם שלוש קציצות לא גדולות, אבל כל אחת מהן מצדיקה את הזמנת המנה.

קבב הבורי של דקא (צילום מתוך פייסבוק)

יפה, אניגמטית, עדינה. זו ההתרשמות שלי מסשימי הטונה (62 ש"ח) שקיבלנו. חצילים קלויים, זיתים, עגבניות שרי, צנונית, נגיעות טחינה וכמובן, חתיכות טונה נאות. הדגים מגיעים טריים מדי יום ביומו במסעדה, והדבר מורגש. שאר המרכיבים, שעשויים מעולה כל אחד לחוד, הם משחק לעיניים, ומקיימים יחסי נוגע-לא נוגע ביניהם. בכל זאת, עם זאת, בעיניי הטעמים שהחיך פוגשת כאן מעט עדינים מדיי, ולא מספיק מותירים חותם.

ניוקי סלק ברוטב גבינות (65 ש"ח) זו מנה נהדרת נוספת של המסעדה. הכופתאות עצמן רכות, קלילות, דביקות. הסלק הסולידי מחבק את משרת הגבינות שהוא שוחה בתוכן, ויוצר יחד שילוב טעמים מעולה. בצלי השאלוט כאן הם רעיון יפה, והוספו בטוב טעם.

יפה, אניגמטית, עדינה – הסשימי של דקא (צילום מתוך פייסבוק)

מהים לצלחת

היפתחו לאפיקים חדשים, עזבו את הסלמון. מבחר הדגים שמוצג כאן הוא רחב ומגוון, ולהזמין שוב את הסלמון זה רק המשך העוול והאפליה לשאר הדגים.
בדומה לשאר הערב, הלכנו עם ההמלצות של רוני, המלצרית החייכנית שלנו, ולקחנו שתי חתיכות פילה – מוסר ים (140 ש"ח), וטונה אדומה (170 ש"ח).

מוסר הים, דג שזוכה לעדנה היום במסעדות הדגים, מוגש על מצע פירה תפוחי אדמה לבן, לבנה עיזים, ומה שהיה נראה כתפוחי אדמה מתובלים וצלויים, אבל הסתבר כטוויסט יפה – קולורבי צלוי. אז תחילה לטוויסט. הקלורבי האפוי היה רעיון מגניב, במקום וטעים. עכשיו, אם בראשונות אני בדרך כלל תר אחרי חגיגת הטעמים, ומבקש אקסטרה על מרכיבים זולים בד"כ, בעיקריות, ובמיוחד בדגים, אני מבקש אך ורק שהדג יהיה עשוי נכון, וינציח את טעמי הדג. חומר הגלם, אם הוא איכותי, הוא יקר בלאו הכי, ולא צריך להסתיר אותו בטעמים נוספים.

היפתחו לאפיקים חדשים (צילום דקא)

הדג היה עשוי נהדר, עסיסי ביותר, לימוני מעט, קשקשיו צרובים. הנתח עצמו היה יפה, תפוח. טרי. בדיוק מה שאני מצפה ממסעדה כזו. מנה מאוד טובה.
הרושם הראשוני מהטונה היא שמדובר במנה גבוהה. המרחק של קצה הטונה מבסיס הצלחת היה נראה לי משמעותי, כמעט לולייני. טונה חסרת פחד גבהים. הטונה מונחת על גראטן סלק ותפוחי אדמה. פרוסות אלה דקות, ופריכות בקצה. הגראטן גבוה, ומתובל בעדינות. התחלה טובה. נתח הטונה רחב מאוד, ומאפשר צריבה קלה בצדדיו, תוך שמירה על פנים הנתח על גבול הנא. הנתח עסיסי, ושופע טעם. עשוי היטב.

קינחנו עם קרם ברולה (46 ש"ח), קרם וניל אפוי וצרוב עד כדי זכוכית מלמעלה, ומקורמל. הקרם ברולה מוגש כמעט קפוא, ואיפשר את השילוב הנאות של גלידה וקרם ברולה טוב. הקרם מוגש על מצע ריבת תות, וקראמבל שעשוי נהדר. מנה כיפית עם הגיון מסדר ברור של ברולה ופירות. בנוסף הזמנו מוס קרמל (62 ש"ח), שבשונה מקרם הברולה, קצת יורה לכל הכיוונים אבל שלל מרכיביו טעימים. המוס עצמו עשיר ולא מתוק מדי. לצד המוס מצאנו מרנג סוכרתי, מקרון שוקולד כיפי לנגיסה וניצוץ גאונות של השף – קראמבל שוקולד מלוח, שסגרו את הארוחה עם חיוך גדול.

להערות והמלצות על מסעדות: golan3873@gmail.com

תל אביב
כשרות מהדרין, רבנות תל אביב
03-562-9900

לכתבה זאת לא התפרסמו תגובות. היה הראשון להגיב!

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע