תפסיקו לבדל אותנו/ תגובה לרב חיים ברוך - סרוגים

תפסיקו לבדל אותנו/ תגובה לרב חיים ברוך

לדעתי ראשי המכינות חייבים לנצל את היכולות הרבות והכוח הנמצא בידיהם לא בשביל לנסות ולבודד עצמם מן השינויים, משום שהדבר גורם לחלק מבוגריהם ותלמידיהם להרגיש ריחוק מהמכינה, דבר שרק ירחיק אותם מעולם התורה ויגביר את תופעת "דתיי הרצף"

author-image
תפסיקו לבדל אותנו/ תגובה לרב חיים ברוך
  (צילום: יוסי זליגר)

לפני כחודשיים נסעתי יחד עם עשרה חברים לטיול בגאורגיה, כאשר הגענו אל דלפק הצ'ק-אין בשדה התעופה, ניסתה הדיילת לפענח את הקשר בין האנשים העומדים מולה, חבורה שהורכבה ממושבניקים מהצפון ומהדרום דרך מפוני גוש קטיף ועד תושבי הישובים הנחשבים ביותר בשרון, מזרחים ואשכנזים, שכירים ועצמאיים ומעל כל זה, על ראשיהם של החברים היו כיפות, כיפות גדולות עד כיפות שלא ניתן כמעט לראות. כאשר התייאשה הדיילת מלנסות ולפענח לבד, שאלה אותנו מה הקשר בינינו ומיד נענתה בגאווה "עשינו מכינה ביחד".

מהמפעלים המפוארים של הציונות הדתית

אין ספק, מפעל המכינות הוא מהמפעלים המפוארים שיש לציונות הדתית, מפעל שהוקם כאלטרנטיבה לישיבות הגבוהות ולישיבות ההסדר עבור צעירים שרצו לשאול את השאלות שהר"מים בתיכון לא הצליחו לענות עליהן. כבר כמעט 10 שנים שהמכינות הגדולות עברו מעשרות תלמידים בשנה למאות, אולי וכנראה זה קורה בגלל פופולריות העולה בישיבות התכוניות או גידול באוכלוסייה אך אני מרגיש כי בשנים האחרונות ראשי המכינות קצת "שיכורים מכוח".

אתמול התפרסמה כתבה שבה הרב חיים ברוך, מראשי מכינת עצמונה, התבטא כנגד "דתיי הרצף" (שם מכובס לדתי לייט/מסורתי) ואמר כי אלו המתייוונים של דורנו. לטעמי אמירה קשה של אדם שחלק לא קטן מבוגריו רואים עצמם חלק מ"דתיי הרצף". ביניהם גם חבריי לטיול (שקבוצת הווטסאפ שלה כבר שינתה את שמה ל-"המתייוונים") ואני מאמין כי גם חלק נכבד מתלמידיו ששמעו באוזניהם את השיעור גם הם נמצאים "על הרצף".

ערבות הדדית וקבלת השונה

הנקודה שהציקה לי במיוחד בכתבה היא הניסיון לבודד את השינויים התרבותיים על החברה הדתית. למשל הרב אמר: "היום חלק מהתרבות שנכנסה לפה אומרת שאסור להגיד לבן אדם שהוא מפגר או לא נורמלי. כולם נורמלים, אבל יש פחות נורמלי. זה על הרצף של הגאונות. אבל יש פחות נורמלים על הרצף. כולם על הרצף. מה הביטוי על הרצף הדתי? פעם היה רק דתי וחילוני. היום זה על הרצף".

האם זו תרבות רעה או שגויה? ההיפך. מדובר פה על "ערבות הדדית וקבלת השונה", אותה ערבות הדדית שיצרה את החיבור ביני לבין חבריי למכינה איתם נסעתי למרות פערי התרבות והרקע השונה שהגענו ממנו. דבר נוסף שהרב יצא נגדו ממנו הוא הגברת נוכחותם של עלוני השבת בבתי הכנסת אותם כינה "עלוני יוון" אותם עלונים שאחד מרבני המכינה הופיעה בשערם רק לפני מספר שבתות.

נצלו את הכוח לא כדי לבודד

לדעתי ראשי המכינות חייבים לנצל את היכולות הרבות והכוח הנמצא בידיהם לא בשביל לנסות ולבודד עצמם מן השינויים, משום שהדבר גורם לחלק מבוגריהם ותלמידיהם להרגיש ריחוק מהמכינה, דבר שרק ירחיק אותם מעולם התורה ויגביר את תופעת "דתיי הרצף".

עליהם לנסות ולהשפיע על השיח, לא מתוך בידוד הדתיים שאינם שומרים את המצוות כמותם. אם הם חושבים כי התכנים בעלוני השבת אינם ראויים הם צריכים להשפיע ולנסות להכניס תכנים שלדעתם ראויים ולהשפיע על השיח ועל החברה הדתית כולה.

לא מחפשים הקלות, מחפשים קידמה

הבעיה היא לא של ראשי המכינות בלבד אלא של רוב קברניטי הציונות הדתית שמתעלמים מגודל התופעה של דתיי הלייט או (דתיי הרצף בגרסה הנוכחית) וסולדים מהם, אינם מקדמים נושאים הלכתיים רלוונטיים מתמיד. דווקא בדור שהטכנולוגיה נכנסת לבתי הכנסת, פרויקטים של מכון צומת נסגרים מחוסר תקציב, דתיי הרצף לאו דווקא מחפשים הקלות הלכתיות הם מחפשים קידמה.

לעניות דעתי, אחד מגורמי הריחוק בין בוגרי המגזר לבין תורה והלכה הינו הבידול המתמשך שגורמים מסוימים מתעקשים לבצע בין אלה שחובשים כיפה גדולה לבין אלא שחובשים כיפה שקופה. אנחנו רוצים להיות חלק מהדבר הזה- אל תרחיקו אותנו, אל תבדלו אותנו.

=======

הכותב הוא גלעד גנץ. בוגר מכינה ודתי על הרצף. יועץ תקשורת ב"זליגר-שומרון"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
תמיכה בגנץ
אדיר | 14-12-2017 10:46
כל כולי איתך!!מקווה שהמצב ישתפר,והגישה תשתנה!!
2
ששליקה
גיא | 14-12-2017 10:47
סוף סוף קצת אור בבית הזה
3
תמיכה בגנץ
אדיר | 14-12-2017 10:49
שייעשו טובה,שיתמקדו קודם כל בדרך ארץ,לאחר מכן שידבר איתי על הלכות ולייקים!
4
המתיוון
דתי רצף נוסף | 14-12-2017 10:53
מסכים אם הנאמר כאן למעלה מאוד. אני חושב שאנשי המכינות צריכים להבין שהעולם מתקדם כמובן צריך לקחת אותה ולהשתמש בה בדרכים טובות אסור להיות אטומים ולא לנצל את ההתפתחות של העולם. כמובן שיש המון סכנה בשימוש של ההתפתחות אבל אסור להיות אטומים להתקדמות העולם כי אז אתה סתם מתבודד. כמו כן אנשי המכינות חייבים להבין שרוב האוכלוסיה שלהם הם דתיי רצף ולא לצאת עליהם ולהרחיק אותם בכך אלה למצוא אותם ולגרום להם להתקרב כי יש להם את הרצון להתקרב .
5
נושא חשוב מאד! וטוב שהעלת אותו!
טליה | 14-12-2017 10:58
צריך תמיד לחשוב מה יותר חשוב, לאחוז באידיאולגיות או לחבר את העם אל ה׳? על הרבנים שעושים עבודת קודש לשים לב האם הם לא מוסרים מסרים דרך שיעורי התורה שיוצרים ריחוק של העם או מהעם.
6
לא הבנתי אותך
איש אמת | 14-12-2017 12:06
בסופו של יום, כוונתו של הרב היא מאוד פשוטה, או שאתה מאמין ושומר תורה ומצוות, או שלא. כל הזיגזג הזה, זה פשוט לא. מצטער, אין שום תירוץ. ואכן כך, בסופו של דבר זה בדיוק מה שעשו המתיונים. אתה יכול להתלונן עד מחר שהוא השווה בין "דתיי רצף" (מושג מעוות בפני עצמו ואכמ"ל) לבין מתייונים, אבל עד שלא תסביר מה ההבדל, כל סיסמאות ה"אחדות" ו"ערבות הדדית" וכו' פשוט לא ישפיעו. מצטער שנעלבת, אבל להבדיל, גם חמור מתלונן על כך שקוראים לו חמור, כי זה פוגע ומעליב... תהיה אמיתי עם עצמך. תחליט לאיזה צד אתה שייך. עד מתי אתה פוסח על שני הסעיפים.
צודק חלקית
החתול במגפיים | 17-12-2017 2:10
אתה מידי חד ואני מבין את החשש אבל עליך להסתכל על התמונה הגדולה והמורכבת. טענות ואמירות כמו שלך יובילו אותנו לכלופ
7
לא השתכנעתי
מיכאל | 14-12-2017 12:09
אין באמת אידיאולוגיה לחפיפניקים. להזכירך יש משמעות הלכתית חמורה למחללי שבת, מומרים אפילו למצווה אחת, אפיקורסים וכו. אני מבין שקשה לך לקיים מצוות. הסיבה היא אחת ויחידה. אתם אף פעם לא למדתם תורה ברצינות לכן הטענות שלכם על חוסר הכלה של הרבנים הם ילדותיות. זה ממש לא מכובד שנערים כמוך חושבים להנדס את היהדות. תלמד היסטוריה. זה לא ילך
מנשה ושות
מיכאל | 14-12-2017 20:29
כרת, ד' מיתות בית דין. אומר לכם משהו? איפה השחצנות פה? יש פה חולשה וזה לגיטימי בתנאי שמודים שזו חולשה ולא הופכים את זה לפילוסופיה בגרוש. דרך אגב, גם החלש יכול להתחבר לרב. אני מציע לכם ללמוד מהציבור הספרדי-מסורתי שיודע לכבד יהדות אותנטית גם מבלי להקפיד על תריג מצוות. וכן, אני מרחם על הדתיים המהבהבים שמחליפים את אוצרות הרוח של היהדות בתרבות צרה ונכריה
השחצנות שלך מראה כמה גנץ צודק
מנשה | 14-12-2017 14:51
לא זקוקים להכרה ממך
רצף
יוסי | 14-12-2017 13:49
דתיי רצף עלק. אתם חלשים. תפסיקו להתבכיין בכך שהרבנים מרחיקים אתכם. ואתם יודעים מה , אולי טוב שכך. כתב שם הגאון למעלה שלא למדתם תורה ברצינות והוא צודק!! ועכשיו אתם מנסים להגיד לרבנים מהי תורה . בושה.
תגובה לשבע
Someone | 14-12-2017 12:55
אתה רק מוכיח את הטענה. אף אחד לא רוצה להנדס את היהדות. אבל אתה לא יכול להגיד למישהו שהוא לא יהודי מספיק כי הוא לא הולך עם ציצית כל יום. להזכירך, דרך ארץ קדמה לתורה, לתורה שבעים פנים וגם חזלינו הציגו גיוון רב בידיעותיהם לגבי קיום מצוות. לך תלמד מחבד על אהבת עם ישראל. כוחנו באחדותנו, ואף פעם לא כולם יהיו רבי עקיבא. גם תלמידיו לא היו כאלה
8
יאללה יאללה יא מתיוון מודרני !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
