למה אני לא יכולה לנהל את בתי הדין? / תגובה - סרוגים

למה אני לא יכולה לנהל את בתי הדין? / תגובה

תנאי הכשירות הקבועים כיום בחוק למנהל בתי הדין הרבניים הינם הכשרה לדיינות או כושר לכהן כרב עיר. תנאים אשר אינם מאפשרים לנשים להתמודד על התפקיד, ומהווים, למעשה, הפליה מובנית כלפי נשים אשר אינן יכולות לשאת בתואר "דיין" או "רב"

למה אני לא יכולה לנהל את בתי הדין? / תגובה
  עו"ד ציפורת שימל (צילום: יוסי זליגר)

ושוב אותו הניגון. מנהל בתי הדין הרבניים מסביר ומנמק מדוע אישה לא יכולה לשמש בתפקיד בו הוא עצמו מכהן כיום ומועמד פוטנציאלי בעתיד. כן, זה ידוע. נשים משמשות היום כדירקטוריות בחברות גדולות, רופאות בכירות, שופטות בבתי המשפט העליון וגם בעולם התורני- נשים לומדות ומלמדות תורה בכל מקום, בעלות ידע הלכתי נרחב – אך לדרגת מנהל בתי הדין ידן אינן מגיעה, ולשיטתו גם לא תוכלנה להגיע.

כידוע, סמכותם של בתי הדין הרבניים חולשת על כל תחומי המעמד האישי ולפיכך הם משרתים את כלל הציבור היהודי במדינת ישראל, כשלפחות מחצית המתדיינים בפניו הן נשים. יחד עם זאת, ייצוגן של נשים במערכת בתי הדין הרבניים חסר ודל. אין ספק שמינוי אישה לתפקיד מנהל בתי הדין הוא רצוי ויהיה בכך כדי לתקן, ולו במעט, את ייצוגן החסר של נשים במערכת זו.

תנאי הכשירות הקבועים כיום בחוק למנהל בתי הדין הרבניים הינם הכשרה לדיינות או כושר לכהן כרב עיר. תנאים אשר אינם מאפשרים לנשים להתמודד על התפקיד, ומהווים, למעשה, הפליה מובנית כלפי נשים אשר אינן יכולות לשאת בתואר "דיין" או "רב".

לאחרונה, בעקבות עתירה שהוגשה בעניין, קבע בית המשפט העליון כי יתווסף מסלול נוסף לצורך כשירות לתפקיד בתנאים המתחייבים מאופיו ומהותו של תפקיד מנהל בתי הדין. הדבר נבע כלשון פסק הדין: "מן הצורך לוודא כי מועמדותן של נשים לתפקיד תישקל על-ידי הנוגעים בדבר בלב פתוח ובנפש חפצה". כך, נפתחו שערי התפקיד אשר היו חסומים במשך שנים בפני נשים, והן יכולות עתה להגיש מועמדותן באופן שווה לגברים.

אין בכך כל ספק. תפקיד מנהל בתי הדין הוא תפקיד מנהלי במהותו, בדומה לתפקידם של מנהלי בתי הדין הדתיים האחרים. הנהלת בתי הדין הרבניים היא יחידה אדמניסטרטיבית והעומד בראשה אחראי על כל הנוגע לפן הביצועי-ניהולי של בתי הדין. אין בכך כל חידוש. הדברים ידועים ונאמרו לאחרונה גם ע"י הנהלת בתי הדין עצמה, גם ע"י היועץ המשפטי לממשלה וגם בפסיקת בית המשפט העליון בעניין.

אכן, לא די בכך. מתוקף ייחודו של בתי הדין הפוסק בהתאם להלכה נדרש לתפקיד גם ידע מהותי והיכרות מעמיקה עם ההלכה היהודית, אך הטענה לפיה מנהל בתי הדין הוא תפקיד המצריך בנוסף לידע הלכתי גם כשירות הלכתית, היא טענה שמטרתה הכשרת הקרקע לדחיקת רגליהן של נשים שהן מעמדות ראויות לתפקיד. "כשירות הלכתית" משמעה כשירות לדיינות או לרבנות , תארים הניתנים לגברים בלבד. כך, נשים שהן בעלות ידע מעמיק ונרחב, בעלות ניסיון וכישורי פסיקה הלכתיים המתאימות באופן מובהק לתפקיד אך אינן נושאות בתואר "רב" או "דיין" – נפסלות לפי גישה זו, ללא כל הצדקה.

ב"ה זכינו לחיות בעידן בו נשים בקיאות בכל תחומי ההלכה היהודית. לימוד התורה לנשים כבר אינו בשורה חדשה אלא מציאות השוכנת קבע בכל מקום, ומתוכו צמחו נשים עוצמתיות, ראויות ובעלות ידע הלכתי (וכן, גם כישורי פסיקה) המלמדות בעצמן את ציבור הנשים הלומדות. לצידן, התברכנו בהשתלבותן הטבעית כיום של נשים טוענות רבניות בבתי הדין, המביאות טיעונים הלכתיים ומפולפלים בדיונים ממושכים המתקיימים בפני הדיינים, ומייצגות נאמנה את המתדיינות והמתדיינים. אך, יש עדיין המתעקשים- מנהלת בתי הדין- זה לא.

כאמור, רק לאחרונה החליט בית המשפט העליון לבטל את הפגיעה בזכותן של נשים להציג מועמדות לתפקיד מנהל בתי הדין הרבניים והורה על התקנת תקנות המאפשרות באופן אמיתי לנשים להתמודד על תפקיד זה.

מצער לשמוע את מנהל בתי הדין הרבניים חוזר לאמירות לפיהן יש צורך שאישה תהיה מעוטרת בתואר "רב" או "דיין" על ראשה על מנת שתוכל להתמודד על תפקיד מנהלי באופן שווה לגבר, (הגם שלשיטתו אין ביכולתה לשאת בתארים אלה) ועל אף שיש לה את אותו ידע הלכתי נרכש בדומה לכל מועמד אחר. נדמה שיש כאן ניסיון לאחוז בחבל בשני קצותיו, שכן אם הטענה היא פורמלית הרי שבית המשפט העליון כבר אמר את דברו וקבע את הדרך בה יש לאפשר לנשים להתמודד על התפקיד, ואם הטענה היא מהותית הרי שקיימות היום נשים ראויות העומדות בפרמטריים המהותיים ובידע הנדרש.

מצער כי פתיחת שערי התפקיד המשמעותי כל כך של מנהל בתי הדין הרבניים בפני נשים, היה צריך גם הוא להיעשות באמצעות פסיקת בית המשפט העליון. אך אנו חדורות אמונה כי שילובן של נשים בתפקידים מנהליים בבתי הדין– ובוודאי תפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים– הוא רצוי ואף הכרחי, ועל כן בוא יבוא.

