"הזהירו אותי, אבל הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות" - סרוגים

"הזהירו אותי, אבל הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות"

לאחר הכותרות על מחלוקות חריפות בין הנשיאה מרים נאור לשרת המשפטים איילת שקד, נפרדו השתיים בנאום ארוך ומרגש בטקס הפרישה של נאור מבית המשפט העליון: "לעתים הסכמתי עם פסקי דינך ולעתים לחלוטין לא. אך תמיד ידעתי שמניעייך טהורים וזוהי התוצאה המשפטית הנכונה ביותר בעינייך"

"הזהירו אותי, אבל הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות"
  השרה שקד נפרדת מהנשיאה נאור
בטקס חגיגי ומרגש פרשה הנשיאה מרים נאור, במעמד שרת המשפטים ח"כ איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והשופטת אסתר חיות שנפרדו מהשופטת במילים חמות על מקצועיותה, וכי היא היוותה משענת וכתובת לעצה טובה.

"ביום מרגש זה, ברצוני לפתוח מהיסוד, מההתחלה". פתחה שקד את נאומה. "מהיסוד שעבורך הוא, איך לא, ירושלים. לא אגזים, אם אומר שסיפורך האישי הינו תמצית הסיפור הציוני. מסלול חייך השתלב בהרמוניה עם מסלול חייה של מדינת ישראל. נולדת ערב הקמת המדינה. היית מאחרוני הילדים שנולדו בהר הצופים, לפני שהעיר נקרעה למשך 19 השנים הבאות, עד לאיחודה המחודש. בפיגוע ברחוב בן יהודה, שהיה מאירועי הטרור הראשונים והקשים שידעה ירושלים, התמוטט קיר על העגלה בה שכבת כתינוקת, אך בנס לא נפגעת. שֹר ההיסטוריה הועיד אותך לגדולות, וכנראה שגם הוא הבין שהסיפור הזה לא יכול היה להסתיים ככה".

העדת שמאז, חשת בירושלים מוגנת מכל רע. ביום העצמאות האחרון, תיארת בהתרגשות מה חשת באיחוד העיר;
כתבת כך: "זכיתי והחלום שחלמנו התגשם. ירושלים אוחדה. שבנו אל הכותל המערבי, אל הר הבית, אל סמטאות העיר העתיקה, אל הר הצופים ואל קבר סבי בהר הזיתים… נפלאה ומרהיבה היא ירושלים שלי".
נקשרת בטבורך לעיר שחכמינו כינו 'טבורו של עולם'. למעשה – מעולם לא עזבת אותה, ובמשך כל מסלולך המקצועי העשיר נשארת כאן, בירושלים שלך. באופן סמלי, בפרישתך היום, בין שנת ה – 50 לאיחוד ירושלים לשנת ה – 70 להקמת מדינת ישראל, תם עידן השופטים שנולדו בטרם הקמת המדינה".

המליצו לי לנשום עמוק, ולהגיע לבית הזה מלאת רוח קרב

השרה שקד התייחסה לאזהרות שקיבלה עם פרסום כניסתה למשרד המשפטים: "הזהירו אותי. הזהירו אותי שהמערכת המשפטית תעשה לי חיים קשים. הזהירו אותי שמאבקי שרי משפטים קודמים עם נשיאי בית המשפט העליון יהיו כּאָיִן וּכאפס לעומת המצפה לי. המליצו לי לנשום עמוק, ולהגיע לבית הזה מלאת רוח קרב. אז אמרו. על אף פער הגילאים, כבר בפגישתנו הראשונה הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות. העבודה איתך היתה מהנה, פוריה, ומכבדת. אין זה סוד שהיו לנו לא מעט מחלוקות, אך תמיד ידענו להתעלות מעליהן ולנהל אותן בדרך טובה ומכבדת. וכשאני אומרת 'טובה' אני מתכוונת טובה לעם ישראל ולמדינת ישראל. זו היתה נקודת המוצא.

שקד מספרת על חברות אמתית שיש בניהן: "קניתי חברת מעלה, ואין לי ספק שמטרת שתינו, שהנחתה את עבודתנו המשותפת, הייתה עשיית טוב. וההישגים רבים הם. אציין את ההישגים בתחום אחד מרכזי, שככל הנראה לא היו יוצאים אל הפועל לולא שיתוף הפעולה הפורה בינינו".

על פסיקותיה של נאור אמרה שרת המשפטים: "ניסיון לאפיין את פסיקתך יתקל בקשיים. יהיה זה בלתי אפשרי לקטלג את דרכך המשפטית לתבניות צרות. תגיות מקובלות הן ממך והלאה. לכל תיק שהונח לפתחך הגעת בדעה נקיה, בראש פתוח, וכדברי מאמנך משאל חשין זכרו לברכה – לא הנחת אבן אחת בלי שהפכת אותה וניקית אותה מכל ביצי הנחשים שתחתיה. לעתים הסכמתי עם פסקי דינך ולעתים לחלוטין לא. אך תמיד ידעתי שמניעייך טהורים וזוהי התוצאה המשפטית הנכונה ביותר בעינייך".

"מבעד לגלימתך עומד אדם רגיש ואמפתי. ציפור לחשה לי, כי אנשי לשכתך לדורותיהם אינם רואים בך בוסית בלבד. את היית שם בשבילם ברגעים שמחים ושמחים פחות. ראו בך משענת וכתובת לעצה טובה, ולא רק בעניינים מקצועיים.

השרה הוסיפה בחן כי "למי שיש בעיה עם קניות בגדים באינטרנט – מוזמן להתייעץ עם הנשיאה. נכדיה נהנים מסבתא מסורה ומשקיעה עם גישה טכנולוגית שאפשר להשוויץ בה".

לסיום אמרה, "לבך הגדול, שהכרתיו באופן בלתי אמצעי, היה נוכח בכל עניין שהובא לשולחנך".

ראית בכל תיק עולם ומלואו ועשית כל שביכולתך כדי להביא לצדק

"הקדשת חלק מרכזי ומשמעותי מחייך לבית המשפט – במסירות ומתוך תחושת שליחות עמוקה", אמר היועמ"ש אביחי מנדלבליט. "ראית בכל תיק עולם ומלואו ועשית כל שביכולתך כדי להביא לצדק, כדי לשמור על זכויות האדם ולקדם אותן וכדי להגן על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק. את מותירה אחריך פסיקה ענפה, בכל תחומי המשפט. נדבך נוסף במסורת המשפטית הישראלית".

"פסקי דין שהם אות ומופת לניתוח משפטי אנליטי וסדור, שנסמך על עובדות, על מחויבות לכללים המשפטיים, על הבנה של מציאות מורכבת, על שכל ישר ועל רגישות רבה. בפסיקותיך תרמת תרומה ייחודית להגנה על טוהר המידות ולמלחמה בשחיתות, לחיזוק הערכים הדמוקרטיים וזכויות האדם, להתמודדות עם סוגיות של דת ומדינה, לפיתוח דינים חדשים".

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו