סערת כיבוי הגז בחג ע"י כפית:'מדובר באיסור מוחלט'

הרב אופיר מלכה, מבכירי הפוסקים הספרדים ובעל הספרים 'הליכות שבת' ו'הליכות מועד' יוצא בחריפות נגד הסרטון שמתיר כיבוי גז ביום טוב על ידי כפית המכסה את החיישן וקובע כי מדובר באיסור הלכתי

סערת כיבוי הגז בחג ע"י כפית:'מדובר באיסור מוחלט'
  (צילום: מתוך 'כיכר השבת')

בעקבות הסרטון שפורסם בשבוע האחרון ברשת המתיר לכבות את הגז ביום טוב באמצעות כיסוי החיישן על ידי כפית, הרב אופיר מלכה, מבכירי הפוסקים הספרדים ובעל הספרים 'הליכות שבת' ו'הליכות מועד' יוצא בחריפות נגד הסרטון וקובע כי מדובר באיסור הלכתי לחלוטין.

בשיחה עם האתר החרדי 'כיכר השבת' אומר הרב מלכה: "עשיתי בשעות האחרונות בדיקה מקיפה והגעתי למסקנה הלכתית כי הדבר אסור". הרב הסביר: "כולם דנים האם הכיבוי של הלהב, האם כיביתי מיד את הלהבה או לא, האם זה גרמא. זה נידון אחד שאפשר להתפלפל עליו".

"אבל יש פה נידון שני שאף אחד לא דן בו. אנשים לא יודעים שבתוך ה'טרמוקפל' יש מעגל חשמלי סגור לכל דבר ועניין. ברגע שהמתכת מתקררת – המעגל חשמלי נפתח. ואז ברגע שהוא נפתח הוא סוגר את הברז של הגז. כך זה עובד. בהדלקה הוא פותח את הברז ובכיבוי נפתח המעגל והברז נסגר".

הרב הוסיף: "הלכתי ובדקתי, כשאני פותח את הגז מהכפתור הרגיל עד שאני שומע את רעש הסגירה – הרעש הזה אומר שהברז נסגר באמצעות ה'טרמוקפל', וכשאני שם את הכפית ואחרי מספר שניות קורה שהחיישן מתקרר והברז נסגר באמצעות פתיחת המעגל, זה אותו זמן מדויק, אותו מספר שניות".

"זאת אומרת שברגע שאני שם את הכפית זה כמו שאני מנתק מאוורר, לנתק מאוורר ביום טוב מותר? לא. למה? סגרת מעגל חשמלי! זה בדיוק אותו דבר. זה נעשה בדיוק באותו זמן של סגירת הברז".

"אסור בתכלית האיסור. זה איסור מוחלט", חתם הרב מלכה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
8 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
במחילה מכבוד הרב, יש לו חוסר הבנה במציאות
מהנדס | 19-09-2017 23:45
הרעש שהוא שומע הוא לא רעש של סגירה של מעגל חשמלי, המעגל החשמלי סגור כל הזמן. תרמוקאפל הוא רכיב שמייצר חשמל והשאלה היא עם נוצר חשמל או לא נוצר חשמל (כמובן גם על זה יש מה לדון) המעגל החשמלי יוצר שדה מגנטי המושך את השסתום כך שלא ייסגר וזה הרעש ששומעים.בכל מקרה לשיטתו של הרב יש ספק גדול עם בכלל מותר להדליק את הכיריים ביוט שכן לשיטתו בזמן ההדלקה יש סגירה של מעגל חשמלי
2
למה לאסור?
אופיר | 20-09-2017 10:05
מדוע הרב מלכה רושם בסוף שזה סגירת מעגל? הרי ברור שמדובר בפתיחת מעגל. ולרוב הפוסקים שאינם חוששים לבונה אלא למוליד זרם, איזה איסור יש בפתיחת המעגל? וגם אם נגיד שיש איסור בדומה לניתוק מאוורר, אינו דומה הפסקת הפעולה באופן ישיר של כיבוי המתג לבין הכנסת תווך מפריד בין הלהבה לטרמוקפל אשר מונע מהחום להגיע. כיבוי מתג במאוורר דומה יותר למצב שבו אני שופך מים על התרמוקפל. כאן רק מנעתי מהחום להגיע ובכל מקרה התגובה לא מיידית. כך נראה לי הקטן.
וכל פוסקי הדור טיפשים?
ברקו | 24-09-2017 10:59
כל הפוסקים מתירים ורק הוא מחמיר
צודק
דן סגל | 24-09-2017 10:58
הרב אופיר מלכה מבסס את פסיקותיו כדי להיות בסגנון של חזונישניק ספרדי ולכן כל פסיקותיו חורות וגיבובי חומרות גם כשאין שום בסיס. העיקר להחמיר ולהחשב כחזון איש ספרדי
3
משתמש בחגס
בנימין | 20-09-2017 11:33
אם הרב היה יכל, היה אוסר גם את החגז
4
פתיחה וסגירת מעגל
דוד | 20-09-2017 12:49
אם כבוד הרב ככ חושש לפתיחת המעגל בתרמוקפל איך הוא לא חושש לסגירת המעגל כתוצאה מההדלקה? אם פתיחת המעגל בשימוש בכפית לא נעשתה בגרמא לשיטתו קל וחומר שסגירת המעגל כתוצאה מההדלקה אינה בגרמא.
5
דברי שיעמום
תל צור | 20-09-2017 18:25
כל עוד אנחנו נשלם את שכרו של הבטלן נמשיך ונשמע דברי שיעמום שכאלה ואחרים
6
זה לא מדוייק
יצחק | 23-09-2017 22:11
א. אם כיבוי זה פתיחת מעגל, אז הדלקה זה סגירת מעגל. וזה הפוסקים התירו - ראו תחומין לא, ואף הרב עובדיה יוסף התיר באותה שנה. ב. פתיחת המעגל נעשית בגרמא. הכפית רק מתחילה לקרר את המצת, וכשהוא מתקרר (כעבור כמה שניות) המעגל נפתח. אז השאלה היא אם מותר לפתוח מעגל חשמלי בגרמא ביוט לצורך אוכל נפש, ועל זה הרב לא דיבר בכלל. לכאורה, אם התירו כיבוי בגרמא, אין סיבה לאסור פתיחת מעגל חשמלי בגרמא.