פרקליט המדינה נגד ה'חוק הצרפתי': "פוגע במדינה" - סרוגים

פרקליט המדינה נגד ה'חוק הצרפתי': "פוגע במדינה"

על רקע הרוחות הסוערות סביב החוק הצרפתי, הצטרף הבוקר גם פרקליט המדינה שי ניצן שטוען כי אם לא תתאפשר חקירת ראש ממשלה בזמן כהונתו, הדבר יפגע במדינה. יוזם החוק ח"כ אמסלם הגיב מנגד: "הוא רק פקיד. זה לא התפקיד שלו". גם היועמ"ש פרסם חוות דעת חריפה נגד החוק: "פוגע קשות בשלטון החוק"

פרקליט המדינה נגד ה'חוק הצרפתי': "פוגע במדינה"
  נגד החוק. ניצן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הדעות המתנגדות ל'חוק הצרפתי', שיאסור חקירת ראש ממשלה מכהן, מקבלות הבוקר (שני) חיזוק מפרקליט המדינה שי ניצן. במאמר שהתפרסם הבוקר באתר 929 טוען ניצן כי התעלמות מחשדות פליליים שעלו נגד מנהיג ציבור, יפפגע בכבוד המדינה ובכבודו עצמו. על כך מגיב יוזם החוק ח"כ דודי אמסלם בביטול, "הוא רק פקיד. זה לא התפקיד שלו".

בתוך כך, פורסם בוקר בגלי צה"ל כי היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט תוקף בחריפות את מה שהוא מכנה "חוק ביבי". בחוות הדעת שחיבר כתב: "הצעת החוק קשה ביותר ואין לקבלה. היא פוגעת קשות באמון הציבור ובשוויון בפני החוק".

לדברי ניצן, ישנה גישה הגורסת כי מפאת "כבודם" של מלכים ומנהיגים אחרים (שרים, ח"כים, רבנים, וכדומה), אל לנו לחקור יותר מדי אם עולה חשד נגדם, כדי שלא ייפגע אמון הציבור בהם.

ניצן מדגים כי טענה זו עלתה למשל בפרשת הנשיא קצב, עת נטען מפי גורמים שונים, כי "חקירתו של הנשיא בחשדות לביצוע עבירות מין, תבזה לא רק אותו אלא גם את המדינה שאותה הוא מייצג".

עדויות מחשידות נגד איש ציבור יפגעו בכבודו, במעמדו ובאמון הציבור

הוא מסביר שבעיניו, מדובר בגישה מוטעית לחלוטין: "מתן אפשרות לנשיא מכהן, או לכל מנהיג אחר, להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו, הוא-הוא שיפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה – והוא גם שיפגע בכבודו ובמעמדו של איש הציבור".

עוד הוסיף, כי במצב כזה, המשך הכהונה יהא תחת "חשרת עננים",  ומסביר, "אמון הציבור במנהיג כזה יתערער וילך והשמועות לגביו תלכנה ותגברנה. את התקשורת אי אפשר יהיה לחסום, ולפיכך ילכו ויתפרסמו בה עדויות מחשידות נגדו, שאותן איש לא יברר, כביכול, כדי לא לפגוע בכבודו. אך ללא ספק הדבר דווקא יפגע בכבודו, במעמדו ובאמון הציבור בו".

יתירה מזו, "אם החשד נגד איש ציבור הוא כי את מעשיו עשה בשותפות עם אחרים, הרי שאת מעשי האחרים רשויות החוק תבררנה, וצעד זה רק יגביר את ערעור אמון הציבור במנהיג, שחלקו במעשים, לא יתברר. לכך יש להוסיף את הפגיעה הקשה בעקרון השוויון בפני החוק, שהינו עקרון יסוד בשיטתנו".

"מן העבר השני", אומר ניצן לסיום, "חקירה יעילה של חשדות, מביאה לעתים להפרכתם (כפי שקרה לא אחת בשנים האחרונות). ואילו אם יימצא כי המנהיג חטא, בודאי אין הוא ראוי להמשיך להנהיג את הציבור", סיכם הפרקליט את דבריו.

 פרקליט המדינה, בסוף הוא רק פקיד

ח"כ אמסלם הגיב לדברי ניצן נגד החוק, "גם אם הוא פרקליט המדינה, בסוף הוא רק פקיד. אם יש לו השגות על החוק, שיבוא לוועדה בכנסת שתדון בהצעה ויציג שם את עמדתו. לשאול את שי ניצן זה כמו לשאול את החתול ששומר על השמנת. הוא אחראי על כל החקירות", טען חגבר הכנסת.

"כמו שאני לא אומר לשי ניצן מהי דעתי על חקירות שהוא מנהל, שלא יגיד לי מה דעתו על חוקים שאני מקדם. זה לא התפקיד שלו, עוד הוסיף. "יש פה ערבוב תחומים. זו לא הדרך ועל התוכן וודאי שאני לא מסכים איתו. למצב הנוכחי בישראל אין אח ורע בעולם כולו", דברי ח"כ אמסלם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו