בג"ץ: לא יאושר שוב תקציב דו-שנתי - סרוגים

בג"ץ: לא יאושר שוב תקציב דו-שנתי

בהרכב מורחב של שבעה שופטים, קבעו שופטי בג"ץ כי התקציב הנוכחי מאושר, אך בעתיד הממשלה לא תוכל עוד להשתמש בהוראת שעה - והיא תצטרך לשנות את החוק באופן קבוע על מנת לאשר תקציב לשנתיים במקום לשנה.

בג"ץ: לא יאושר שוב תקציב דו-שנתי
  ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בהצבעה בתקציב המדינה לשנים 2017-2018. (צילום: יונתן סינדל / Flash90)

בג"ץ דן היום (רביעי) בעתירה של של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים בדרישה לפסול את חוק התקציב הדו-שנתי או לקבוע כי הוא חסר תוקף. זאת, בטענה כי הכנסת פעלה שלא בסמכות שעה שאישרה את הוראת השעה המשנה את חוק יסוד: משק המדינה, שלא באמצעות תיקון קבוע לחוק היסוד אלא, כאמור, באמצעות הוראה זמנית.

שופטי בג"ץ קבעו כי אין להורות על ביטול התיקון שאיפשר לממשלה לחוקק את חוק התקציב. עם זאת, נקבע כי תיקוני חקיקה והוראות שעה שבהם נעשה שימוש כדי לחוקק את החוק, לא יהיו אפשריים בהמשך. "לדעת בית המשפט אין עוד מקום לתקן את חוק היסוד ולכונן תקציב שאינו חד שנתי על דרך הוראת שעה", קבעו השופטים פה אחד. "ככל שכך ייעשה, עלול הוא להיות צפוי לביטול על פי התראה זו".

המשנה לנשיאת העליון, השופט רובינשטיין קבע כי המקרה "מציף שתי מגמות מדאיגות בדמוקרטיה הפרלמנטית הישראלית השלובות זו בזו: ירידת קרנה של הכנסת ופיחות במעמדם של חוקי היסוד". השופט סקר את המגמות הללו וקבע: "סמכותה של הרשות המכוננת , צריך שתופעל בתום לב ומבישוקלים ענייניים ובשם התכלית שבעטיה ניתנה הסמכות".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו