"אסור לגייר": הרב אבינר בתגובה לרב רא"ם - סרוגים

"אסור לגייר": הרב אבינר בתגובה לרב רא"ם

אם ההורים מתגיירים, אפשר לגייר את ילדם עימם, אך אם הם נשארים גויים, או האם נשארת גויה, אין זה אפשרי. וזאת בגלל כמה סיבות. הרב שלמה אבינר מגיב לרב רא"ם הכהן

"אסור לגייר": הרב אבינר בתגובה לרב רא"ם
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

התפרסם שיש רבנים הסוברים שיש לגייר קטנים גם אם שני ההורים נשארים גויים, או שהאבא יהודי והאמא נשארת גויה. האמנם?

כמובן, אם ההורים מתגיירים, אפשר לגייר את ילדם עימם, אך אם הם נשארים גויים, או האם נשארת גויה, אין זה אפשרי. וזאת בגלל כמה סיבות.

א. הרי הילד הזה לא ישמור מצוות בגדלותו, אלא אם כן יקרה נס וכידוע אין סומכים על הנס. אז איזו טובה עשינו לו?! למה הפסדנו לו שצדיקי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא? לפני עיוור. {שו"ת מנחת שלמה לגרש"ז אוירבך (א לה)}

ב. לפי פוסקים רבים האפשרות לגיירו, היא בגלל ש"זכין לאדם שלא בפניו", אך אם אינו שומר מצוות, אין כאן זכין. כך סוברים ר' יצחק אלחנן ומרן הרב קוק ועוד (שו"ת דעת כהן קנד), ולפי דעתם אין הגיור חל. ויש פוסקים שהגיור חל, ר' יצחק שמלקיש, ר' חיים עוזר, ר' משה פיינשטיין (שו"ת אחיעזר ג כו-כח. שו"ת בית יצחק אה"ע כט. שו"ת אגרות משה אה"ע ד כו). אם כן, הוא ספק גר ספק גוי.

צפו בדבריו של הרב רא"ם הכהן

ג. גם אם נאמר שהגיור חל, הרי בהגיע לגיל בר המצווה, אם אינו שומר מצוות, הגיור פוקע למפרע.

ד. יוצא שלגייר ילד כזה, ספק אם הגיור חל, וגם אם חל, אין זה לטובתו. זאת ועוד ,ביום מן הימים, כשירצה להתחתן או בנסיבות אחרות, עלול הוא לקבל סטירת לחי: אינך יהודי!

ה. בכלל, שאלות כלל ישראליות כאלה, אינן שייכות לרב פלוני או אלמוני, אלא לרבנות הראשית לישראל – והרי היא שוללת. ונזכה שיהיו בתוכנו גרי צדק.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
הרה"ג ראם הולך בעקבות הפוסק הגאון, הרב נחום רבינוביץ'
אלי | 30-10-2017 9:21
הרבנים הראשים אינם פוסקי הלכה בדרגתו של מורנו הרה"ג נחום רבינוביץ'. מחבר ספר יד פשוטה על הרמב"ם אשר כבר סמכוהו לפוסק גדולי הדור הקודם. אם פסיקת הרב היא שאפשר לגייר קטינים, אנו לא מהרהרים אחר פסיקתו. בודאי לא אם איזה רב שנבחר על ידי עסקנים חרדים מערער על כך.
תבוא בטענות ענייניות, הלכתיות
מאיר קליין | 30-10-2017 18:18
הטענות שזה גדול מפלוני וכדו' אינה טענה רלוונטית, והיא בגדר סתימת פיות. הציווי הוא לא תגורו מפני איש. כל אחד יכול לבסס את דעתו בנימוקים הלכתיים, אף אם גדול בישראל פסק אחרת.
הוי זהיר בכבוד תלמידי חכמים
להוא שכתב חוצפן... | 30-10-2017 11:40
חצוף הרב נחום רבינוביץ פסק הרב ראם פסק לאורו ואתה קורא לזה שהוכיח חוצפן?????
לאלי - נא לא לחלק ציונים
אורי | 30-10-2017 9:55
אתה ודאי לא ברמה הזאת. יש הרבה גדולי תורה שמתנגדים לרב רבינוביץ
שמע
| 30-10-2017 9:39
אתה חוצפן...
2
הרבנות הראשית דהיום [הרב יצחק יוסף]
אביחי | 30-10-2017 9:22
שולל אמירת הלל עם ברכה ביום העצמאות וביום ירושלים. כלומר עמדת ראש הרבנות הראשית היא שהמברך עובר איסור דאו' של לא תשא. הרב אבינר מברך?
אין ספק בכלל
צודק | 30-10-2017 12:29
הרבנות הראשית צריכה להתיישר לרצונות הציבור להכיר בחשיבות המדינה ברמה הלכתית ממש. הרבנים החרדים כמובן, לא מוכנים לכך כלל, אין סיבה לשמוע להם בדבר הזה, צריך להציף את דעת הרבים בציבור עד שהרבנות תהיה חייבת להתמודד עם המצב הזה. בשביל שנבין את גודל השינוי רק אומר- שסנהדרין לאחר שגלתה מבית המקדש ומחנויות ומירושלים בכלל, תפקדה ותקנה תקנות וגזרה גזרות כשהיא הייתה בעליית גג ביבנה, כשרוב ישראל כבר גלו מארצם, כשהיה חורבן וסבל ולא הייתה מלכות בישראל כראוי וכו' וכו' וכו' . אם כן, מדוע בית דין גדול בירושלים, מטובי הדיינים, משקיף להר הבית, עם חצי מיליון יהודים בירושלים, עם ישוב יהודי של מליונים בארץ- עדיין אין לו סמכות של סנהדרין?!
3
עוד פעם המזוקנים מתווכחים ועם שם פס על כולם
| 30-10-2017 9:46
4
הרב ראם
בינוני | 30-10-2017 12:08
כל מה שהרב אומר הוא קודש קודשים. ממש ככה
5
הרב הפוסק צריך להיות מחובר לנושא ולציבור, עליו הוא מדבר
כלל גדול | 30-10-2017 12:11
מעבר לדיון ההלכתי החשוב, יש חשיבות שמי שמביע עמדה יהיה בעל נסיון וידע בנוגע לציבור הנידון. הרב אבינר שליט"א עסק רבות בנושא הגיור, קליטת עולים, היה גם אב"ד לגיור בעבר וכן עסק רבות בנושא העליה. הכרת הציבור היא קריטית. עובדה היא, שכיום אחרי שיש כביכול דרך לגייר ילדים בבית הדין האלטרנטיבי, אין כמעט דרישה לכך. קהל היעד אינו מעוניין. מי שמנסה לדחוף את הנושא ציבורית מנותק לחלוטין מרחשי לב הציבור. כמה משפחות עולים יש בישוב של הרב רא"ם הכהן שליט"א? כמה בני עולים בישיבתו? כמה רבנים יוצאי רוסיה בסביבתו? כל כמה זמן הוא נפגש עם ציבור העולים לשעבר, נותן להם שיעורים? דבר נוסף וחשוב ביותר. דיון רציני כזה חייב לבוא ממקום נקי, חייב להיות מנותק מבעלי עניין פוליטיים, מגופים וקרנות בעלי השפעה שאינם נאמנים לתורה ומצוות, מאנשים בעלי שאיפות אישיות, הרוצים להיבנות אישית באמצעות נושאים כואבים בחברה. מי שיודע קצת, יודע שזה לא המצב ביוזמה החדשה המדוברת, לצערנו. ומשפחות העולים הופכים להיות במידה רבה חומר גלם למשחק הפוליטי וליחסי ציבור. הצעה רצינית לרב רא"ם הכהן שליט"א וחבריו: צאו ביוזמה חברתית לקליטה קהילתית של משפחות עולים לשעבר בישובכם או בסביבתכם. עם השקעה אנושית וחברתית לטווח ארוך. הוכיחו שעבורכם העולים וטעוני הגיור אינם רק מספר. אם בעוד שנה תהיינה לפחות 15 משפחות כאלה, אחרי גיור וקליטה קהילתית בריאה, הרי דרככם הוכיחה עצמה.
