שו"ת: הייתי דתיית רצף, חובה לספר על זה בדייט?

בחורה שקיימה יחסים לפני החתונה, וכעת חזרה בתשובה, שואלת האם מותר לה להסתיר את המידע הזה בפגישות השידוכין? הרב דוד והרב אברהם סתיו משיבים בספר אבוא ביתך

שו"ת: הייתי דתיית רצף, חובה לספר על זה בדייט?
  צילום: שאטרסטוק

ספרם החדש של הרב דוד סתיו והרב אברהם סתיו, "אבוא ביתך" (בהוצאת מגיד), עוסק במגוון רחב של שאלות הלכתיות רגישות ומורכבות הנוגעות לתחום האישות והמשפחה. אחד הנושאים שבהם עוסק הספר הוא שאלת העלמת מידע מבן-הזוג לפני החתונה:

"אני בחורה בשנות העשרים לחיי והתחלתי להיפגש עם בחורים למטרת נישואין. בשנות ההתבגרות שלי הייתה לי תקופה של ירידה רוחנית, שבמהלכה קיימתי יחסי מין עם חבר שלי. ברוך ה' התקדמתי מאז וכעת אני משתדלת להקפיד על מצווה קלה כחמורה, אך רציתי לשאול: האם עליי לספר על עברי לבני זוג פוטנציאליים, אף שאני חוששת שזה עשוי להרתיע אותם?"

שאלה זו פותחת את אחד הפרקים המעניינים בספר, שבפתיחתו עומדים הרבנים סתיו על המורכבות של השאלה במציאות המודרנית של עולם ה'דייטים':

"בימינו, תקופת ההיכרות המקדימה משתרעת על פני חודשים ארוכים, ובמהלכה מגיעים בני הזוג למפגש עמוק ומשמעותי, ומתוך כך ישנה לבני הזוג שאיפה לגילוי כל צדדי האישיות, המוארים והאפלים. מציאות זו יוצרת דילמה מורכבת. ברקע של כל אדם קיימים פרטים מסוימים שהוא איננו גאה בהם, ואף חושש שהם ירתיעו את הצד השני מלהינשא לו. מאידך, הסתרה של פרטים אלו, כאשר הם משמעותיים, עשויה ליצור תחושה של התנהלות במרמה, המנוגדת לשאיפה הבסיסית ליצור חיים משותפים המבוססים על אמון הדדי."

צריכים בני הזוג לנהוג בכנות זה עם זה

לאחר דיון ארוך ויסודי בסוגיות הלכתיות שונות הנוגעות להתלבטות זו, מגיעים המחברים למסקנה מורכבת בדברי הסיכום של הפרק:

א. בנישואין, כמו בכל מערכת יחסים אחרת, חייבים שני הצדדים לנהוג ביושר ובכנות, ולקיים את דיני אונאה, גנבת דעת ומצוות 'ואהבת לרעך כמוך'.

ב. מקורות מסוימים, כמו גם מנהגן של קהילות מסוימות, מצביעים על אפשרות להתיר העלמת מידע לפני נישואין. תפיסה זו נדחתה על ידי רוב הפוסקים, או שהוגבלה לפגמים שאין בהם בעיה אמתית (אלא רק סטריאוטיפית) ואפשר לוודא שלעולם לא ייוודעו לאיש.

ג. נישואין של אישה בחזקת בתולה, תוך העלמת מידע על בעילה, אסורים גם משום שמדובר בפגם משמעותי שהסתרתו היא אונאה, וגם משום שבכך עשויה הכתובה (ואולי אף הקידושין) להיפסל.

ד. העלמה של בעילה שאיננה כרוכה בפגימת הבתולין (כגון של בעולה או של איש) אסורה גם היא, משום שמדובר במידע משמעותי בעיני רוב בני אדם. עם זאת, כאשר מדובר באירוע שאיננו משקף את ההווה או משפיע עליו, לדעת רבים מן הפוסקים אין חובה לגלות אותו. הגדרת האירוע ככזה  צריכה להיעשות תוך היוועצות באיש מקצוע ו/או פוסק הלכה.

ה. למעשה, גם אם העלמה של מידע מסוים איננה איסור גמור, צריכים בני הזוג לנהוג בכנות זה עם זה. משום כך אין להעלים מידע כאשר הדבר עשוי להיחשב בעיני בני אדם כרמאות, בכלל זה קיום יחסי מין (מאונס או מרצון), אך אין בכלל זה כישלונות עדינים יותר בשמירת מצוות.

ו. גילוי המידע יכול להיעשות בהדרגה עם התקדמות הקשר, כאשר בשעת הצורך אפשר להמתין עד סמוך להחלטה להתחתן. עם זאת, ראוי לנסות ולהקדים את הגילוי כדי שלא להעצים את עגמת הנפש.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

5 תגובות
הצג את כל התגובות