א | 14-12-2017 13:00
תפסיק לקשקש, יא כופר לתאבון. תעבוד על המידות שלך ואל תתנהג כמו בהמה. תכבוש את יצרך הרע!!! יהודי כפוף להלכה ולא זז מילימטר משולחן ערוך !!!!
"צדיק"
מתיוון רצף | 15-12-2017 0:53
רואים לפי התגובה שלך כמה אתה צדיק שעובד על המידות שלו
9
לייטים בניגוד למסורתיים
שימי | 14-12-2017 17:04
לא באמת בעלי כבוד לדת ולמסורת. פשוט לא באמת להם. הם רפורמים בלי לקרוא לזה כך.הם שונאים את הרבנים והציבור התורני יותר מהחילונים. מה אתם רוצים שיתירו לכם אי שמירת נגיעה? חילול שבת? יש תורה ויש הלכה. לא טוב לכם? תתיוונו. תפסיקו להאשים את הרבנים בחולשות שלכם. חנוכה שמח מתיוונים לייטים רפורמים
למה הרב מבדיל את המסורתים גם להם הוא קורה מתיוונים
מסורתי | 14-12-2017 20:27
דעתו של הרב מדברת גם נגד המסורתיים שעושים קידוש והולכים לשחק כדורגל אחר כך
10
די עם התגובות המתלהמות
הלל | 14-12-2017 18:22
בצורת הכתיבה הזו אתם מפגינים חוסר סבלנות ואלימות מילולית, ואם יש לכם עניין כלשהו בחיבור כלל הציבור והעם למסורת הרי שאתם מפספסים בענק. אני חושב שהרב חיים ברוך צודק ברעיון, לגבי הצורה בה הוא מתבטא קצת קשה לי. הרעיון להפריד ולהראות שהחבורה לא משתייכת לציבור הדתי היא נכונה. מאוד קל היום להישאר 'כאילו' דתי, התופעה כללית, ואני לא בודד במערכה. נשארתי במגזר פשוט פחות מקפיד. הכל טוב. הרב חיים מנסה לומר, האדם תמיד חייב לשאוף להשתפר. להתקדם. ובמקום הזה שהבחור הדתי לשעבר מוצא לעצמו, הוא לא חייב לחזור בשאלה בצורה רשמית. הוא חלק מהמגזר. דתי על הרצף. ובהסתכלות דתית, אין דבר כזה דתי על הרצף. או שאתה מקיים מצוות - או לפחות שואף, ואתה חלק מהדת. אם אתה לא - אתה חילוני. אין כאן הגדרות סובייקטיביות. אלו הגדרות מסורתיות בעם ישראל מאז ומעולם. הרב חיים ברוך שחרד מהתופעה, מנסה להקצין ולהסביר את ההבדלים. חברים, אי אפשר לרקוד על שתי החתונות. או נפרדת, או מעורבת. האמצע לא קיים. לפחות לא ברמת האידיאל. לא מעמד זמני..
11
מה קורה פה?
נדב | 16-12-2017 19:22
ראשית,חלק מהתגובות פה לא לעניין במיוחד אם אתם בצד התורני של המפה. דברו בכבוד לכולם.. גם אותי זה מרתיח אבל בכל זאת.. לדברי הכותב שהמכינות קמו כי הרמ לא ידע לתת להם תשובות. אתה טועה בגדול! הישיבות הגבוהות וההסדר שקדמו למכינות נתנו מספיק תשובות.. המכינה הראשונה שקמה בעלי חרתה על דיגלה שהיא מכינה ישיבתית ובאמת כך היא מתנהלת אעפ שרוב בוגריה לא כאלה קשה לי להאמין שהם היו כותבים/מסכימים לכתבה שלך. הם המכינות קמו לתת מענה לנוער שרוצה תורה גדדולה אבל שידברו איתו יותר על אידאליים שקשורים לצבא ולארץ ישראל.. היום המצב במכינות כבר לא כך וזה ברור שרוב המכינות נןעדו לחברה פחות תורניים בדכ ואנו רואים את התוצאות שרוב דתיי הרצף משם. אז במקום ליפוח על הרב חיים צריך לחזק אותו שהוא מדבר כך על תלמידיו במיוחד במכינה בדורנו כדי למשוך לכיוון התורני שזו מטרת המכינה..
12
זה בדיוק מה שטענו וטוענים המתייוונים ואחריהם תנועת ההשכלה והרפורמים כיום
מרדכי | 16-12-2017 20:38
הם רק מחפשים קידמה הם לא רוצים לשנות את ההלכה רק רוצים קידמה ועד היום אנחנו רואים את התוצאות.
13
שולחן ערוך.
אבי דויד | 16-12-2017 22:12
14
צודק מאוד. הרב קוק קרא ל'דתיות רצף'
מומו | 16-12-2017 23:20
אני משתדל להקפיד על ההלכה (ולחפש קולות כשיש צורך), אך מזדהה מאוד עם המאמר. די לבדלנות! די לצעקות! די לסטיגמות! די להכללות! זה גם לא מועיל וגם לא נכון. הרב קוק קרא לכינויים 'דתי' ו'חילוני' (או 'אדוק' ו'חופשי' כלשון הימים ההם) "שמות הבעלים" - עבודה זרה! הוא בדיוק קרא ל'דתיות רצף'. ראו במאמרי ראי"ה 'מסע המחנות'
15
לגנץ היקר
ג'ו | 08-06-2018 16:18
בוא תסתכל למטה על המגיבים.. תראה כמה שינאה. כמה זילזול.וכמה אי סובלנות.. אני מקווה שזה בסך הכל קרב מאסף של החרדלניקים.. שנעשים יותר ויותר אטומים ומתבדלים.. תאמת?? מה לנו ולהם?? שבת שלום