מותר לגייר ללא האמא: הרב אמסלם משיב לרב אבינר

הרב שלמה אבינר חולק על הרב רא"ם הכהן בעניין גיור קטינים ואומר שאסור לגייר קטנים אם אמם אינה מתגיירת, והביא לכך חמישה נימוקים. אענה בקיצור על חמש טענותיו, בכתובים הדברים מורחבים ומנומקים היטב

מותר לגייר ללא האמא: הרב אמסלם משיב לרב אבינר
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרב שלמה אבינר חולק על הרב רא"ם הכהן בעניין גיור קטינים ואומר שאסור לגייר קטנים אם אמם אינה מתגיירת, והביא לכך חמישה נימוקים.

אענה בקיצור על חמש טענותיו, בכתובים הדברים מורחבים ומנומקים היטב.

ברצוני להגיב לטענותיו של הרב אבינר לפי הסדר.

א. הרי הילד לא ישמור מצוות בגדלותו- הרב אבינר פשוט טועה ולא מכיר את מציאות המגיעים לגיור, לעיתים אלו ילדיהם למרבה הפליאה של אנשים ״דתיים״ ומקיימי מצוות שבעוונות הרבים נלכדו ברשת גויה, ועתה מבקשים לגייר את הילד ולחנכו בדת ישראל, על פי רצון ובקשת האמא והסכמתה, כשברור לגמרי שהבית הוא בית יהודי כשר וברוב המקרים גם בחינוך דתי.

ב. אם אינו שומר מצוות אין כאן זכות- גם אם אינו שומר כל המצוות הרי יהיו בידו בוודאי הרבה מצוות, ולהיות יהודי אפילו ״למחצה״ זו זכות פי כמה מלהיות גוי.

ג. בהגיע הילד לבר מצווה פקעה הגירות- הגירות פוקעת רק אם מיד מביע את מחאתו הברורה שאינו חפץ בגיור, או שעושה מעשים המוכיחים שיש לו דת אחרת, אם לא מחה מיד הרי הוא יהודי ושוב לא תפקע גרותו.

ד. ספק אם הגיור חל- זה מבוסס על ההנחות המוטעות הקודמות

ה. הסמכות היא רק של הרבנות הראשית- על פי ההלכה כל בית דין של ג׳ ת״ח הבקיאים בדיני הגיור יכולים לגייר ומאחר והרבנות הראשית עזבה את דרך הפסיקה של מרנן ורבנן מייסדי הרבנות ומתווה דרכה, ואימצה פסיקה שאינה מתאימה לכלל ישראל, אין שום מחוייבות להישמע או להיות כפופים לה, בדבר המסור לכלל רבני ישראל, ונהפוך הוא, מצווה למנוע התבוללות ואיבוד נפשות מישראל על ידי הגיור.

הנימוקים ההלכתיים לגיור קטנים אפילו כשאמם אינה מתגיירת, הם קודם כל בהתאם למסורת הפסיקה של גדולי הפוסקים שכך פסקו ונהגו בבתי דיניהם.

זו זכות לילד, שהדבר יקל עליו לכשיגדל כיוון שכעת הוא קטן ואין עניין קבלת מצוות לעכב אף על פי הפרשנות המחמירה, מעשה הגיור הוא על פי בקשת האמא וזכותה לבקש זאת אם יראה לבית דין כי העיקר המרכזי בגיור הוא כפי שהורו הפוסקים על פי דברי הבית יוסף (סימן רס״ח) "הכל כפי ראות עיני בית דין", ובית הדין רשאי להכריע על פי מה שנראה לו טובת הצדדים, היהדות, הילד, ומניעת ההתבוללות.
=======

