בנות אולפנה: אלה השאלות שנשאלנו בלשכת הגיוס - סרוגים

בנות אולפנה: אלה השאלות שנשאלנו בלשכת הגיוס

בנות אולפנה שהגישו הצהרת דת לצורך קבלת פטור משירות צבאי הוזמנו לראיון נוסף בו נשאלו שאלות מורכבות. בת אולפנה: "עברתי מסע שכנוע לביטול הצהרת הדת"

בנות אולפנה: אלה השאלות שנשאלנו בלשכת הגיוס
  (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

ארגון 'חותם' החל במבצע חלוקה בלשכות הגיוס של עלון הנחיות לבנות אשר הצהירו הצהרת דת בבתי הדין הרבניים כיוון שהן מעוניינות להתגייס לשירות הלאומי ולא הצבאי.

"קיבלת צו התייצבות ל"ראיון מצהירת דת"? את לא לבד! – בכל שנות קיומה של מדינת ישראל, בנות דתיות תרמו לחברה הישראלית במסגרת השירות הלאומי. החוק בישראל פוטר את הבנות הדתיות משירות צבאי מתוך הבנה של המדינה כי המסגרת הצבאית אינה תואמת את אורח חייהן וכי תרומה במסגרת שתתאים לעולמן הרוחני והחברתי תהיה משמעותית יותר." נכתב בעלון.

בנות נקראות לראיון נוסף

בהמשך, מצביעים בארגון על התרחבות התופעה: "בשנים האחרונות החלה להתחזק תופעה מדאיגה, שבה תלמידות רבות מהחינוך הדתי שהצהירו לצורך קבלת פטור משירות צבאי מטעמי דת ומעוניינות לתרום דרך השירות הלאומי, נקראות לראיון נוסף בלשכת הגיוס בניגוד לחוק".

בנוסף מתארים ב'חותם' את אופי הראיונות וזאת בעקבות תלונות רבות מצד בנות אשר הגיעו לארגון: "בנות רבות מדווחות על תחקיר באווירה לא נעימה, שכולל שאלות בעניינים פרטיים, בחינה הלכתית מדוקדקת וניסיונות שידול ושכנוע כי שירות צבאי אינו מהווה בעיה לבנות דתיות, זאת בניגוד לתפיסה הרווחת בקרב הציבור הדתי, ההורים והמחנכים. הבנות עוברות חקירות שונות, וכן מוזמנות לראיון הבודק את רמתן הדתית, וניסיונות שכנוע לזנוח את ההתנדבות לשירות הלאומי, כדי להתגייס לצבא", כתבו לבנות.

כותרת הפלאייר

בהמשך מפרטים בארגון את זכויותיהן של הבנות וכן מדריכים אותן כיצד לנהוג. בנוסף, מציעים בחותם ליווי לבנות, הכולל סיוע משפטי של עורכי דין ותמיכה לכל אורך התהליך עד לקבלת הפטור.

"בניגוד לחוק הדורש מנערה הצהרה על שמירת שבת וכשרות, לשכות הגיוס נטלו לעצמן תפקיד של משמרת הצניעות ובניית "דתומטר" תוך חדירה לפרטיות של מצהירות הדת וחיטוט באורך כיסוי הראש וגודל הכיפה של ההורים", מסבירים גורמים ב'חותם' ל'סרוגים' מדוע החלו בפעילות בנושא. לדברי הגורמים: "לצערנו אנו נתקלים יום יום בפניות של בנות שהצבא מקשה עליהן לקבל את המגיע להן בחוק. הנערות עוברות שיחות קשות, הכוללות מסעות שכנוע, שאלות החודרות לפרטיות ויצירת אווירה כאילו בת שמעוניינת לתרום תרומה בשרות הלאומי היא לא בסדר, לא ניתן לדבר הזה לקרות. אנו תקווה כי צה"ל יפסיק להילחם בנערות המעוניינות לתרום למדינה במסגרת השירות הלאומי", הוסיפו.

מחזיקים בהקלטות של ראיונות

בארגון מחזיקים בהקלטות רבות של שיחות אותן עברו בנות, בשיחות ניתן לשמוע שאלות שאינן קשורות למתן פטור, למשל מ' בת אולפנה מפתח תקווה, נשאלה :"מהי ברכת הלבנה? מתי אומרים אותה? מה הנוסח שלה? מה הן המצוות של האישה אשר בגלל שהיא עוברת עליהן היא נפטרת בלידתה", ועוד.

בת נוספת, ע', נשאלה אף היא שאלות רבות: "הם התחילו לשאול אותי מלא שאלות; איך את יודעת שיצאה שבת? כשאת קמה מה את מברכת? מה מברכים אחרי השירותים? מה מברכים על לחם? מה פרשת שבוע? ואיזה כשרות אני אוכלת? את מתלבשת בצניעות? איזה תפילות את מתפללת? האם הולכת לבית כנסת? האם את שומרת נגיעה?" סיפרה ע'.

מסע שכנוע לביטול הצהרת הדת

ע' הוספה כי ממש עברה מסע שכנוע שמטרתו הייתה ביטול הצהרת הדת שלה: "המראיינת התחילה לנסות לשכנע אותי להתגייס והסבירה לי שיש תפקידים שלא מחייבים שמירות או שאר בעיות הלכתיות ויכולים כן התאים לבת דתייה", סיפרה.

בארגון 'חותם' מדגישים כי עצם הזימון לראיון שכזה לכאורה אינו חוקי כלל. במכתב אותו שלח עו"ד משה פולסקי מטעם 'חותם' אל סא"ל‏ מישל ‏מלמד, מפקד‏ לשכת ‏גיוס ‏תל ‏השומר, נכתב כי על פי הדברים נראה כי הנפקת צווי ההתייצבות נעשית בחוסר סמכות, מבלי כל עיגון חוקי, וזאת בחריגה מעקרונות המשפט המנהלי. "עוד נראה כי הדבר אף עולה לכדי פגיעה במיועדות לשירות ביטחון תוך החשדתן ללא כל סיבה הנראית לעין של אלו הנדרשות להתייצב בלשכת הגיוס לשם קיום ראיון מצהירת דת, ככאלה המבקשות להגיש תצהיר כוזב וזאת מבלי שלפוקד כל סמכות להורות על קיום ראיון ו/או מבחן מעין זה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
שאלות קלות שאפילו חילונית תעבור בקלות
| 26-09-2017 2:17
הכל כסף שליטה וכבוד מצד רבנים
השאלה על נוסח ברכת לבנה ממש מכשילה
נ | 30-09-2017 20:53
כאשר המשנה ברורה כותב במפורש שנשים לא אומרות
2
אויאוי אוי שאלי אותי שאלות. חותם בעד השתמטות
בושה | 26-09-2017 8:59
אז מה
תגובה לאריאל: חותם נגד גיוס חילוניות
מוטי | 01-10-2017 18:48
אם שאלות כאלו מטרידות את חותם, סימן שלא רוצים שדתיות לא יתגייסו, אלא שחילוניות ישתמטו בטענה שקרית של דת.
חותם נגד גיוס בנות לצה"ל
אריאל | 27-09-2017 1:27
בדיוק כמו עמדת הרבנים הראשים לדורתם. היום המזרוחניקים מבעטים ברבותיהם... וקוראים למצהירת דת משתמטת.
3
היכן הרבנים או המפלגות הדתיות כולן -שישימו קץ לדבר !!!
חרפה ובזיון | 27-09-2017 15:02
טוב שיש הקלטות שאפשר להראות לעוד בנות וגם לרבנים מהחינוך הדתי שיעצרו את החרפה הזו. מה עם הרב דרוקמן? הרב בן דהאן שהוא סגן שר הלא בטחון ???? תתחילו לפעול לא לתת לבנות להרגיש לא בנוח בלשון המעטה .
4
מנסים לקלקל את בנותישראל
נאוה | 28-09-2017 5:56
זה לאהתקיד של הצבא לקלקל את בנות ישראל ולישמור על דיני ישראל ברגע שבת מתגיסת יש עליה בעל בית בחילוני שיכול לעשות מה שהוא רוצה ומי שמסרב הולך לכלא שימרו עליכם
5
שימוע בלשכת הגיוס בגלל פטור
טלי | 29-04-2019 11:06
שימוע בלשכת הגיוס בגלל פטור מה אני יעשה