=======

עו"ד ציפורת שימל, יועצת משפטית, תנועת אמונה- תנועת האשה הדתית לאומית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
בשביל להיות בבית דין צריך להיות צנועה את אמורה לייצג
אישה | 24-10-2017 19:53
את הדת את נראית ממש לייט זה לא מתאים.
2
היכן כיסוי הראש אם את רוצה לעבוד ברבנות??
לעו"ד שימל | 24-10-2017 22:46
לא חצי סמרטוט על הראש . אלא כסוי נכון וראוי.
3
קודם שאשה תיתן שיעור ב'קצות'
| 25-10-2017 8:28
ואח"כ נדבר. לדעת לכתוב דבר תורה בפ"ש, או ללמוד גמרא עם שטיינזלץ עדיין זה מרחק שנות אור מיידע ויכולת ניתוח הנדרשים מדיין.
אישה בהחלט יכולה לתת שעור בקצות
חרדי | 26-10-2017 9:34
אך לא להיות דיין, כל עוד היא לא תחליף את השו"ע. הגב' החליפה? "הקהילה" הרפורמית תקבל אותה בברכה (אין צורך, היא כבר שם...)
4
את לא יכולה כי את רפורמית
| 25-10-2017 12:32
איך ניתן לאישה עם חצי כיסוי ראש לעבוד ולנהל מוסד חשוב מבחינת התורה שעליה את יורקת
5
למה אני לא יכול להיות אשת ראש הממשלה?
סופרמן | 25-10-2017 13:07
כי אני בן, ויש תפקידים שבהגדרה הם שייכים לנשים. וגם יש תפקיד ששיך לגברים... כמו דיין ופוסק ציבורי. תשלימי עם זה שהקב"ה ברא 2 מינים בעולמו, ולכל אחד יש את התחומים שלו, ושאינו שלו...
6
כשאישה תעבור את מבחני הדיינות שתמונה
א | 25-10-2017 15:19
גם מנהל בתי המשפט צריך להיות שופט וגם שם (למרות שיש שופטות) מעולם לא כיהנה אישה בתפקיד...
7
אשה אינה יכולה להיות שופטת כי זוהי ההלכה
יעל | 25-10-2017 15:36
ואת עוד רותה להיות מנכ"ל בתי הדין כשאת יורקת לבור הזה?
8
כי אתן באות להרוס - אישה ראש ממשלה כן ראש בתי הדין לא!
מאן דאמר | 25-10-2017 21:35
המטרה שלכן בבתי הדין היא לקעקע את בתי הדין הרבניים להמשיך במסע ציד מטורף נגד גברים ולקבל זכויות עודפות בכל מקום אפשרי כמו העובדה שלא מענישים נשים סרבניות ולא נוקטים נגדן סנקציות אלא באישור בית הדין הרבני הגדול ודבר זה לא קורה אף פעם ולא קרה עד היום ולא יקרה כי הקונסטלציה המשפטית בבתי הדין הרבניים לא מאפשרת את זה. את עו"ד ואת יודעת על מה אני מדבר (חוק שיפוט בתי דין רבניים" נדמה לי). מה שמניע אתכן זה הרצון לאזרח את בתי הדין הרבניים ולכפות עליהם נורמות לא הלכתיות - לזה לא נסכים. מבינה? זה לא קשור למעמד נשים אלא לסיבות שלכן.
9
דברים שלא ראויים להיכתב כלל
לוי | 26-10-2017 6:37
כל המטרה היא לנגח את הדת ואת הרבנות. רוצים להרוס את הממסד הרבני. מעניין שלאף אחד לא איכפת שיש "איזורי רישום" במשרד הפנים, רישוי ועוד. רק סרבנות צריך לפתוח את אזורי הרישום בשביל "להסביר פנים". אף אחד לא בדק כמה נשים יש בצמרת האקדמית. בקיצור, המטרה, לצערינו, מאוד ברורה.
10
דרושה הבחנה בין נשים בעולם הקודש לעולם החול
פלפלת הישועות | 26-10-2017 16:23
יש הבדל עצו --ם בין התקדמות נשים בעולם החול כיום, במדע, בעסקים וכו' לבין התקדמותן בעמדות ממלכיות בעולם השיפוט. זה אסור לאשה על פי הרמב"ם, וגם על פי הרב קוק...הסיבה היא ככל הנראה שהשיפוט, הכהונה, והמלכות היהודית מקורן כולן בקודש ולא בחול, כמו אצל אומות העולם. לכן יש צורך בהפרדה בין נשים לגברים בתחומים האלה, אבל בתחומי חול אין חובה. בציבור שלנו ההבחנה הזו קרדינלית. זה האתגר האמיתי. לפני שנפנים אותו, כדאי שנביט על האופן שבו תופסים צניעות אצל בנות בלבוש בכלל בציבור שלנו, בעיקר בקרב הדור הצעיר. משהו מפתיחות היתר עבור נשים מחלחל ורואים את בבתי הספר. לא חלילה אצל כולן, אבל המגמה היא אותה מגמה- עודף פתיחות אצל נשים בכל הקשור לאימוץ דפוסים של לבוש והנהגה. קשה גם לשים גבולות ברורים לשילוב בנות דתיות בצה"ל. גם שם המחנה קדוש, עדיין, ודורש הבחנה ברורה בינו לבין שילוב נשים בעולם העסקים וההשכלה. מי מרים את כפפת ההבחנה בין נשים בעולם החול לנשים בעולם הקודש?
11
השם ירחם מה נהיה מאיתנו...
בעל החוטם | 28-10-2017 20:46
שלא תהיה לאף אחד טעות, התמונה המכוערת שאנחנו רואים היא הפרצוף של כולנו. יהדות זה לא.
כן.. מר מומחה לדתות אז אתה רואה בודהיזם? אולי שינטו?
מאן דאמר | 29-10-2017 15:27
אני משוגע על ה"פרופסורים" ב24 אגורות האלה.