הרב חיים אמסלם הוא חבר בבתי הדין לגיור 'גיור כהלכה' ומחבר ספר 'זרע ישראל'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
10 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מחלוקת
תלמיד | 31-10-2017 18:47
תכלס זו מחלוקת אם הגיור חל. אז אותם אנשים הם ספק גויים ספק יהודים. מי רוצה אשה ספק גויה ספק יהודיה..
אין זה נכון כיון שבי"ד שגייר גיורו חל, גם אם בי"ד חברו
יהודה | 01-11-2017 15:04
חולק עכ. יש לעיין בהלכה היטב ולא להקשיב לחסידים שוטים.לגופו של עניין, הרש אבינר טען את כל הטענות שהגאון הרב ראם סתר מבחינה הגיונית למדנית והלכתית אחת לאחת.כעת, אמנם ניתן להשיב על דבריו, אך אנא השיבו דברי טעם ולא דברים דחויים. .
2
תן מספרים
ירושלמי | 31-10-2017 19:05
כמה אחוזים מבין המבקשים לגייר את ילדיהם הם חובשי כיפה?
רק סיפורי ניסים ונפלאות
חרדים לא מכירים סטטיסטיקות | 02-11-2017 1:04
סיפורי מעשיות על סגולות בדוקות ומנוסות. אבל מי בדק? מי ניסה? כמה פעמים, איפה ומתי?
3
הרב אמסלם הוא כמו נוער הגבעות של הציבור החרדי
אריק | 31-10-2017 22:44
המדינה לא מתקדמת בכיוון שהחבר'ה רוצים אז נלחמים בה ומקימים ממלכת יהודה, הרבנות לא מתקדמת לכיוון שהוא רוצה אז נלחם בה..
4
לא מתחבר ממש להשקפתם אך נראה שהאוסרים צודקים. כך הוכח לצערנו למפרע עם עולי ברית המועצות
| 31-10-2017 23:40
5
טענה 1 שיקרית
מישהו | 01-11-2017 8:19
לגבי שאר הטענות לא אגיב כי זה נוגע להלכה ובזה צריכים לפסוק גדולי ישראל ולא אני אבל לגבי טענה אחת- הרב אמסלם יודע שהטענה הזאת אינה נכונה ושרוב המתגיירים אצלו בסופו של דבר לא שומרים תורה ומצוות ובדיוק בגלל זה הם הולכים דווקא אליו כי הם יודעים שזה בכלל לא אכפת לו אם ישמרו או לא. וכן אם היו שומרים תורה ומצוות בגיל גדול אז נופלת הטענה של חשש התבוללות- כשיגיעו לגיל שלוש עשרה תגייר אותם כדת וכדין ברבנות ולמה להקדים את המאוחר? אלא שהרב אמסלם יודע שבגיל שלוש עשרה הם לא ישמרו מצוות אז הוא מעדיף לגייר אותם שהם קטנים
6
הרב ראם צודק! הרב ראם תלמיד חכם עצום מגדולי הפוסקים גם
בוגר מרכז הרב | 01-11-2017 9:06
אם לא למד בישיבתנו. קשה לי על מעמד הרבנות הראשית אך לצערנו הם זכו לכך ביושר, והשיבה שופטנו כראשונה. מתגעגעים למרן ראש הישיבה מור ר' אברום שידע להנהיג את הרבנות הראשית ולפסוק לכלל ישראל מתוך גדלות של תורה ובעיקר סייעתא דשמייא
7
גיור
| 01-11-2017 10:14
אמסלם בככלל לא נקרא רב כך העיד מרן זצל עליו וכן הרב יצחק יוסף
חולק אתה על הרמב"ם שאמר קבל האמת ממי שאמרה. .
משה | 01-11-2017 15:08
ולגבי הר' יוסף, לדידו הגרד ליאור (מי שמרן הרציה מכנה שר התורה) הוא רב ליגה ג', ד', אז מה לנו כי נלין על הדידיו כחפי הרב אמסלם, (שכיהן כרב וכמורה הוראה ואכן גם כי ניתן לחלוק עליו כדרכה של תורה אך מחבר הוא ספרים הלכתיים פורה ביותר). וזה מבלי לשאול את הר' יוסף מה שעתו עלממרן הגרש גורן זצל ועוד.לגבי מרן הגרע, הוא לא כינה את הרח אמסלם רשע אלא את דרעי שרי שהר' יוסף הוא בובת המחמד שלו, אז אנא ממך חסוך מאיתנו לכתוב תגובות שכאלו על גבי האתר. ובוא נשאיר את הדיון ענייני.