הרב וישליצקי נגד נפתלי בנט: "מנותק מציבור בוחריו" - סרוגים

הרב וישליצקי נגד נפתלי בנט: "מנותק מציבור בוחריו"

הרב אלישע וישליצקי מותח בקורת על יו"ר הבית היהודי ואומר כי מנותק מהציבור: "תוצאה של 8 מנדטים בבחירות האחרונות, היא תוצאה של ניתוק מהציבור"

הרב וישליצקי נגד נפתלי בנט: "מנותק מציבור בוחריו"
  הרב אלישע וישליצקי (צילום: אלי בוכריס)

מספר שבועות לאחר סערת התפטרותו של חבר הכנסת יגאל גואטה מהכנסת בעקבות לחצים שהופעלו עליו לאחר שחשף כי השתתף בחתונה להט"בית של אחד מבני משפחתו, מתייחס הרב אלישע וישליצקי, מהבולטים שברבני הציונות הדתית בשנים האחרונות, לסוגייה, מציג עמדה מורכבת ומותח בקורת חריפה על נפתלי בנט בעקבות דבריו מהם משתמע כי א ישלול צירוף של חבר כנסת להט"ב למפלגת 'הבית היהודי'.

לא לקרוע את הציר והקשר

בראיון חג שהעניק לעלון הפופולרי 'עולם קטן', התייחס הרב וישליצקי לשאלה כיצד יש לנהוג כשבן משפחה או חבר להט"ב מזמין לחתונתו אדם שומר תורה ומצוות.: "אנשים שואלים אותי לא פעם שאלות כאלה. התשובה שלי תמיד זהה: אסור בשום פנים ואופן לקרוע את הציר והקשר. אנחנו נשארים קשורים לכולם. אם אפשר לחזק את הקשר באמצעות נוכחות כלשהי באירוע, הרי שאעשה זאת. אבוא בדקה הראשונה או בזו האחרונה. בוודאי לא אהיה שם כל הזמן, וזה גם מה שאני מציע לאנשים לעשות. לא להשתתף באירוע כולו, אך לא לוותר על נוכחות סימלית שתהיה המשך לקשר הנפשי וגם המשפחתי".

אחדות אינה מתן לגיטימציה לחולשות

הרב אלישע מתייחס לעמדה המורכבת ואומר כי "זה איזון עדין שהמבט הפוליטי או התקשורתי לא תמיד מסוגל להבין אותו. בעיניי המבט התורני, המוסרי והנפשי, הוא ענייני ולא מחדד, ולכן דברים שאני לא מסכים להם לא אשתתף בהם, אך בד בבד אמצא דרך לתת ביטוי לקשר הנפשי הפנימי שאני חש לאנשים. אוי ואבוי לנו אם נשמוט את הקרקע המשותפת שכולנו הולכים עליה. אין לזה תחליף. אני רוצה אחדות, אבל אין פירוש הדבר אחידות או מתן לגיטימציה לחולשות".

בנוסף, הרב אלישע מתייחס לדבריו של נפתלי בנט מהם השתמע כי הוא אינו פוסל שבמפלגת 'הבית היהודי' יהיה ח"כ להט"ב, ואומר כי אמירה כזו מעידה על ניתוק של בנט מהשטח ומציבור הבוחרים של המפלגה.

יו"ר הבית היהודי מנותק מהציבור

"השאלה הכללית השורשית של כל מפלגה, היא מאיפה המפלגה מקבלת את כוחה. אם הכוח בא מיחסי ציבור, מנחמדות ומהשמעת הדברים הכביכול 'נכונים', אז ייתכן שאפשר להשיג כך עוד מנדט או שניים בסקרים. יש אפשרות אחרת, שבתמימותי האמנתי שזו דרכה של 'הבית היהודי' בשלב הראשון של הקמתה, והיא נאמנות לקהל הבוחרים שנותן למפלגה את כוחה וקשר עימו. אלו שני סוגים שונים של פוליטיקה".

בשלבי הקמת 'הבית היהודי', כשרק הוקמה המועצה הציבורית של המפלגה, התקיים דיון בין איש אקדמיה לביני. הוא אמר לי: 'רשום לפניך, מה שיהיה בגבעת שמואל זה מה שיכריע את הכף'. אמרתי לו: 'רשום לפניך, מה שיהיה באופקים זה מה שיכריע את הכף. בליל הבחירות כבר בשלב המדגמים, כשהיה ברור שהבית היהודי עוברת את העשרה מנדטים, הוא שלח לי מסרון וכתב: 'אני חושב שצדקת'. כששולי מועלם נכנסה עם המנדט ה-12 של קולות החיילים, הוא כתב לי מסרון נוסף ומרגש שהכוח הגיע מהפריפריה. אני מספר את הסיפור הזה כדי להמחיש שחשוב לכל פוליטיקאי לזכור כשהוא מביע דעה בשם מפלגתו. הסוגיה היא לא מה הוא חושב באופן פרטי, כי הוא נבחר בכוח הציבור. מי שמבין שזוהי המשוואה יודע שהוא צריך לשאול את הציבור לדעתו. האם נפתלי בנט שאל את הציבור בדימונה מה הוא חושב על אמירות מעין אלה?".

תוצאה של ניתוק מהציבור

הרב אלישע סבור כי מדובר בניתוק של בנט מהשטח ומציבור הבוחרים: "הניתוק הזה בא לידי ביטוי בבחירות האחרונות. הסקרים ניבאו בין 16-18 מנדטים לבית היהודי. אני אמרתי שהמפלגה לא תעבור את השמונה. ואכן כך היה. זו תוצאה של ניתוק מהציבור. אמירות כמו זו של בנט, לא רק שאינן מתקנות אלא מוסיפות שמן למדורת הניתוק מהציבור והתוצאות יהיו בהתאם. אני לא מזלזל בחברי הכנסת, כולם אנשים טובים, אבל אם הם שוכחים מאיפה בא להם כוחם, אז גם שוכחים לאן הולכים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
בנט מנותק
משה אייזן | 08-10-2017 10:09
בנט מנותק מהשטח ומה אנשים שהעלו אותו לראשות..הוא לא רואה ממטר..לא מענין אותו דבר חות מבנט עצמו.
2
אין כמו הרב אלישע
| 08-10-2017 10:19
הבית היהודי באמת הפכה למפלגה ליברלית, ערכים של התייפיפות חשובים להם יותר משמירה על התורה. צריך לדעת שבלי התורה אין מה שמיוחד בעם ישראל. ורק מכוח התורה אנו שואבים את כוחנו על כן בנט ו'בנטים' כמוהו שמתיימרים להוביל בפולטיקה את הציבור שלנו, פעם אחר פעם מזלזלים במצוות התורה או מעקמים אותם הם בעצם פוגעים בשורש חיינו. אנחנו מתפללים וחפצים במנהיגים חזקים ציוניים ודתיים יותר. אנשים עם כוחות להשפיע ולהוביל שיחד עם זאת לא מוותרים על הכוח הדתי.
3
אין כמו הרב אלישע
| 08-10-2017 10:19
הבית היהודי באמת הפכה למפלגה ליברלית, ערכים של התייפיפות חשובים להם יותר משמירה על התורה. צריך לדעת שבלי התורה אין מה שמיוחד בעם ישראל. ורק מכוח התורה אנו שואבים את כוחנו על כן בנט ו'בנטים' כמוהו שמתיימרים להוביל בפולטיקה את הציבור שלנו, פעם אחר פעם מזלזלים במצוות התורה או מעקמים אותם הם בעצם פוגעים בשורש חיינו. אנחנו מתפללים וחפצים במנהיגים חזקים ציוניים ודתיים יותר. אנשים עם כוחות להשפיע ולהוביל שיחד עם זאת לא מוותרים על הכוח הדתי.
4
הכוח בא גם מאופקים וגם מגבעת שמואל
הציבור | 08-10-2017 12:06
מה שהרב מציע זה ניתוק מגבעת שמואל שיביא (אולי) 4 מנדטים מאופקים אבל יבריח 4 מנדטים מגבעת שמואל
5
הדברים הללו באמת יחזירו את הבית היהודי ל-4 מנדטים - די
נס | 08-10-2017 14:23
למגזריות המוצמצמת ןהמצמצת
6
רק מכיוון שאי אפשר לשתוק...
יאיר | 08-10-2017 16:07
מחילה. אני חושב שאינך מכירה מי זה הרב אלישע... הלוואי שירבו כמוהו בישראל! הארה: אינני מתיחס כלל לתוכן הכתבה, רק מבקש למחות על הדברים כנגד הרב אלישע. בנוסף, בכתבה בעולם קטן ישנם נקודות הרבה יותר משמעותיות לציבוריות הישראלית
7
יישר כח לרב אלישע. חבל שלבית היהודי אין מספיק חברי כנסת
שושנה | 08-10-2017 18:41
כמו שולי מועלם
8
בנט מנותק, צריך להקים אלטרנטיבה
לאה | 08-10-2017 18:49
הוא ממילאלאדואג בכלום לציבור הד"ל . כאילו כללי. בפועל מנותק מכולם
9
רב שמקשקש קישקושים
חיים | 08-10-2017 21:37
אני מכיר אותו . מה הוא מתערב? שיתעסק ברבנות. בכלל כל הרבנים האלו מתעסקים בהרצאות ומלמדים. אמיתי הם לא עושים כלום.
10
לצערי הרב
ערן | 09-10-2017 2:40
רב וישלצקי לא חידש כלום. בנט לא מעוניין בשום ערך דתי במפלגה אלא לתפוס טרמפ ולייצר אשליות לרבנים על הציבור הדתי לאומי כולו . הוא ממש בושה והחלוניות נוטפת מכל דיבור איתו..
11
רבנים
טופסי | 09-10-2017 12:23
בדרך כלל הרבנים מנותקים מהעם. הם חושבים שהם המרכז ולא כך המצב. ציפי חוטבלי היא תלמידתו וגרופי שלו. שיצביע וישליצקי לתלמידתו - לליכוד. אלישע הצבע ליכוד ועזוב את הבית היהודי.
12
הרב אלישע צודק
| 09-10-2017 17:55
הרב אלישע צודק כמו תמיד
13
השתתפות בטכס נוגד את קדושת הנישואין סותרת את האמת ו
שופטת | 10-10-2017 22:00
השתתפות ,גם לרגע ,בטכס מעוות ובלתי מוסרי נוגד את בסיס הקיום והמשכיות החברה, הוא מתן אישור לעיוות הנורא הגורר בעקבותיו גידול ילדים במסגרת מעוותת , ובודאי נוגד את יסודות היהדות והחברה הטבעית התקינה. מה לרב ולהמלצה על השתתפות בטכס מעוות שכזה ? במה המלצתו שונה מהיחס של בנט לאנשים החיים בדרך מעוותת זו?
כשהמציאות סבוכה באנשים מבולבלים חשוב להשאיר קרן אור
אחי / אחותי היקר/ה | 17-10-2017 16:31
לצערי נראה שלא הבנת את דברי הרב. אם הייתי מסכים עם הדרך הייתי מגיע לכל החתונה רוקד ושמח, זה שאני מציץ ובורח, זה מראה: "אחי אני אוהב אותך והייתי בא גם לשמח, אבל מאחר ואתה טועה ואני לא מסכים עם הדרך, לכן אני לא נשאר.., אבל אני פה בשבילך כשתרצה". וזו הדרך של אהבת הזולת אחדות ולא אחידות, וחוסר לגיטימציה לטעויות...
צודק במאה אחוז
נדביה | 17-10-2017 15:43
במחילת כבודו של הרב וישליצקי אבל במקום שיש חילול ה' אין חולקים כבוד לרב.מה הקשר בין כבוד וקשר נפשי לקרוב משפחה לבין להשתתף ב"חתונה " שכזו שכולה איסור גמור מהתחלה ועד הסוף ויש בה התרסה כלפי התורה? הקב"ה? ואם קרוב משפחה של הרב וישליצקי היה פותח מפעל לייצור נקניקים מבשר חזיר ומזמין את כל חביריו ומשפחתו לערב פתיחת המפעל אז צריך ללכת כדי לשמור על הקשר הנפשי והמשפחתי ?הרי זה בדיוק מסייע ומחזק דבר עבירה אפילו אם בא קצת בהתחלה או קצת בסוף. גם פירור של חזיר אסור באכילה.
14
ואנחנו מנותקים מהתורה ונשמת ישראל
אלי יוסף | 02-01-2019 7:37
ואנחנו מנותקים מהתורה ונשמת ישראל שרבני ישראל והציונות הדתית מסייעים לרצח עם , פשעים נגד האנושות והפרות חמורות של זכויות האדם. איילת שקד היושבת ראש ועדת שרים לענייני חקיקה בלמה חוק שעניינה לאסור על סיוע צבאי למדינות רצחניות. קמרון , דרום סודן , מיאנמר , קונגו , בורונדי. אלפי נשים וילדים נרצחים עם נשק שלנו. בחורים שלנו משתחררים מצה'ל ונוסעים לאפריקה לאמן כוחות רצחניים. לא מגיע לנו לעבור את אחוז החסימה. הרבנים שותקים - חילול ה' אדיר