כבישי ישראל "סכנה לציבור" האשמים? משרד התחבורה - סרוגים

כבישי ישראל "סכנה לציבור" האשמים? משרד התחבורה

פיקוח לקוי וטיפול כושל בתחזוקה של תשתיות קריטיות, שיקולים לא ענייניים ובטון לא תקני שמסכן את הציבור: מבקר המדינה פרסם את החלק הראשון בדוח השנתי, ומאשים את נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ב"סכנה לביטחון המשתמשים בכבישי ישראל עקב פעילות כושלת של החברות הממשלתיות"

author-image
כבישי ישראל "סכנה לציבור" האשמים? משרד התחבורה
  הגשר שקרס בצומת קוקה קולה השנה (צילום: Moti Karelitz/Flash90)

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם אחר הצהריים (רביעי) את הדוח השנתי, ומתמקד בעיקר בתחומי התשתיות, וביקורת חריפה כלפי הרשויות. בין הסעיפים הלקויים, מאות גשרים נמצאים במצב חמור ומסוכן, כבישים מרכזיים בארץ אינם בנויים למקרה של רעידת אדמה ומיליארדי שקלים אינם מגיעים ליעדם.

בפרק שלם בדו"ח נרשמת ביקורת חריפה על חברת "נתיבי ישראל" המופקדת על איכות מערכת הכבישים הבינעירונית של ישראל, שם נלמד כי החברה לא מתאוששת מפרשת השחיתות בה היא נתונה מאז נובמבר 2015, ומתקשה למלא את תפקידה.

על תחזוקת הכבישים מבקר שפירא כי "קיימים פערים גדולים בין הפעולות הדרושות בשל מצב רשת הכבישים וההנחיות המקצועיות שקבע משרד התחבורה ובין יישומן בידי החברה, דבר המסכן את בטיחותם של כלל המשתמשים בדרך – הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל", מדגיש המבקר.

בהקשר לבטיחות הגשרים שעלתה לאחרונה לכותרות בעקבות קריסת גשר הולכי הרגל מעל כביש מספר 4 בסמוך לבני ברק ממנו נהרג אדם אחד, מעלה תהיות עמוקות על הבטיחות שלנו בדרכים. המבקר כתב כי "משרד התחבורה לא עסק בכך ולא נתן הנחיות לתחזוקתם. מסיבה זו החברה פועלת בתחום זה ללא ליווי מקצועי, ואת ההנחיות המקצועיות שהכינה בעניין תחזוקת גשרים לא אישר שום גורם חיצוני".

שבע שנים

בנוסף, בשנת 2016 סקרה יחידת מערכת ניהול גשרים בנתיבי ישראל  את מצאי כל מבני הגשרים שבאחריותה. היא דירגה אותם לפי מצבם בסולם בעל שש קטגוריות, מ"חמור" עד "טוב מאוד".

על פי הסקירה 145 דורגו בקטגוריה "חמור"; 517 בקטגוריה "גרוע מאוד"; ו-442 בקטגוריה "גרוע".

בסקר עמידות ברעידות אדמה שערכה החברה ב-2011 נמצא כי 72 גשרים מדורגים בשתי הקטגוריות החמורות. עד מועד סיום הביקורת, מרץ 2017, שיקמה החברה רק שני גשרים מבחינת העמידות ברעידות אדמה.

תחזוקת אמצעי תאורה: הסקר האחרון בנושא נערך ב-2014. נמצא כי 580 צמתים ויותר מ-1200 קטעי כביש עדיין אינם מוארים בהתאם להנחיות משרד התחבורה.

לפי דברי המבקר, "משרד התחבורה לא הכין או יזם הכנת תקנות, הנחיות ונהלים המסדירים את נושא תחזוקת הגשרים. למרות שעברו למעלה משבע שנים מאז שהטיל משרד התחבורה על החברה להכין לשעת חירום את כל מערך הדרכים הבין-עירוניות והגשרים, משרד התחבורה לא קידם את הנושא. על משרד התחבורה לקבוע הנחיות מקצועיות ברורות בנושא ולוודא כי החברה תיישם אותן".

הגשת דו"ח המבקר ליו"ר הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)

סובלים בתחבורה ציבורית?

התייחסות מיוחדת נרשמה לנושא התחבורה הציבורית ממנה סובלים רבים שאינם בעלי רכבים פרטיים. שם חושף המבקר ליקויים בהנפקת וטעינת כרטיסי הרב-קו לתחבורה הציבורית: "הגודש בכבישי ישראל מחייב לקדם את התחבורה הציבורית במדינה", קובע מבקר המדינה – "כדי להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית ולשפר את השירות לנוסעים עשה משרד התחבורה כמה רפורמות, בהן הוזלת התעריפים ומתן אפשרות למעבר בין אמצעי תחבורה שונים בתוך המטרופולינים ללא תשלום.

"כרטיס הרב קו הוא רכיב עיקרי ביישום רפורמות אלו", מציינים מחברי הדו"ח ומתריעים: "התגלו ליקויים שונים בהליכי ההנפקה, ההטענה והתיקוף של כרטיס הרב-קו ואכיפת התשלום. עוד נמצא, כי במקרים מסויימים לא ניתנו הנחות בדמי נסיעה לזכאים לכך על פי חוקים וצווים, כגון הנחות לאזרחים ותיקים".

"על משרדי האוצר והתחבורה ורשות החברות לבחון ביסודיות את מודל הפיקוח והבקרה הקיים על חברות התשתית, על מנת לגבש מערכת בקרות אפקטיבית, יעילה, אחידה ומתואמת", קובע דו"ח מבקר המדינה, בו נמתחת ביקורת על הליכי הבקרה על ביצוע עבודות תשתית.

נדבך מרכזי של הביקורת שמפנה המבקר כלפי הרשויות מתייחס לפיקוח הלקוי על התשתיות בכלל, ועל תחזוקת הכבישים והגשרים בפרט, בהם נהרגים מדי שנה כ-300 בני אדם. בפרק העוסק בפעילות חברת נתיבי ישראל (נת"י) – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ, מצביע המבקר על ליקויים רבים בפעולות התחזוקה שבאחריות החברה ובפיקוח של משרד התחבורה על עבודתה.

מהדוח עולה כי בשנים 2014-2016 לא הוגש למשרד התחבורה שום דוח מפורט על פעולות התחזוקה שביצעה החברה, וכן כי המשרד כלל לא דרש לקבל מהחברה דיווחים מפורטים, אלא הסתפק בקבלת מידע על ניצול התקציב בלבד. "קיימים פערים גדולים בין הפעולות הדרושות בשל מצב רשת הכבישים וההנחיות המקצועיות שקבע משרד התחבורה ובין יישומן בידי החברה, דבר המסכן את בטיחותם של כלל המשתמשים בדרך – הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל", מדגיש המבקר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כביש 77 בצפון
חאלד | 25-10-2017 21:47
נתיבי ישראל בצמתים שלה בכביש 77 יוצקת בטון לגשרים וקירות תומכים ממפעל בטון תמאם בע"מ בכפר קנא קיים ללא היתר עם צווי הריסה וכתב אישום נגד הבעלים על עבירות בניה חמורים איפה הביקורת חברה ממשלתית מעודדת עבריינים שמשחדים ומאימים על בכירים בחברה ממשלתית האסון בכביש 77 יהיה בקרוב . מנהלים ואחראים תתעוררו לפי האסון הבא .