לפי הרמב"ם, אסור ללמד תורה בישיבת פוניבז' - סרוגים

לפי הרמב"ם, אסור ללמד תורה בישיבת פוניבז'

בעוד הרבנים החרדים שותקים בצורה תמוהה על המכות והמהומות בישיבת פוניבז', עיון בהלכות תלמוד תורה של הרמב"ם מראה כי אסור לרבני הישיבה ללמד בה תורה

author-image
לפי הרמב"ם, אסור ללמד תורה בישיבת פוניבז'
  (צילום: רוני שאוצר/פלאש90)

את התקרית האלימה בישיבת פוניבז' בין מחבלים לשונאים אפשר לסכם בשתי מילים: חילול השם.

ישיבת פוניביז' יחד עם 'חברון' ו'מיר' נחשבת לספינת הדגל של עולם התורה החרדי. זו הישיבה של הרב כהנמן והרב שך שהוציאה אלפי בוגרים המרכיבים את עולם התורה החרדי. אך לצד לימוד התורה והשטייגען, משהו מאוד רקוב בתורה שלומדים בישיבה הזו.

הסכסוך בתוך הישיבה בין פלג 'השונאים' לפלג 'המחבלים' על השליטה בישיבה יצא מזמן מפרופורציות והפך ממחלוקת פנים חרדית, למופע בריונות שמתאים לחמולות ערביות או לראשי משפחות פשע. מכות בין תלמידים לבין עצמם, ולפעמים גם רבני הישיבה סופגים מהלומות, גביעי לבן שנזרקים על בגדיהם של רבני הישיבה, סטנדרים שעפים בבית המדרש ואפילו פוגרום שערכו תלמידים בפנימיות של המחנה האחר שמטרתן ונדליזם לשמו, כשכל אירוע כזה מלווה במעשי תגמול בצד השני.

איפה הרבנים החרדים? למה הם שותקים?

אם זה עולם התורה החרדי – לא ירבו כמותו בישראל. בכל מוסד לימוד, חילוני או דתי ואפילו בקבוצת כדורגל, היו זורקים את כל המעורבים הביתה, על העזות והחוצפה, אך כנראה שבעולם התורה החרדי, למושג בושה, ביזיון תורה וכבוד תלמידי חכמים יש קריטריונים אחרים, גמישים יותר.

הדבר המפתיע ביותר הוא שתיקתם של הרבנים החרדים. איפה ה"מרנים" של הליטאים. איך הרב קנייבסקי והרב שטיינמן יכולים לשתוק על חילול השם כזה? מאות אנשים מגיעים אליהם כל יום כדי להתייעץ, איך שאלה כה עקרונית לא מגיעה להכרעתם?!

ואיפה שאר גדולי התורה החרדים, ספרדים או אשכנזים, איך אף אחד מהם לא פוצה נגד ריח הרקבון שעולה מתוך בית המדרש של "הישיבות הקדושות". על רבע אחוז מזה בעולם התורה הציוני – היו נשברים קולומוסים, עם עשרות קריאות ומאמרים של ראשי ישיבות ורבנים להפסיק את הביזיון.

אסור ללמד תורה בישיבת פוניבז'

הגמרא במסכת יבמות (צו,ב)  מספרת על בית מדרש בטבריה בו נחלקו רבי אלעזר ורבי יוסי בהלכה "עד שקרעו ספר תורה בחמתן". ואחר כך הגמרא מסבירה שלא קרעו ממש, אלא "שנקרע ס"ת בחמתן", כלומר לא בצורה פעילה אלא מתוך להט הויכוח נקרע ספר התורה. וממשיכה הגמרא ואומרת "והיה שם רבי יוסי בן קיסמא, אמר: תמיה אני אם לא יהיה בית הכנסת זו עבודה זרה! וכן הוה". ה' ישמור ויציל, ובמקרה ההוא בגמרא עוד מדובר על מחלוקת בהלכה תוך כדי לימוד ולא על נדל"ן בישיבה…

הלכתית, בכלל לא פשוט שמותר לראשי הישיבה ולר"מים להמשיך וללמד תורה את התלמידים שבקרבם יש חוליגנים. הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה (ד,א), פוסק חד משמעית שאסור ללמד תורה לתלמיד שאינו הגון.