למען הסר ספק יש משפחת גרים שגרה בעתניאל וכמה וכמה
תושב עתניאל לשעבר | 30-10-2017 14:18
יוצאי רוסיה ובנים של עולים, ביניהם גרים, עברו בישיבת עתניאל. את ההצעות המדומות שלך תציע באופן אישי לא באתרי חדשות. ברגע שהתחלת לבלבל את המוח על "קרנות" ומניעים זרים כביכול, והכל בשפת קדושה וטהרה, ניכר שדבריך נכתבים מתוך משטמה בלבד. קשוט עצמך תחילה. ואגב, יש דרישה גדולה לבתי הדין של גיור כהלכה, וכבר מאות בני אדם נכנסו תחת כנפי השכינה, תהילה לאל עליון.
6
מעשה אמיתי
סיפור עצוב | 30-10-2017 12:30
סיפור אמיתי לגמרי. אדם בן 30 כיום. התגייר בגיל 11 במסלול גיור לילדים, ללא שאמו התגיירה. הבית המשיך להיות כרגיל, ללא שבת, ללא כשרות וכו'. למד בבית ספר חילוני. כמובן לא שמר מצוות. היה יהודי "על הנייר". בגיל 25 בערך החל להתקרב ליהדות, למד תורה והחל לשמור מצוות. כעת הוא שואל: "מי אני?". "האם אוכל להתחתן?". "האם אני יהודי באמת?". שאלה טובה. ומה עם כאלו שלא שומרי תורה? מה על ילדיהם? מה על משפחות דתיות שילדיהם ירצו להתחתן איתם? האם הרב רא"ם יחתן את בתו איתו?
7
מי ביקש את דעתו של רבי אבינר? מדוע על כל דבר שזז יש לו
נחמן | 30-10-2017 13:25
דעה? הוא עצמו אינו פעיל בענייני גיור כלל אבל יורה את חיצי חכמתו לכל עבר. אולי כדאי שלא יתבטא בנושאים שאינו מומחה להם ואיש אינו שומע לו בהם??
מוחה כנגד דבריך
עם ישראל | 30-10-2017 16:06
הגם שדבריך מנוגדים למציאות, כך לבזות רב בישראל??
ומי מבקש לסתום פיות של אנשים וכל שכן תלמידי חכמים?
מאן דאמר | 30-10-2017 15:41
אנחנו במדינה דמוקרטית במקרה שלא הבחנת עד כה. וזה אומר שלכל אדם כולל לך ולי יש זכות להביע דעה והנה פלא הרב הכהן הביע את דעתו הרב אבינר הביע את דעתו אתה עצמך הבעת את דעתך ואפילו אני הבעתי את דעתי. יש לרב אבינר ולאזרחים רבים במדינה דעות שונות ומגוונות על כל מיני דברים שזזים, ודאי כשמדובר בתלמיד חכם גם אם אינך מסכים אתו. זה בסדר שלא תסכים אתו אבל לסתום לו את הפה? להתלונן מדוע הוא מביע דעה? שכחת את לימודי האזרחות בבית הספר? ככה זה במדינה דמוקרטית - תתרגל.
8
הרב ראם הכהן לומד את הסוגיה משורשה
צפו בסרטון המצורף | 30-10-2017 18:30
והרב אבינר מצטט שו"תים של פוסקי זמננו. זו בדיוק הבעיה בדיון שעליה הצביע הרב ראם הכהן בראשית דבריו
9
ישר כח כבוד הרב
| 31-10-2017 3:45
שו"תים מגדולי ישראל בזמנינו הן הראיות הכי חזקות לפסיקת הלכה למעשה. גדולי ישראל כגון הראי"ה ולא דעות יחידניות.
10
לא רחוק היום שהחרד״ליסטים ידפיסו קלפים
| 31-10-2017 6:41
עם תמונות המסוקנים שלהם בשביל שהילדים ישחקו בהם ויחליפו אותם. בדיוק כו שהחרדים עושים. מספיק עם הסגידה לרבנים. ששכנו שאפשר לפנות ישר לקדוש ברוך הוא בלי מתווך???
יש לך את זה ביותר טיפש? תגובה של אדם שלא יודע קרוא
וואט | 04-02-2018 4:52
וכתוב ובטעות יצאו לו כמה מילים
11
אין שום עניין לגייר מי שלא רוצה
פשוט מאוד | 08-02-2018 21:54
אין מצווה לגייר רק להפיץ שבע מצוות בני נוח גיור צריך לבוא מרצון ולא מצינו שהשתדלו לגייר ובוודאי כאשר רוב הסיכויים שלא ישמרו מצוות !
12
הסוף מעיד על הכול
חיים מאיר ויזניצר | 15-04-2018 16:55
אם הרב אבינרי שיחי' מעלה את הטענה שהרבנות הראשית לא מכירה בזה, זה רק הוכחה שכל טענותיו הם לא עניינים. דרך אגב הרבנים הראשים מחנכים את ילדהם במקום שביזים לכל דבר שהכי קדוש לציונות הדתית,צבא, מדינה יהודית, הלל ביום העצמאות וכדומה.