בתימורים מצאנו את הביס המושלם |ביקורת מסעדה

יש מקומות ששווה בשבילם להיכנס לרכב ולנסוע למרחקים, כזו היא מסעדת 'כדיתא' הממוקמת במושב תימורים. היא תבטיח לכם עונג צרוף של שילוב צבעים, ריחות וטעמים, או במילים שלנו את: "הביס המושלם"

(צילום: מתוך הפייסבוק של המסעדה/ כדיתא)

היא תבנה לו את הביס.

בזיהוי המתמודדים לפי מנת הטעימה העיוורת ב"מאסטר שף", אייל שני אף פעם לא טועה. מדובר במאמא, הוא יגיד, אמא לילדים, שמעמידה סירים כל בוקר, ובערב הכל מתרוקן. והיא תכנס, בדיוק כפי שתיאר אותה, ותתחיל להכין את מנת האודישן.

מנה נדיבה, חמה, בעלת רוטב עשיר ומרכיבים מגוונים. חריפה מעט. חלה טרייה לצידה. קח את החלה, היא תאמר לחיים כהן, כשזה יצעד לכיוונה לתת את הסיפתח מצד טעימות השופטים. נגב בה את הרוטב, ותוסיף מהסלט והקציצות. הכל בביס אחד. והוא ממושמע, כי מי כמוה יודעת מהי הדרך הנכונה לאכול את המנה. וככה היא תדריך אחד אחד, בעיניים יודעות, ותמקסם את חווית המנה לכל אחד מהשופטים. ואנחנו הצופים בבית נדע שמדובר במנה מעולה, כי ההבנה של החשיבות בבניית הביס המושלם, מצביעה על היכרות מעמיקה עם אוכל.

בעקבות המלצה של חברים, לקחנו מיטל ואני את הרכב, והתחלנו להדרים. נסענו והדרמנו, הדרמנו ונסענו, וכשהבנתי שאני ממש מגזים עם ה'הדרמה', הגענו סה"כ מעט דרומה מקרית מלאכי, למושב תימורים, לסעוד את ליבנו במסעדת השף 'כדיתא'. ובסיכומו של ערב ארוך, יצאנו שנינו בתחושה זהה – שכל ביס שאכלנו היה מתוכנן בדיוק רב על ידי השף המוכשר אורון.

וכל פעם שהרמנו מזלג עם אוכל לכיוון הפה, קלענו בדיוק לדעתו במספר המרכיבים ובריכוזם על המזלג, כדי שחלילה לא יקרה שלא ניקח את הביס המושלם ולרגע, הרגשתי כמו חיים כהן שעומד בפני המאמא.

מוסר מוקפץ – מנה עליה שקד השף שלושה חודשים (צילום מתוך אינסטרגם המסעדה/cadita_chef@)

כמה פרטים אינפורמטיביים על המקום. מסעדת 'כדיתא' היא מסעדת בשרים ותיקה במושב תימורים, שהחליפה לפני כשנתיים וחצי בעלים לידיו של השף-בעלים אורון זוארץ. כמתאימה את עצמה לאוסף האולמות סביבה, 'כדיתא' נראית כמו גרסה מוקטנת של גן אירועים – גינה ירוקה רחבת ידיים שמארחת לילות אקטיביים בקיץ, ופנים המחולק לשני איזורי ישיבה שונים.

המקום מתאים לארח קבוצות, אולם מכוון בראש ובראשונה לסועדים במסעדה באמצעות הבניית אווירה מתאימה ופיתוח בלתי פוסק של התפריט. ההקפדה על כל פרט במסעדה באה לידי ביטוי בדוגמא הבאה – כל כלי במסעדה הוא ייחודי ועומד בפני עצמו. אין במסעדה סטים או כלים זהים, ומתחביביו של השף אורון לחפש כל פעם כלים חדשים ומגניבים למסעדה.

יחס מקרר מקפיא

בדגים ובירקות חיים אי אפשר לזייף טריות. הירקות מאבדים את פריכותם, והדג את העסיסיות הטבעית שלו. המטבח של 'כדיתא' עשיר בירקות חיים ובדגים, ואי אפשר להתעלם מהטריות שלהם, שניכרת בכל מנה. בסוף הארוחה ביקשנו להיכנס להגיד תודה לצוות הטבחים ומצאנו על הדרך דבר מעניין – המקרר גדול באופן משמעותי מהמקפיא.

זה כמובן אומר שהמקום יכול לשמור מזון לפחות זמן, והתחלופה של חומרי הגלם היא גבוהה. המסעדה מעדיפה אוכל טרי על פני קפוא גם במחיר נוחות אחסון או מחיר חומר גלם.
מבחן יחס מקרר מקפיא – צ'ק.

טחינה בתפקיד עגבניה

בוא נדבר על האוכל. אורון עושה לטחינה מה שאייל שני עושה לעגבניה. הוא מפאר אותה, מרומם אותה ועושה לה כבוד. כחוט השני היא שזורה בצורות וטעמים שונים בכמעט כל מנותיו.
התפריט של 'כדיתא' מודפס על דפי A4, דבר שמשקף אולי יותר מהכל את הלך המחשבה של השף ביחס למנות המוגשות במסעדה – התפריט אף פעם לא קבוע, ובכל פעם שמנה מסויימת ממצה את עצמה בעיני השף, היא מיד מוחלפת במנה אחרת.

התחלנו את הערב עם ארבע מנות ראשונות. תחילה, המנה הצעירה שבמנות התפריט, מנה שהושקה ערב הגעתנו למסעדה, סלט סביח (45 ש"ח). מדובר בסלט ירקות שוק חי, מלווה בבטטות וחצילים מוקפצים, ומכוסה בביצה עלומה. את כל הטוב הזה עוטפת משחת טחינה סמיכה, אך לא כבדה. הטחינה, באופן מאגי, מרוחה על דפנות הקערה, אך לא נשפכת כולה לתוך הקערה ויוצרת מראה של סביח שיושב בתוך ענן. הסלט עשיר בטעמים, הירקות פריכים. המטוגנים אינם כבדים. אם בסביח חשקתם, יש כאן גרסה אלגנטית בהחלט.

לשיטתו של השף, 'כולם היו בניו'. ובכל זאת, יש את הבן המועדף. מנה כזו היא 'מוסר מוקפץ' (52 ש"ח), מנה עליה שקד השף שלושה חודשים עד שהגיע לטעמים הרצויים, המקדשת את הדג שגדל בעומקי הים התיכון. המוסר מוקפץ עם שום, בצל סגול, פלפל ירוק ושמשום. כל אלה מוקפצים ברוטב שעשיר בטחינה גולמית. וכידוע, טחינה גולמית הם הם החיים עצמם. מנה מעולה.

'סיגר טלה' (44 ש"ח) הוא אמנם שם מדויק, אבל חוטא טיפה לסיפור של המנה הבאה שטעמנו. המילה 'סיגר' מזכירה לי את המאכל העייף והשומני שמוגש בקייטרינג הזה שאף פעם לא אהבת לאכול בו. אבל מסתבר שהוא לא חייב להיות כזה. מדובר במנה סופר מפתיעה – בצק דק דק, שעוטף בשר טלה עסיסי, ועשיר בטעמים. למה מפתיעה? כי הסיגר מקבל kick לטעמו המלוח הטבעי עם זילוף קל של טחינה גולמית וסילאן.

כשתזמינו את ה'פילה מיניון בקטנה' (94 ש"ח) לא ישאלו אתכם באיזו מידת עשייה תרצו את הנתחים הצלויים, כי במנה הזאת יש רק דרך אחת נכונה לצלות את הבשר. גם כאן המנה איננה שגרתית – שילוב של פילה מיניון על קרם ארטישוק בליווי בוטנים מסוכרים, תפוזים, והטחינה שבקצפת – סיגר אפוי ממולא בחלווה. השילובים המעניינים של השומשום הטחון לא מפסיקים להפתיע.

פילה מיניון -שילובים מעניינים שלא מפסיקים להפתיע (צילום מתוך אינסטרגם המסעדה/ cadita_chef@)

בשתי קצוות הסקאלה

נפרדנו קצת מההומאז' המפואר לטחינה והלכנו על שתי העיקריות שמייצגות שני צדדים שונים בסקאלת העצימות הטעמים.

ה'דניס השבור' (98 ש"ח) שואף להישאר קרוב כמה שאפשר לטעמים הטבעיים של הדג, בליווי מעצימים שקטים כמו שום, עגבניות ופלפל ירוק חריף. כשם המנה, הדג "שבור" על פסטה צבעונית, עבודת יד. מדובר במנה עדינה, בלי טעמים צועקים, שעושה הרבה כבוד לדניס. הטעמים מאוד נעימים, בצבעים חמים ועגולים.

בקצה השני, בביטחון עצמי מופגן, יושב ה'שוק אווז המתקתק' (97 ש"ח) – שוק אווז שעבר בישול של למעלה של ארבע שעות, ברוטב מתקתק ועשיר, במשרת יין ואגס. האווז מונח על פירה תפוחי אדמה שסופג חלק ניכר מהטעמים, הן של האווז עצמו, וכמובן של היין והאגס. יש נטייה לחשוש מז'אנר הבשרים המתוקים, אבל המנה הזו מומלצת במיוחד.

ולקינוח טעמנו 'דואט מנגו' (38 ש"ח). מדובר בקינוח שהוא בעצם גרסה משודרגת לארטיק הסולרו שכולנו מכירים, מוגש בכלי זכוכית שדרכו ניתן לראות שכבות של משחה קצפתית, קראמבל ומעין סורבה מנגו. מנת ילדות שכיף לסיים איתה ארוחה.

מילה שלי:

במשך כל הערב ראינו את השף עובר בין הסועדים, שואל, חוקר, מתעניין. בסוף הארוחה הוא יספר לנו שהוא מנסה לראות את הדברים דרך העיניים של הלקוח, ושהחוויה נבנית משם. וזה בסוף כל מה שאני רוצה – שהמקום שמארח אותי ידאג שיהיה לי כמה שיותר נעים וטעים.