"אין מלמדין תורה אלא לתלמיד הגון נאה במעשיו, או לתם, אבל אם היה הולך בדרך לא טובה מחזירין אותו למוטב ומנהיגין אותו בדרך ישרה ובודקין אותו ואחר כך מכניסין אותו לבית המדרש ומלמדין אותו, אמרו חכמים כל השונה לתלמיד שאינו הגון כאילו זרק אבן למרקוליס שנאמר כצרור אבן במרגמה כן נותן לכסיל כבוד, אין כבוד אלא תורה שנאמר כבוד חכמים ינחלו".

מי שמלמד תורה לפושע ולביריון, לא רק שלא קיים מצווה, אלא להפך זה נחשב לו כעבודה זרה. אי אפשר להכניס תורה טהורה לנפש של אדם רע, במקום סם חיים זה יהפך לו לסם מוות. במקום להפוך לאדם טוב יותר הוא יהיה רשע מתוחכם יותר.

ראשי הישיבה בפוניבז', וראשי הציבור הליטאי, חייבים להעיף מהישיבה את האספסוף שהשתלט עליה, לגרש מהמתחם כל מחרחר ריב, ולהחזיר את ימיה של הישיבה כקדם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
מבני ‏בניו ‏של ‏המן ‏למדו ‏תורה ‏בבני ‏ברק
מרדכי | 04-09-2017 22:49
הנה שלך לפניך....גידלתם דורות של שנאה כלפי גדולי עולם שלא מהחוג שלכם... הנה זה בא ‏בניכם שטן. ואתם במקום ללמוד ארבעה אבות נזיקין.. אתם בעצמכם מזיקים ומחללים שם שמים ‏ברבים.. זהו ליטאים יקרים, לא עמדתם במעמד הר סיני.. תורה לומדים על מנת לקיימה.. ואתם ‏לומדים לשם חכמה, ניצוח, ופסילת השני, וכו' וכו' וכו'.. אז מה הפלא שמבזים חכמים, שמחללים ‏שבת, שעושים נזק וגוזלים את הרבים.. ושני הצדדים שווים, כפי שאמר התנא - הצד השווה ‏בניהם שהזיקן מצוי.. רק שלכם אין שמירה.. זה נבילה וזה טריפה..חחח עולם התורה אתם ‏קוראים לזה.. כת האיימיש..גויים בלבוש חרדים... תנו רבונון.. צוויי דינים.. חקירה.. ויש לחלק.. ‏מה לכם ולתורה?.. בושו והיכלמו...‏‎
2
אל תגזימו
יהודיה | 04-09-2017 22:51
זה נורא ואיום, מחפיר ומזעזע חוץ מחילול ד' הנורא. אבל רוב הבחורים שם הם בני תורה מעודנים ואין להם חלק באלימות. נכון בהחלט שיש שם כאלה שתמוה שלא מועפים.
3
מצחיקים תנו משקל לכל דבר
חרדי ישיבישער | 05-09-2017 0:28
עדיף מגזר שבישיבה של 1000 בחורים 10-20 הלכו מכורת רצח פעם ב... מאשר מגבר שרבים וטבים ממנו תומכים ברפורמה, להטבי"ם למשל! ואת הרבנים תעזוב בבקשה, הם חרדים לדבר מאוד, רק שאת טיפולם בנושא לא עושים מעל גלי האתר, זה כביסה מלוכלכת שלא מכבסים בחוץ!!
צריך לברוח...
דוד | 29-04-2021 1:20
צריך לברוח ממקום מחלוקת כתוב בזוהר הקדוש שאם ישבו עשרה בבית מדרש וילמדו יחד תורה ותיהיה בניהם אהבה אמיתית מיד מגיע משיח זה ממש לא הכמות או השכל אלה איכות הלב כמה האדם באמת אוהב את השם רק מי שאוהב באמת את השם יעבוד אותו בלי לשאול שאלות ויקבל את ההנהגה לא משנה מה יעבור עליו ובסוף יזכה להכל לסיכום צריך להתקרב לצדיק אמת ולהיות באהבה עם כל יהודי מאשר ללמוד תורה במקום עם מחלוקת
4
זה לא פעם ב...
| 05-09-2017 9:33
זה כל שנה ,כבר הרבה שנים. ריקבון מוסרי ומידותי. עד כדי שגם המגיבים כבר לא מבחינים בריקבון הזה...פרופורציות אתם מבקשים...נפלתם לבור.
5
סיימתם להעלות כתבות על החלה של להטבי"ים ??
חייל סוד | 05-09-2017 9:43
בפרשה שעברה למדנו על בן סורר ומורא שנידון על שם סופו.... נגמר הכסף מלסטם את הבריות ומשכח תורתו הסוף לפי הגמ' זה לא שוד ורצח אלא שהוא שוכח את התורה ומסבירים המפרשים שכל זמן שהוא לא שכח את התורה גם אם הוא אנס ורוצח יש סיכוי שיחזור ולכן לא על זה הורגים אותו אבל ברגע שמבינים שבסוף ישכח את התורה עדיף להרוג אותו היום כשהוא זכאי ושלא יגיע למצב הזה מה שקורה בפונוביז זה בושה וחרבה אבל יש שם תורה!!!! יש 2 רבנים שרבים על שליטה ועוד 20 גאוני עולם שלא מעניין אותם כלום חוץ מלהרביץ תורה יש כמה עשרות (בהגזמה) מופרעים אבל בישיבה לומדים מעל 800 תלמידים!! הישיבה ממחולקת ל2 ישיבות במבנה אחד וישנם תלמידים רבים בשתי הישיבות שלא מתערבים במחלוקת אלא רק בתורה אבל שם לא תמצאו רבנים שתומכים בהומואים ומצדיקים אותם ולא רבנים שמחפשים לקדם את התורה או רבניות ... גם לא ארגוני נשים או רבנים שוויוניים שם לא תמצאו רבנים שדנים איך לקרב את הגמ' לתמידים.... מקצוע הגמ' הוא לא הכי שנוא שם.... הרבנים שם לא הולכים לקולנוע ועוצמים עיניים כשיש משהו לא צנוע.... וגם לא שמים מכנס קצר ויוצאים למרוץ ע"ש X
6
לאחרונה בכל כתבה שמופיעה בה אפילו באופן מקרי
ש | 05-09-2017 19:08
זהות חרדית אני רואה את צמד המילים חילול ה מופיע באותיות קידוש לבנה נדמה לי שכותב הכתבות הללו חוטא במידה גדושה של שנאת חינם מצער לראות להט אובססיבי כזה רק בשביל לעורר שנאת חינם ומחלוקת הייתי ממליץ לו לקרוא תורה רפ"ב שלרבי נחמן ולהתחזק באהבת ישראל אהבת תורה ואהבת ה שצוונו על מצוות אלו
7
נ נח נחמ נחמן מאומן מתי תבינו שצריך וחייב רבינו בעולם.
שלומינו | 05-09-2017 22:22
רבינו בעולם הננמ"ח נ נח נחמ נחמן מאומן.
8
הבעיה שהרבנים עצמם מעודדים אלימות
חכם בלילה | 06-09-2017 21:21
לפחות הרבנים של אחד הצדדים, ואיני מפרט...
9
קודם תצא נגד תנועת פגם הברית המובנה בהסכמההבני עקיבונים
חיפש הזדמנות המיסרוחניק. | 11-09-2017 0:09
מה שקורה שם זועה.ככה בכל מחלוקת.זה לא דוקא שייך למיגזרים. אבל כשעוברי בחינות הסמכה עי זכירה בעל פה או מקימי מוסדות לעמוד בראשם או מושמים כראשי ישיבות וככה נקראים רבנים כלומר מאן דאמרים,שולחים את בנהם ובנותהם לפגום ברית בבני עקיבא תנועת הפנויים והפניות הגדולה בעולם וגורמים לאחרים לחשוב שזה מותר,זה כן בעיה של מגזר. אבל אם אפשר להתקע על החרדים לעלות למעלה עי הורדת כתפהם אז למה לא.