משלחת עורכי הדין לפורטוגל: "נקים ועדה להקלת השבת בני האנוסים ליהדות"

משלחת עורכי הדין לפורטוגל: "נקים ועדה להקלת השבת בני האנוסים ליהדות"

המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון הפורטוגלי:" בשיטת המשפט שלנו בית המשפט העליון אינו מוסמך לשנות ו/או לבטל חוקים שחוקקו בפרלמנט"

author-image
"נקים ועדה להקלת השבת בני האנוסים ליהדות"
בתמונה: מימין לשמאל: סגן נשיא בית המשפט מחוזי מרכז מנחם פינקלשטיין, משנה לנשיא בית המשפט העליון בפורטוגל סבסטיאן פאבוש, סגן לנשיא ביהמש העליון בפורטוגל סלצר קזנובה, משנה לראש לשכת עורכי הדין יצחק נטוביץ, השופטת מנדוסה, ממלא מקום שגריר ישראל בפורטוגל ראסלן אבו ראקון

במסגרת המשלחות המאורגנות של לשכת עורכי הדין לחו"ל, יצאה לפני שבוע משלחת "משפט עברי" לפורטוגל, בראשתו של יו"ר ועדת משפט עברי בלשכה, עו"ד יצחק נטוביץ, המשנה לראש הלשכה. במשלחת השתתפו כ-100 חברים.

בנוסף לעו"ד נטוביץ עמדו בראש המשלחת השופט ד"ר מנחם פינקלשטיין סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז ופרופסור אליאב שוחטמן, מומחה למשפט עברי אשר כתב ספרים רבים בנושא. מטרת המשלחת היתה מסע לימודי בעקבות האנוסים וחכמי פורטוגל, וכן פגישות עם שופטי בית המשפט העליון הפורטוגלי, ראשי לשכת עוה"ד בפורטוגל, וכמובן פגישות עם הנציגות הדיפלומטית של ישראל בפורטוגל בראשות ממלא מקום השגריר מר ראסלן אבו רוקון.

בפגישה שהתקיימה בבית המשפט העליון הפורטוגלי בליסבון, במעמד חברי המשלחת, המשנה לנשיא בית המשפט העליון השופט סבסטיאן פאבוש וסגן נשיא בית המשפט העליון, סלצר קזנובה, הופתעו חברי המשלחת מדבריו החמים של המשנה לנשיא בית המשפט העליון הפורטוגלי, שאמר בין היתר:

"ישראל ואנחנו קרובות מאוד בחלק מהבעיות והאתגרים. אנחנו אוהבים את ישראל. ליסבון היא עיר הבירה שלנו כמו שירושלים היא עיר הבירה שלכם. אנחנו רואים בהתפעלות את היכולות שלכם ורוצים לשתף פעולה וללמוד מכם".

לשאלת עו"ד נטוביץ האם בימ"ש יכול לפסול חוק של הפרלמנט ענה סגן הנשיא, תוך שהוא מביע פליאה על השאלה: "לא! אצלנו בית משפט העליון לא מוסמך לפסול חוק של הפרלמנט". בהמשך נשאל השופט על ידי עו"ד אבינעם גואלמן האם בימ"ש לחוקה בפורטוגל יכול לפסול חוק של הפרלמנט וענה: "לא! תפקידו רק לפרש חוק או לומר האם מקרה כזה או אחר נכלל בלשון החוק, ולרוב הוא מחזיר לפרלמנט את החוק לתיקון, אך אינו מוסמך לפסול את החוק".

"יש לנו 60 שופטים בבימ"ש העליון, והחלוקה היא לפי סוגי המשפט. כל מספר שופטים יש להם את התמחות שלהם".

"יש לנו 13 שופטים בבימ"ש לחוקה, כך שבסך הכל יש לנו בפורטוגל 73 שופטים בבית המשפט העליון". על זה אמר השופט פינקלשטיין מנחם בדברי הברכה שלו כי הדבר מאוד דומה לשיטה המשפטית של המשפט העברי שבה הערכאה השיפוטית העליונה "הסנהדרין" כיהנו 71 דיינים.

לאחר שנציג המשלחת דיבר על חזונו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, ועל הקמת המדינה בשנת 1947, אמר השופט כי הוא חוגג את התאריך הזה מדי שנה, כי זו גם שנת הולדתו.

בסיום המפגש הוענק לשופטים איתם נפגשה המשלחת, אלבום על ירושלים. המשנה לנשיא הרים את הספר ואמר בהתרסה: "ירושלים היא עיר הבירה ההיסטורית של העם היהודי…"

עו"ד איאן דומיניץ מועדת קשרי חוץ של הלשכה, השיב אף הוא לדברי הברכה של השופטים הפורטוגלים, ודיבר על השיטה הדמוקרטית הנהוגה בישראל.

המשלחת נפגשה אף עם בני אנוסים חלקם יהודים וחלקם נוצרים ששימרו מנהגים יהודיים. ראשי המשלחת החליטו לפעול להגברת הקשר עם האנוסים ולגבש דרכי פעולה להקל על חזרתם ליהדות. מספרם  המדויק אינו ידוע אבל ברור שמדובר במאות אלפים, אם  לא מעבר לכך.

לביצוע האמור הוקמה ועדת משנה בה חברים: פרופסור שוחטמן, עו"ד נטוביץ, עו"ד יצחק מירון ועו"ד אבינעם גואלמן אשר תשמש כועד פעולה מטעם ועדת משפט עברי לבחון את הנושא ולפעול לשנוי היחס לצאצאי האנוסים, בכנסת ובמשרדי הממשלה הרלוונטים.

המשלחת לוותה ע"י חברת "דרכים", ועל הכנת המזון הכשר הופקדה עדנה טובולסקי מרעננה. נציגי החברה תיפקדו באופן יוצא מן הכלל והביאו להצלחת האירוע.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו