אופיר אקוניס לסרוגים: "מדינה פלסטינית תוביל למלחמה"

אופיר אקוניס לסרוגים: "מדינה פלסטינית תוביל למלחמה"

השר אופיר אוקניס מברך כמובן על הצהרת טראמפ ומשרטט לוח זמנים להעברת השגרירות לירושלים: "במהלך הקדנציה זה יקרה". על מתווה שתי מדינות: "יוביל למלחמה קשה"

"מתווה שתי מדינות לשני עמים יוביל למלחמה קשה"
  מדינה פלסטינית היא מלחמה. אקוניס (צילום: סרוגים)

לאחר נאומו ההיסטורי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, המכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל, מבהיר בריאיון לסרוגים השר אופיר אקוניס לאור איומיי הפלסטינים: "זהו יום היסטורי, בעל משמעות היסטורית".

אקוניס מספר כי "זמן קצר אחרי שטראמפ נכנס לתפקידו ושבועיים לפני ביקורו בארץ, אני ביקרתי בוושינגטון וראיתי רבים מאד בממשל האמריקני, ואני אומר: "זה הממשל הטוב ביותר לישראל".

הממשל האמריקני הטוב ביותר לישראל

"גם הממשלים שנחשבו באמת לידידותיים ביותר לא עשו את הדבר הזה. למדתי מהאמריקאים שבמהלך הקדנציה של טראמפ השגרירות תועבר, זה לא יעבור עכשיו, לא בקרוב, אבל במהלך הקדנציה זה יקרה ויש לה עוד שלוש שנים לפחות".

בנאום אמש החליט טראמפ, לפחות לעת עתה, לא להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים כשהוא משתמש בסמכות הווטו שמעניק לו "חוק ירושלים" האמריקאי. אך הודיע כי הממשל יחל בתהליך הכנה לקראת העברה.

על פי החוק שאישר הקונגרס האמריקאי ב-1995 "ירושלים צריכה להישאר עיר בלתי מחולקת השומרת על זכויות כל הדתות וכל העדות; ירושלים צריכה להיות מוכרת כעיר הבירה של ישראל; ושגרירות ארה"ב צריכה להתמקם בירושלים לא יאוחר ממאי 1999".

למרות התמיכה הרחבה שקיבל החוק בזמנו, שלושת הנשיאים שכיהנו מאז נחקק חתמו מדי חצי שנה על "כתב ויתור" המונע את כניסת החוק לתוקף, מנימוקים של ביטחון לאומי.

טראמפ לא עמד בהבטחה שלו מול ישראל והחליט לדחות את העברת השגרירות בעוד חצי שנה

"נכון, אבל צריך להסתכל על זה ולבחון בסוף הקדנציה, האמריקאים הבטיחו שזה יקרה במהלכה.

כל אדם, טראמפ, נתניהו, תרזה מיי או אופיר אקוניס ושאר דמויות פוליטיות נבחן כאשר הוא מסתכל על הקדנציה שלו מנקודת הזמן ואחורה מאז יום הברחו. זה הכל. לא תוך כדי".

 זה יקרה בעתיד?

"אני מעריך שכן. על בסיס השיחות שעשיתי עם האמריקנים. בפעם הבאה הוא לא יחתום על העיכוב."

עם כל התגובות הנזעמות מצד הפלסטינים וההערכות על ההתחממות בגזרה, ישראל לא הייתה צריכה לקחת את זה בחשבון?

"אם זה היה תלוי בפלסטינים ישראל לא הייתה בכלל קיימת. המדינה לא הייתה מוקמת, עובדה שהם הצביעו נגד ההחלטה 181 שציינו בישראל שבוע שעבר, שהיא מכונה בפי העם היהודי החלטת "כט בנובמבר", והם הצביעו נגדה ויצאו נגדנו למלחמה כדי לחסל אותנו ואחר כך ניסו לחסל אותנו שוב מגבולות 47, ערב מלחמת ששת הימים ומבחינתן ישראל לא הייתה קיימת".

השיקול הפלסטיני לא יכול להילקח בחשבון

"הפלסטינים וגם ערביי ארץ ישראל מאז שהציונות המעשית החלה בתחילת שנות ה- 20 של המאה הקודמת תמיד נעזרה בהסתות של המופתי הגדול, הם תמיד משתמשים בירושלים ובעיקר בכותל ובהר הבית כקרדום פוליטי לחתור בו.

כלומר, כל האזהרות וההתראות הן לא דבר חדש. בכלל, אני מציע בעולמנו החדש לא לאיים כל הזמן באלימות. דיפלומטיה של איומים כמו שעשה ארדואן ושאר המנהיגים הערבים, על מי הם מאיימים הערבים? על ארצות הברית"?

לישראל אין עניין בהסלמת היחסים: "אין לנו איטרנס לנתק את היחסים עם תורכיה או עם שאר המדינות שיש לנו איתן הסכמי שלום. לא רוצים להחריף את היחסים ולהבעיר את המזרח התיכון".

"האיום של מדינות העולם הוא לא כלפי ישראל אלא  מול טראמפ והממשל האמריקני שיושב בוושינגטון. הוא לא מאיים עלינו, ואין כל צל ספק שאם תהיה התפתחות ביטחונית שתוסט על ידי ערביי ישראל או על ידי מדינות שכנות גם אז האמריקנים יעמדו לצידנו".

מה הציפיות הבאות של הממשלה מהנשיא טראמפ? 

"שטראמפ יממש את ההבטחות שלו שהוא בעצמו אמר אותם פעם אחר פעם, כמעט בכל כנס בחירות שלו אנחנו שמענו את הדברים שלו".

ואם טראמפ מכריז בזמן הקרוב על מהלך מדיני של 2 מדינות לשני עמים?

"אני חושב שזו שגיאה. אמרתי את זה בפגישות שלי בארה"ב ואני אומר את זה גם בתקשורת, זאת תהיה שגיאה. מדינה פלסטינית תוביל למלחמה. לא לשלום. מתווה שתי מדינות לשני עמים יוביל למלחמה קשה מאד במזרח התיכון"

"ההתנגדות היא ההוכחה הטובה ביותר. האם נסיגה ישראלית הביאה שלום או מלחמה? הביאה מלחמה. אקוניס לא המציא את זה".

יכול להיות שהמהלך הזה של ההכרה בירושלים פשוט יביא עליהום מאשר ישמור על השקט היחסי?

"אנחנו  שמענו את העליהום הזה מהערבים 100 שנה, וביתר שאת מהקמת המדינה. אז לא הקמנו אותה? גם במלחמת ששת הימים- אז לא הגנו על עצמנו? אי אפשר. אם היינו הולכים בשיטה הזו שכל איום מפחיד אותנו לא  היינו פה בכלל, לא היינו קיימים ולא הייתה מדינת ישראל, והיא קיימת ברוך השם וטוב שכך".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אקוניס קבל קנס נותנים לך אצבע על תבקש את כל היד . שלבים
הכהן | 07-12-2017 14:27
טראמפ הוא יודע לצידו קושנר .לאט ,לאט תהיה הכרה בכל ארץ - ישראל .
2
אוקיי, אבל מה עם קצת יוזמה מהצד שלנו?
? | 25-02-2018 15:38
למשל, הכרזה על תכנית לעידוד הגירה של ערבים החוצה?