הנשיא קרא לרשויות: "הביאו להסדרת היחסים ביניכן" - סרוגים

הנשיא קרא לרשויות: "הביאו להסדרת היחסים ביניכן"

על רקע הסערה שחולל הנשיא ריבלין בנאום פתיחת מושב החורף של הכנסת בו תקף את ראש הממשלה והכנסת, בטקס ההשבעה שנערך לנשיאה הנכנסת השופטת אסתר חיות, מעדן הנשיא את מסריו וקורא לרשויות המסוכסכות, "לפעול יחד ולהביא להסדרת היחסים בין הרשויות ולהסדרתם בחקיקה"

author-image
הנשיא קרא לרשויות: "הביאו להסדרת היחסים ביניכן"
  שקד עם הנשיא וחיות בהשבעה (קרדיט צילום: ששון תירם)

בבית נשיא המדינה מתקיים בשעה זו טקס השבעתה של השופטת אסתר חיות לנשיאת ביתה המשפט העליון שתחליף את הנשיאה הקודמת – השופטת מרים נאור. במהלך האירוע נאמו ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת, השרה שקד והנשיא ריבלין שטען כי "ההתנגשות הידועה מראש בין הרשות המבצעת לשופטת, הביאו אותנו לשעת מבחן".

בג"ץ נאלץ לפסוק במקומן של הרשות המחוקקת והמבצעת

לאחר הביקורת החריפה שהשמיע ריבלין כלפי הממשלה, ותקף את יוזמות החקיקה שלה בכנס הפתיחה של הכנסת, ממשיך ריבלין בטענותיו, אך מעדן את התקיפות: "התערבות במעשי החקיקה היא כדי פלישה שאינה כדין מתחום הממשלה ואף הכנסת. מצב זה יותר ממעיד על מגמה חדשה ופסולה שמעידה על מנהג ארוך שנים לגלגל סוגיות העומדות לפתחו של בית המשפט בנושאי דת ומדינה, בסוגיות הנוגעות במשאבי טבע, סכסוך הישראלי הפלסטיני ומעמד העובדים הזרים שעלה לאחרונה לכותרות וכן אופיה של הדמוקרטיה הישראלית. באותן סוגיות נחלץ בג"ץ לפסוק כפי תפקידו, ואכן  קורא כי הוא בא במקומן של הרשות המחוקקת והמבצעת".

אנחנו נמצאים בשעת מבחן לעשות תיקון גדול

הנשיא פנה ליושבים בהם נציגי המערכת הפוליטית והשופטת וטען,  אנחנו נמצאים בשעת מבחן. בידכם היושבים הזדמנות נדירה לעשות תיקון גדול. תיקון לדורות. לפעול יחד ולהביא להסדרת היחסים בין הרשויות ולהסדרתם בחקיקה. לא מחקיקה שתבוא מתוך כיפוף ידיים, אלא בהסדרה ראויה מתוך הסכמה ותיאום מלא. כך, ורק כך נוכל לחדול מגלול תפוחי אדמה לוהטים והכרזה על אולטימטומים ואיומים של רשות אחת על ראותה. לחזק את אמון הציבור, במוסדות ולחזק את המשילות ומערכת המשפט", דברי ריבלין.

אחריו, נאם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והחזיר במתקפה משלו, שהעלתה ביקורת קשה על סמכויות היתר שלוקח לעצמו בית המשפט העליון: "חוסר הפרדת הרשויות יגרום לנתק בין העם למערכות הציבוריות. אנחנו הולכים ומתקרבים ליום בו אזרחי ישראל יבואו מתוך הרגל לבחור את נציגיהם לכנסת, אך ירגישו שלבחירתם אין משמעות; שגם כאשר ההחלטות הגדולות מתקבלות לטובתם – הן עוברות מעל לראשם".

לדבריו, "אנחנו הולכים ומתקרבים ליוֹם בו חברי הכנסת עצמם יפקפקו במידת היכולת שלהם לייצג את בוחריהם, או ירגישו שמעשיהם לא מעלים ולא מורידים." הוסיף אדלשטיין, כשהוא רומז על אינפלציית ביטולי החוקים של בית המשפט העליון.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו