הראל משתולל: תוקף את המתנחלים הרבנים ומ.יש"ע - סרוגים

הראל משתולל: תוקף את המתנחלים הרבנים ומ.יש"ע

ישראל הראל: 'לרוב הציבור המתנחלי אין סקרנות אינטלקטואלית'; 'ההתחפרות באיים נפרדים מנכרת את תושבי המדינה, לרבות אנשי הצה"ד שבערים'; 'הרבנים לא יודעים לכתוב ושוטחים דבריהם בעלונים בתבנית של שו"ת'; 'מ.יש"ע מוציאה מיליונים על הפגנות אך אין לה כסף ל'נקודה'

הראל משתולל: תוקף את המתנחלים הרבנים ומ.יש"ע

ישראל הראל, ממייסדי מועצת יש"ע עורך ביטאון 'נקודה' בעבר ומי שעומד היום בראש המכון לאסטרטגיה ציונית, יוצא בהתקפה חריפה נגד מה שהוא מכנה "חוסר הסקרנות האינטלקטואלית" של חלק ניכר מציבור המתנחלים. הוא אף מבקר את רבני הציונות הדתית שאינם יודעים לכתוב מאמרים לטענתו, ואת מועצת יש"ע, שלדבריו, מבזבזת כסף על הפגנות חסרות תועלת ולא משקיעה בכוחות אינטלקטואליים ורעיוניים היוצאים מתוך ציבור המתנחלים.

הראל אמר את דבריו בראיון לעיתון 'נקודה', עליו השלום, שהשבוע נסגר אחרי שלושים שנה של פעילות עיתונאית.

הראל, שהיה עורך העיתון במשך 15 שנה, אמר לכתבת מאירה דולב כי עיתון 'נקודה' שיצא מתוך הציבור הדתי לאומי לא עניין את המתנחלים שהלכו והסתגרו מבחינה חברתית ודתית .

"עד מהרה התברר שבחוץ יש תשומת לב רבה יותר למה ש'נקודה' מעלה מבחינה תרבותית ואידיאולוגית מאשר בתוך היישובים", אמר הראל לדולב, "למעלה מחמישים אחוז מהמנויים היו אינטלקטואלים ואנשי מדעי המדינה, סוציולוגיה והיסטוריה של הציונות – גם מאוניברסיטאות מחו"ל – שלא יכלו להרשות לעצמם שלא לקרוא את העיתון הזה, המבטא מחנה חדש, רב משמעות מבחינת השפעתו, בחברה הישראלית. לרוב הציבור המתנחלי, לעומת זאת, לא היה צורך בכתב עת תרבותי ואינטלקטואלי ברמה שאליה רציתי להביא את 'נקודה', משום שהווייתם הייתה אחרת, בעיקר דתית, ולא הייתה קיימת סקרנות אינטלקטואלית. הם לא נצרכו לוויכוחים אידיאולוגיים על מהות הציונות וההתיישבות, ולא עסקו בשאלה איך פותרים את הדיכוטומיה של מתנחלים מול מי שלא גרים ביישובים, לרבות הציבור הדתי לאומי שפרח וגדל בפתח תקווה, בגבעת שמואל, ברעננה ועוד."

הרל אמר כי הישובים האמוניים שנוצרו בהתנחלויות הפכו להיות איים סגורים ובכך הם ממאיסים את עצמם על החברה החילונית לרבות את אנשי הציונית הדתית שבערים:

"אחרי הגל הראשון החלוצי אמוני של ההתיישבות קמו יישובים שמטרתם לפתור בעיות של איכות חיים ולאפשר הסתגרות כיתתית, בעיקר על רקע דתי. את אלה 'נקודה' לא עניין, ולכן הוא לא הצליח לפתח אידיאולוגיה שליחותית משימתית חלופית לאידיאולוגיה ההתיישבותית החלוצית המכוננת. במקום חזון של חלוציות ומשימתיות בנוסח תורה ועבודה ומחויבות אמיתית לכלל האומה – לא רק באמצעות סיסמאות על כלל ישראליות – אימצו רוב היישובים האמוניים אורח חיים של איים נפרדים, שעיקר דאגתם של אנשיהם היה שמירה על אורח החיים הפנימי, המוכתב בדרך כלל על ידי המרא דאתרא או ראש הישיבה, שבמקרים לא מעטים חד הם. ההתחפרות בתוך האיים הנפרדים הללו מנכרת את כלל תושבי המדינה – לרבות רוב אנשי הציונות הדתית שבערים – מקשר נפשי עם ההתיישבות. למזלנו הקשר האידיאולוגי עדיין קיים."

הראל לא חסך את שבטו כנגד רבני הציונות הדתית, שלדבריו אינם יודעים לכתוב מאמרים כהלכה. "את שארית השעות של לילותיי הייתי מוציא בעריכת דבריהם של אנשים מכובדים ומלומדים שהיה להם מה לומר אבל לא ידעו איך לבטא את עצמם, כי בבתי הספר הדתיים, ובמיוחד בישיבות, הזניחו מאוד את נושא הכתיבה", מספר הראל. "היו כאלה שהבינו שטובה אני עושה עמם שאני עורך את דבריהם, מתווך נאמן בינם לבין הקורא כדי שיבין מה הם רוצים לומר. היו כאלה שלא ידעו לכתוב ובמקום להודות לי כעסו ונפגעו. אחדים מהם, ומהרבנים המפורסמים ביותר, לא יודעים לכתוב עד היום, ושוטחים את דבריהם בעלוני השבת רק בתבנית של שאלה ותשובה".

הראל שהיה מייסד מועצת יש"ע בעבר מצא לנכון לתקוף את אנשי מועצת יש"ע בהווה על ביזבוז המשאבים בהפגנות ומחאות והזנחת הכוחות האינטלקטואליים שבתוך הציבור המתנחלי:

"איני אומר שאנחנו כבר נמצאים במקום שהתנועות הקיבוציות נמצאות בו לאחר כמאה שנות קיום", אומר הראל לכתבת מאירה דולב, "אנחנו גם לא נמצאים במקום שבו נמצאו מפלגות השמאל ההיסטוריות בשעה שביטאוניהן נסגרו, אבל זה כן מראה אולי משהו על מועצת יש"ע. כש'נקודה' נמכר לשלמה בן צבי, חובותיו היו כמאתיים אלף שקלים – סכום מגוחך לגוף כמו מועצת יש"ע – ואיש שם לא נחלץ להצלתו ולשימורו ברשות מפעל ההתיישבות. וגם עתה, לאחר שהוציאה מיליוני שקלים על פריסת שלטי חוצות שהיום מונפים ומחר נעלמים, היא אינה נחלצת למצוא כמה מאות אלפי שקלים במטרה לקיים ביטאון תרבותי, אידאולוגי וחברתי. התנועה שמועצת יש"ע מייצגת היא אפוא תנועה בבעיה. תנועה שמאבדת את העיתון שלה, על כל המוניטין שצבר, מוכיחה היכן היא נמצאת. עדיין הרחק מהמקום שבו נמצאות התנועות הקיבוציות, אך המרחק הולך ומצטמצם. ומסביב יש מועצות עשירות, שאין להן הבנה איזה אוצר של מוניטין יכול להימצא בידיהן. אחרי כל כך הרבה שנים, כשמוציאים מיליונים על הפגנות שכמעט שלא משאירות חותם, 'אין כסף' להציל את 'נקודה'. ואני חש, מה לעשות, שזה גם כישלון שלי".

לסרוגים נודע שיש דיבורים רציניים בקרב ישראל הראל ועמיתיו לנסות להקים מחדש את עיתון 'נקודה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
נקודה אינה פאור פויינט.
יבר | 18-04-2010 14:44
מדהים שמתעורר הנ''ל לכתוב כעת ולא 10 דקות לפני. בייבי איז א בייבי ומכאן כאבו. אין בדבריו לומר גסויות כלפי רמי מעלה ממנו אך משתפכת נפש מרה שבתמורה לאלפי שקלים חסרים היתה ממשיכה לדומם מנועים ולא הייתה מצייצת. אני מוכן להיות לפה לרבנים שכותבים רק שות''ים. ולא לתת במה לנ''ל שכעסו מספר על לבל A ועל לבל B. מוכר וידוע מצב נוכחי המצביע על מרירות דחוסה ומבקשת לשחק את תפקיד הנביא....שלא יהי חלקי עמו כי ממנו לא צמחה עד כה אף לא תועלת אחת מלבד.....בכיינות ו.....חבל!!!!
2
כותרת לא ראויה - במקום להתעמת עם התוכן
יקיפ | 18-04-2010 14:57
בחר הכותב להשמיץ ולהכפיש. כדאי להתעמק בטענותיו של האיש היקר הזה ברובם הוא צודק גם אם מנסח לפעמים בבוטות יקיפ
3
הכותרת רק מאשרת את מה שהוא אומר
החושש מלינץ' כשיזוה | 18-04-2010 16:10
כאשר מכנים מי שיש לו ביקורת מבוססת בשם "משתולל" , רק מראים עד כמה הוא צודק.
4
שלט "רבנים" נראה ככסוי לאפס אינטלקטואלי, מתבקשת המסקנה
פשוט | 18-04-2010 16:16
"צהר" - נסגר, "נקודה" - גם כן. באמת, איפה כותבים הרבנים את מחשבת ישראל, או לפחות קוראים? נסגרו גם המחשבות?
5
א.ר.
| 18-04-2010 17:29
למרבה הצער - מר הראל צודק !
6
ישי, הוא כל כך צודק.
אוריאל | 18-04-2010 17:36
במקום להשפיע בשכנוע, בפתיחות לכלל הציבור, הסתגרות מובילה למקומות לא טובים ולהתנכרות בהמשך של ציבורים אחרים. חבל, כדאי לשים לב לדברים שהוא כותב.
7
כותרת מתלהמת
גדי | 18-04-2010 19:06
תנו לו לומר את דבריו בלי התוספת המתלהמת שלכם. הכותרת לא מכובדת.
8
הכותרת שנבחרה לכתבה:...
| 19-04-2010 12:49
הכותרת שנבחרה לכתבה: רעה ומשמיצה, אך אין ספק שהיא מושכת תשומת לב. לעצם העניין: אני מסכים עם ישראל הראל ומבין את התבטאותו החריפה ותסכוליו, של שראה את מעשה ידיו טובעים בים. הייתי מנוי של "נקודה" במשך שנים רבות והוא סיפק לי שעות רבות של נחת ואתגרים לחשיבה. המאמרים שבו היו מעניינים, מפרים ומעשירים. צר לי מאד על סגירת העתון ונראה לי שאני לא היחיד. עתון זה שהיה במה מכובדת מאין כמוה לרעיונות ההתישבות היהודית והציונית, הרחיב גם את תחומי התענינותו לנושאי יהדות עכשוית ולבעיות השעה והעתיד והוא יחסר לי ולקוראים רבים שאינם מסתפקים ביעתונות הרגילה. תודה לישראל הראל על עבודתו רבת השנים כעורך "נקודה" ואשמח מאד אם תמצא הדרך לפתיחתו מחדש. אלחנן ה
9
'נקודה' מידר עצמו לדעות מאוד מסויימות. דוגמאות...
מיכאל בן חורין | 20-04-2010 9:01
1. ניהל קמפיין 'הבה נגננה' נגד מה שכונה בזדון 'המחתרת היהודית'. לא היתה כאן שום 'מחתרת'. 2. מכתב שלי למערכת שובש ושונה שהפך את משמעותו מחיובית לשלילית. 3. עורך נקודה ויו"ר מועצת יש"ע החרים לחלוטין כל מי שזוהה כתומך בתנועת 'כך'. 4. מאמר ביקורת ספרותי שלי על ספר שעסק בהחרבת חבל ימית -לא פורסם. למען הגילוי הנאות: הייתי ממייסדי עצמונה וחצר אדר. 5. מאמר ביקורת שלי על התנהלות השב"כ-לא פורסם. לכן, אין למר ישראל הראל להלין אלא על עצמו. אין זה פלא שהברנז'ה העיתונאית צרכה בחדווה את גליונות 'נקודה', באשר שדרה בתדר שהם אוהבים לשמוע. הערה חשובה: ביקורתי זו איננה כוללת את העורך האחרון מר מוטי קרפל. אבל, לא היה בכוחו להרים העיתון,במיוחד כאשר קם לו שכן הגון וחינמי כמו 'בשבע'. לכל זמן, ועת לכל חפץ. איחולי הלבביים ביותר לישראל הראל בהצלחה במכון לאיסטרטגיה ציונית'. מלאכה חשובה הוא עושה! במיוחד בהצבת חלופה לתוכנית החוקה לישראל שמציע 'המכון לדמוקרטיה' -עוד שלוחה סרטנית של הקרן לישראל חדשה.