בג"צ דחה את העתירה נגד החטיבה להתיישבות - סרוגים

בג"צ דחה את העתירה נגד החטיבה להתיישבות

בג"צ דוחה את העתירה של ארגון ״עדאלה״ ובכך הסדיר את חוק החטיבה להתיישבות. השר אריאל: " לא יעזור לארגוני השמאל הקיצוני - החטיבה להתיישבות תמשיך לבנות בכל הארץ"

בג"צ דחה את העתירה נגד החטיבה להתיישבות
  (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

שופטי בג״צ דחו היום (רביעי) את העתירה של ארגון ״עדאלה״ והאגודה לזכויות האזרח לביטול תיקון החוק שמסדיר את החטיבה להתיישבות.

החטיבה להתיישבות  המשמשת כיחידה בהסתדרות הציונית העולמית מתפקדת כסייעת לממשלה בקידום ההתיישבות ביהודה ושמרון,  בשנת 2015 החליטה הממשלה להעביר את האחריות לתכלול העבודה מול החטיבה ממשרד ראש הממשלה למשרד החקלאות ופיתוח הכפר בראשות השר אורי אריאל. במקביל, החל הליך חקיקה כדי להסדיר בחוק את מערכת היחסים בין הממשלה לבין החטיבה שהוגשה, על-ידי חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'.

בניגוד לטענת העותרים, בית המשפט קבע כי המדינה יכולה לאפשר ולהטיל סמכויות ניתן בתחום ההתיישבות למוסד שלו הזכויות הרבות ויותר להקמת ההתיישבות בישראל. את המדינה ייצגו עורכי הדין מיכל צוק שפיר ושי כהן, את החטיבה להתיישבות ייצגו עו"ד יאיר עשהאל ונגה גל ממשרד אפרים אברמזון ושות'.

השר אריאל: ״החלטת בית המשפט העליון מדברת בעד עצמה ולא יעזור לארגוני השמאל הקיצוני- החטיבה להתיישבות תמשיך לפתח ולבנות בכל הארץ״

בג"צ  לא מסוגל להגן על פיתוח התיישבות יהודית וציונית בארץ ישראל

בפסק הדין נכתב כי "קידום ההתיישבות היהודית באזורים שונים במדינה אינו אמור לגרוע מדאגה כנה מקבילה לקידום ופיתוח יישובים בקרב מגזרים אחרים בחברה הישראלית. המשימה הלאומית שנטלה על עצמה מדינת ישראל מיום היוסדה, לקבץ לתוכה גלויות וליישב את אדמתה, אינה יכולה לשמש אמתלה להפליה בהקצאת מקרקעין".

עוד נכתב כי, "האתוס הציוני ודאי לא נועד לשלול זכויות מבני אוכלוסיות אחרות. מחויבות ציונית, וציונות אינה מלה גסה במדינה ישראל אלא ערך מרכזי, אינה סותרת כלל את ערך השויון, המעוגן בהכרזת העצמאות. אין מדובר בכלים שלובים ובמשחק סכום-אפס, שככל שירבה פיתוח ושגשוג בקרב ההתיישבות היהודית, כן יקטן בהתאמה קידום ההתיישבות הכפרית והחקלאית בשאר המגזרים".

בתגובה לכך אומר ח"כ סמוטריץ' שיזם כאמור את התיקון לחוק ״המעמד של ההסתדרות הציונית״, "קראתי את פסק הדין ברגשות מעורבים. מצד אחד פסק הדין הזה משמח כי בשורה התחתונה נקבע בו שהחוק חוקתי והממשלה מוסמכת לפעול לפיתוח ההתיישבות באמצעות החטיבה להתיישבות. בכך אני מקווה הושם סוף למחול השדים שהובילה דינה זילבר במטרה לסגור את החטיבה להתיישבות והחטיבה תוכל לשוב לפעילות מלאה ולהמשיך לפתח את ההתיישבות היהודית בכל רחבי ארץ ישראל. אני שמח על הזכות שנפלה בחלקי להוביל את המהלך הציוני החשוב הזה.

מצד שני, פסק הדין הזה כולל אמירות עצובות מאוד שמלמדות על אבדן דרך של בית המשפט העליון. השופט הפורש אליקים רובינשטיין מנהל כבר יומיים קמפיין תקשורתי שתוקף את טענתו של השר יריב לוין לפיה בג"ץ הפך לפוסט ציוני, אבל בפועל הוא לא מסוגל להגן על פיתוח התיישבות יהודית וציונית בארץ ישראל. היא מגדיר אותה כאפליה ופגיעה בשוויון ומנסה לחייב את החטיבה לפעול גם לפיתוחם של ישובים ערבים. אם זו לא פוסט ציונות אז אני לא יודע פוסט ציונות מה היא".

סוף למחול השדים שהובילה דינה זילבר (צילם: Yonatan Sindel/Flash90)

התיקון לחוק פוגע באופן בלתי מידתי בערך השוויון

השופט שוהם הוסיף בפסק הדין כי "בין יתר טענותיהם, נטען על ידי העותרים כי התיקון לחוק פוגע באופן בלתי מידתי בערך השוויון, בכך שהמחלקה להתיישבות רואה עצמה כמחוייבת לקדם ולפתח את ההתיישבות במגזר היהודי בלבד, ולפיכך קיים חשש כי היא לא תפעל באורח שוויוני, למילוי המשימות שקיבלה על עצמה, במגזר הערבי".

והוסיף "לא אחטא אל האמת אם אומר כי יש רגליים לחששם זה של העותרים. זאת, בשים לב לעובדה כי המחלקה להתיישבות היא חלק מההסתדרות הציונית, שבין תפקידיה העיקריים ניתן למצוא, ארגון פעולות עליה בתפוצות; השתתפות בשיכונם וקליטתם של העולים; רכישת קרקעות להתיישבות, וכד'. זאת, בנוסף להיסטוריה הקרובה והרחוקה של המחלקה להתיישבות, אשר מיקדה את פעולותיה בהתיישבות היהודית ביהודה והשומרון, ורק בשנים האחרונות החלה לעסוק בהתיישבות בתחומי מדינת ישראל".

"ככל שיסתבר כי המחלקה להתיישבות פועלת בקרב ההתיישבות היהודית בלבד, גם אם טופלו מקצת מן המקצת מן היישובים הערביים, לא ניתן לחלוק על כי מדובר בפגיעה קשה בערך השוויון – על כל המשמעויות שיש לדבר", כתב השופט.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו