בשורה משמחת לטסים לארה"ב - סרוגים

בשורה משמחת לטסים לארה"ב

הסוף לתורים בשגרירות? הסכם חדש שמתגבש בין ישראל לארה"ב יאפשר לישראלים לבקר בארה"ב ללא צורך בהוצאת וויזה. הצדדים צפויים לחתום על ההסכם בשבועות הקרובים- אך הוא צפוי להיכנס לתוקף רק בעוד כשלוש שנים

author-image
בשורה משמחת לטסים לארה"ב
  בניין שגרירות ארה"ב בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

משרד המשפטים הודיע על קידום בהליכים לגיבוש הסכם נרחב עם ארה"ב, אשר יוביל לצירופה של ישראל לקבוצת המדינות הפטורות מחיוב בוויזה לאזרחיהן המבקרים במדינה. המשמעות: בקרוב אזרחי ישראל יוכלו לטוס לארה"ב מבלי שיצטרכו למלא טפסי אישור, לעבור ראיון בשגרירות ולשלם דמי טיפול של מאות שקלים עבור וויזה.

"מאז כניסתי לתפקיד אנחנו עובדים מול האמריקאים להצטרף לקבוצה נבחרת של מדינות שאזרחיהן פטורים מהשגת וויזה לכניסה לארה"ב" אמרה שרת המשפטים איילת שקד בציוץ בטוויטר. "מצאנו את האיזון בין שמירה על פרטיות אזרחי ישראל לבין הדרישות האמריקאיות".

שרת המשפטים איילת שקד (צילום: פלאש 90)

קידום ההליכים מגיע לאחר פריצת דרך במגעים שניהלו ישראל וארה"ב על הסכם למאבק בפשיעה חמורה (PCSC), אשר יאפשר לרשויות האכיפה האמריקניות לבקש מידע על ישראלים החשודים בביצוע פשעים חמורים. ארה"ב חתומה על הסכם דומה עם 41 מדינות שונות, והסכם מסוג זה משמש כתנאי בסיסי להצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה. ההסכם צפוי להיחתם בשבועות הקרובים.

בשבועות האחרונים התנהלו דיונים בנושא בין הממשל האמריקני לבין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והמשנה ליועץ המשפטי לענייני משפט בינלאומי, רועי שיינדורף. נקודת המחלוקת העיקרית הייתה סביב מאגר טביעות האצבע של אזרחי ישראל- כאשר בישראל חששו מפגיעה בפרטיות של אזרחים ישראלים. על פי מתווה ההסכם הנוכחי, ארה"ב לא תקבל גישה ישירה למאגרי המידע הישראליים, אך הממשל האמריקני יוכל לדרוש מישראל לענות האם טביעת אצבע שנמצאה בזירת פשע חמורה נמצאת גם במאגר הנתונים המקומי.

למרות ההתקדמות במגעים, הצדדים עדיין ניצבים בפני מכשול נוסף בדרך להצטרפות לתכנית הפטור מהוויזה. בארה"ב דורשים ששיעור מסורבי הוויזה לא יעלה על 3 אחוזים בשנה- אך בשנת 2016 אחוז המסורבים הישראלים עמד על 4.1 אחוז. מרבית המסורבים הם צעירים אחרי צבא, שבקשות הוויזה שלהם נדחות כמעט אוטומטית מאחר שבארה"ב חושדים שבכוונתם לעבוד ללא היתר. בארה"ב עדיין לא פרסמו את נתנוי מסורבי הוויזה לשנת 2017, אך בישראל חוששים כי הוא יהיה גבוה יותר מבעבר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו