תגליות היסטוריות חדשות בפארק תמנע – מכרות המלך שלמה קמים לתחייה

תגליות היסטוריות חדשות בפארק תמנע – מכרות המלך שלמה קמים לתחייה

לקראת החנוכה הבאנו לכם מקום לחופשה לכל המשפחה שיש בה הכל. בפארק תמנע התנ"ך מתחבר עם האריכאולוגיה ויוצר חוויה היסטורית, חינוכית - והכי חשוב: מהנה. הפעם אתם יכולים לעזור לרשות העתיקות לחפור, ואולי אתם תהיו אלה שימצאו את התגלית הבאה

author-image
פארק תמנע: מכרות המלך שלמה קמים לתחייה
  אגם תמנע. אחד ממגוון האתרים בפארק תמנע. צילום: פארק תמנע

על מה מדובר? בתחילת השנה נפל דבר בעולם הארכיאולוגיה כאשר משלחת ארכיאולוגית של אוניבריסטת תל אביב בראשות ד"ר ארז בן יוסף החזירה את "מכרות המלך שלמה" למקומה ההיסטורי בישראל.

ד"ר בן יוסף שכבר חופר במקום 15 שנה, גילה בבקעת תמנע באמצעות תארוך פחמן 14, כי האיזור המוכר לנו כ-"מכרות המלך שלמה" שהיה עד כה מתוארך לימי הממלכה החדשה במצרים (מסוף המאה ה-14 ועד למחצית הראשונה של המאה ה-12 לפנה"ס), בעצם היה פעיל כבר בימי דוד ושלמה במאה ה-10 לפני הספירה.

מבין מאות של זרעים ועצמות שנחפרו באתר בתמנע בשם "גבעת העבדים" עברו תיארוך בפחמן 14 כמה דוגמאות: עשרה גלעיני תמרים וחרצן זית אחד. הממצאים העלו, כאמור, שהמכרות היו פעילים זמן רב לפני מה שהכירו עד כה, ושיא הפעילות במחנות התכת הנחושת הגדולים בבקעת תמנע היו במאות ה-10 וה-9 לפני הספירה. או בקיצור: בזמנים של ימי דוד ושלמה בממלכת ירושלים.

"הסיפור המקראי עולה בקנה אחד עם התרבות החומרים שנמצאה בגבעת העבדים", אמר ד"ר בן יוסף בראיון לאחר התגלית, "(זו) תרבות שמצביעה על חברה מקומית שהייתה כפופה לירושלים אחרי מסע הכיבושים של המלך דוד". השינויים במכרות שלמה באו 5 שנים לאחר מות המלך שלמה בעת מסע המלך המצרי, שישק, לירושלים והטלת מס על הממלכה.

ממצאים אלה משלימים את גילויה של חומה מבוצרת מימי דוד המלך שנחשפה באתר התכת הנחושת בתמנע ומחזקת מה שנכתב בתנ"ך על כיבוש אדום בידי המלך דוד. ככה למעשה, אמנם המכרות פעלו בימי המלך שלמה, אבל הם בעצם העסיקו כורים עבדים שאינם מישראל. "מכרות המלך שלמה", לפי ד"ר בן יוסף, הוא מושג שהתשרש מספר הרפתקאות פופלארי מהמאה ה-19.

מכרות המלך שלמה. ספר הרפתקאות מהמאה ה-19. צילום: פליקר

חנוכה בפארק תמנע

במהלך ימי החנוכה, 17-19.12, תוכלו למצוא מגוון פעילויות משפחתיות בפארק תמנע ופשוט להפוך לארכיאולוגיים אמתיים ליום אחד ואולי תוכלו למצוא אוצרות עם רשת העתיקות.

הפעיליות מתאימות לכל הגילאים וכוללות גם סדנאות לילדים, שייט בסירות באגם הפארק, רכיבה על אופניים, מיצג שיקח אתכם למסע בזמן והדרכות מארכיאולוגיים מרשות העתיקות וחפירות במקום.

יש לכם את מה שצריך כדי להיות האינדיאנה ג'ונס הבא?

להפוך לארכיאולוגים אמתיים ליום אחד בפארק תמנע | חוויה ערכית ומהנה לכל המשפחה | לפרטים לחצו כאן

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מעניין להיות שם.
| 28-11-2017 23:18