מהפכה בזימבבואה: הנשיא הודח על ידי חברי מפלגתו - סרוגים

מהפכה בזימבבואה: הנשיא הודח על ידי חברי מפלגתו

ארבעה ימים אחרי שהצבא ביצע הפיכה, נשיא זימבבואה, רוברט מוגאבה, הודח ממפלגת השלטון שבראשה עמד ב-37 השנים האחרונות. גם אשת הנשיא, גרייס מוגאבה, הורחקה מהמפלגה. סגן הנשיא מונה כמנהיג המדינה החדש

מהפכה בזימבבואה: הנשיא הודח על ידי חברי מפלגתו
  נשיא זימבבואה המודח רוברט מוגאבה (צילום: עמוד הטוויטר של רשת ITV News)

דרמה בזימבבואה: נשיא המדינה רוברט מוגאבה הודח מראשות מפלגת השלטון "Zanu-Pf" לאחר שעמד בראשה במשך 37 שנים. גם אשתו, גרייס מוגאבה, הודחה מהמפלגה בעקבות טענות שהנשיא ניצל את מעמדו כדי לקדם אותה במפלגה ולהפוך אותה ליורשת שלו.

את מקומו של מוגאבה יתפוס סגן הנשיא אמרסון מנאנגאגווה, שהודח מהמפלגה על ידי מוגאבה לפני כשבועיים בטענה לחוסר נאמנות. הדחתו של מנאנגאגווה נחשבה להפתעה מוחלטת וזכה להתנגדות עזה בציבור, כאשר רבים סברו שמדובר במהלך שיאפשר לגרייס מוגאבה לרשת את בעלה, המבוגר ממנה ב-40 שנה. בעבר אשת הנשיא התבטאה רבות נגד מנאנגאגווה, ואף כינתה אותו "נחש שצריך לערוף את ראשו". המהלך זכה להתנגדות גם בקרב חברי מפלגת השלטון עצמה, שאמרו למוגאבה כי "מפלגת השלטון היא לא רכוש שלך או של אשתך, שאתם יכולים להשתמש בה כרצונכם".

הדחת הנשיא מגיעה לאחר שביום רביעי האחרון צבא זימבבואה השתלט על עיר הבירה הרארה וחסם את הכבישים למשרדי הממשלה, הפרלמנט ובתי המשפט במרכז העיר. בנאום בטלוויזיה הממלכתית, הגנרל סבו מויוי טען שהצבא נחוש לפעול נגד "הפושעים" המצויים סביב הנשיא בן ה-93, אך הבטיח כי מנהיג המדינה ומשפחתו יהיו "בטוחים מכל פגע". מוגאבה, יחד עם אשתו ושר האוצר איגנציוס צ'ומבו, נמצאים במעצר בית במחתם "הגג הכחול" המפואר מאז ההפיכה הצבאית.

תושבי זימבבואה חוגגים את הדחת הנשיא אמש (צילום מסך מרשת אל-ג'זירה)

מוגאבה היה המנהיג היחיד בזימבבואה מאז שהמדינה זכתה בעצמאות מבריטניה בשנת 1980. אמש חגגו מאות אלפי אנשים את הדחת הנשיא ברחובות עיר הבירה. התושבים שרו, רקדו עם דגלי המדינה, ושיבחו את החיילים שהיו פזורים ברחבי העיר,  ורבים מהם  דיברו על שינוי כלכלי ופוליטי אחרי 20 שנה של משבר ודיכוי נרחבים מצד הנשיא הרודן. "חיכיתי ליום הזה כל חיי" אמר התושב פרנק מוטסינדיקווה בראיון לרשת רויטרס. "זהו יום העצמאות השני שלנו, אנחנו חופשיים סוף סוף".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו