הנשיא טראמפ הצהיר: ירושלים בירת ישראל - סרוגים

הנשיא טראמפ הצהיר: ירושלים בירת ישראל

בנאום דרמטי: הצהיר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הממשל האמריקני החליט להכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. בישראל מברכים על המהלך

author-image
הנשיא טראמפ הצהיר: ירושלים בירת ישראל

לאחר עשורים רבים, שינוי דרמטי בעולם: נשיא ארה"ב הודיע הערב (רביעי) בנאום דרמטי כי הממשל האמריקני החליט להכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. בישראל מברכים על המהלך

טראמפ פתח ואמר: "כשנכנסתי לתפקידי הבטחתי להסתכל על האתגרים העולמיים בעיניים פתוחות וחשיבה רעננה. לא נוכל לפתור את הבעיות שלנו על ידי אותן הנחות שגויות והאסטרטגיות כושלות שהיו לנו בעבר. ההכרזה שלי היום מסמנת התחלה חדשה בטיפול בסוגייה הישראלית-פלסטינית".

לנשיאים אחרים לא היה אומץ

"ב-1995 אימץ הקונגרס את ההחלטה לגבי השגרירות האמריקנית שמעודדת העברת השגרירות והכרה בירושלים כבירת מדינת ישראל. החוק הזה עבר ברוב גדול בקונגרס באותם ימים ואושר על ידי הצבעה קול אחד בסנאט, אבל במשך עשרים שנה כל נשיא קודם ניצל את היכולת שלו כדי לדחות את העברת השגרירות וסירב להעבירה או להכיר בירושלים כבירת ישראל".

"הנשיאים דחו את הצווים האלה באמונה שאי-ההכרה בירושלים תקדם את תהליך השלום. עם זאת, לאחר יותר משני עשורים, אנחנו לא קרובים להסכם שלום בין ישראל והפלסטינים. זה יהיה שגוי להניח שחזרה על הנוסחה הזו תפיק תוצאה טובה יותר ושונה. לכן, אני מאמין שזהו הזמן להכיר בירושלים כבירה".

להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת מדינת ישראל

"אין צורך לחזור על אותה נוסחה כמו בעבר ולקוות לתוצאה טובה יותר. לכן קבעתי כי זהו הזמן להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת מדינת ישראל. בעוד נשיאים קודמים הבטיחו זאת בקמפיינים שלהם הם נכשלו ולא סיפקו את הסחורה, היום אני מספק את הסחורה. זה צעד שהיה צריך לעשות מזמן כדי לקדם את תהליך השלום ולהשיג הסכם ארוך טווח. ישראל היא מדינה ריבונית עם זכות כמו כל מדינה ריבונית אחרת להכריע מהי בירתה. הכרה בעובדה הזאת היא תנאי הכרחי להשגת שלום".

בתוך כך, הוא התייחס גם למו"מ עתידי בין הרשות הפלסטינית לישראל: "אני רוצה להדגיש כי אין בהחלטה הזו נסיגה מאחריותנו להשגת שלום, שיהיה עסקה מצוינת לישראלים ופלסטינים. אנחנו לא לוקחים צד, ולא נוגעים בסטטוס קוו של גבולות תחת מחלוקת. אלו שאלות שעומדות לפני הצדדים, אך ארה"ב נשארת מחויבת להשגת הסכם שלום שיהיה מקובל על שני הצדדים. אני מחויב להביא הסכם כזה, כאשר אין ספק שירושלים היא אחת הסוגיות הרגישות. ארה"ב תתמוך בפתרון שתי מדינות לשני עמים, אם זה מה שירצו שני הצדדים. אני קורא לשמור על הסטטוס קוו".

מוקדם יותר, התייחס טראמפ לנושא, ואמר כי "ההכרה בירושלים כבירת ישראל הייתה צריכה להתרחש מזמן". אך במקביל להצהרה זו, דחה טראמפ בפעם נוספת את העברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים ויחתום על הצו שיעכב את המהלך בעוד שישה חודשים.

במקביל, פרסמו 250 רבנים הודעת ברכה לנשיא האמריקני לרגל ההכרזה על ההכרה בירושלים כבירה. "זכתה ארצות-הברית של אמריקה להיות מהראשונות שתמכו בהקמת מדינת ישראל. זכו נשיאי ארצות-הברית לעמוד לצידה של ישראל. זכות נדירה עומדת לך כעת, להיות הנשיא הראשון שמוביל את ההכרה בירושלים כבירתה הנצחית של מדינת ישראל".

דגל ירושלים על חומות העיר העתיקה (צילום: Yontan Sindel/Flash90)

עיריית ירושלים האירה את חומות העיר העתיקה בדגלי ארה"ב וישראל משער יפו לכיוון הר ציון, זאת כאות הערכה לנשיא טראמפ על הכרתו בירושלים. כמו כן, תלתה העירייה דגלי ארה"ב לאורך הרחובות אגרון, שז"ר ורופין וגשר המיתרים מואר גם הוא בצבעי דגל ארה"ב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו