סטודנטים להצלת חיים: תואר ראשון ברפואת חירום - סרוגים

סטודנטים להצלת חיים: תואר ראשון ברפואת חירום

מעוניינים ללמוד תואר אקדמי ברפואת חירום? יש לנו חדשות מצוינות בשבילכם – היום אתם יכולים לעשות את זה, במקום היפה ביותר בארץ

סטודנטים להצלת חיים: תואר ראשון ברפואת חירום
  תרגול פינוי במכללת צפת

מבין כל המקצועות המוגדרים כפרא-רפואיים, תחום רפואת החירום נחשב לאחד ה"צעירים" ביותר.

למעשה את ניצני התחום ניתן לראות רק בשנות ה-60 של המאה ה-20. בתחילת הדרך, אנשי רפואת החירום הוכשרו לתת מענה במקרים של פגיעות מלחמתיות ורק בהמשך החלו להתמודד עם מתן פתרונות רפואיים למצבי חירום בסקטור האזרחי. מעשור לעשור תחומי האחריות של הפאראמדיקים רק הלכו והתרחבו באופן הדרגתי. ובכל זאת – אם היינו אומרים לראשונים שעסקו בתחום כי יבוא היום וניתן יהיה ללמוד את המקצוע לתואר ראשון באקדמיה, יש סיכוי לא רע שהם היו משתעשעים מעצם המחשבה על כך.

מדרג זוטר לדרג פיקודי

מאז תחילתו של מקצוע רפואת החירום, התקיימו מספר מודלים של יחסי גומלין בין הפאראמדיקים והרופאים. בישראל למשל בתחילת הדרך הפאראמדיקים עבדו באופן בלעדי תחת פיקוח של רופאים אך מזה זמן רב הפאראמדיקים פועלים כעצמאים בשטח, עם הנחייה רפואית בהתאם לצורך. כך לדוגמה כיום חלק ניכר מניידות הטיפול הנמרץ בישראל פועלות ללא נוכחות של רופא, כאשר איש הצוות הבכיר ביותר הוא הפאראמדיק.

כמו כן בניגוד לשנים עברו, אנשי רפואת החירום כבר לא עובדים באופן בלעדי באמבולנסים: בין היתר הם עובדים כיום במרפאות של חברות גדולות כמו חברת החשמל, בנוסף ישנם גם כאלה העובדים בשיווק ומכירות של ציוד רפואי או תרופות ועוד. אנשי רפואת החירום פועלים במגוון מסגרות ונחשבים למומחים בטיפול במצבי חירום מחוץ לבתי החולים, כמו גם במחלקות לרפואה דחופה (חדרי המיון).
מיישרים קו עם שאר העולם המערבי

לא מעט השתנה בתחום רפואת החירום בישראל, אך עד לפני כעשור וחצי, לא נלמד מקצוע רפואת החירום באקדמיה וזאת בניגוד למצב הרווח כבר זמן רב ברוב מדינות העולם המערבי. מעבר לעובדה שבמדינות רבות ברחבי העולם ניתן ללמוד תואר ראשון ברפואת חירום כבר שנים רבות, ישנן אף כאלה שבהן לא ניתן להעסיק פאראמדיקים שאינם בעלי תואר ראשון ברפואת חירום. כיום מדובר במצב שונה לחלוטין, בין היתר הודות למוסדות להשכלה גבוהה הבודדים הנחשבים לפורצי דרך בתחום, כמו המכללה האקדמית צפת, המעניקים תואר ראשון ברפואת חירום.

אמנם אוניברסיטת הנגב הייתה החלוצה בתחום, אך המכללה האקדמית צפת היא המכללה הראשונה בישראל שקיבלה את אישור המועצה להשכלה גבוהה לפתוח מסלול ללימודי תואר ראשון ברפואת חירום. החוג ללימודי רפואת חירום הוא החוג ה-11 לתואר ראשון שנפתח במכללה האקדמית צפת מאז היווסדה אי שם בשנת 1970.

לפרטים והרשמה לחצו כאן

תואר ראשון ברפואת חירום: על מה ולמה?

קצרה היריעה מלהכיל את כל היתרונות הגלומים בלימודי תואר ראשון ברפואת חירום. אי לכך, נזכיר את החשובים שבהם בנקודות בלבד על קצה המזלג להלן:

• בהתאם לרצונם, יוכלו בוגרי המסלול לתואר ראשון ברפואת חירום להמשיך לתארים מתקדמים הן באוניברסיטאות בישראל והן באוניברסיטאות בחו"ל (התארים הניתנים בישראל מוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה).

• המסלול מתאים כמו כפפה ליד עבור אלו שלא מעוניינים או לא מסוגלים ללמוד רפואה, אבל כן רואים את עצמם משתלבים במקצועות רפואת החירום בשדה כזה או אחר. כל זאת מבלי להיכנס לתכנית ההכשרה הממושכת בת כ 12-13 שנות לימוד והתמחות הנדרשת מרופא.

•בניגוד למתנדבים חסרי השכלה אקדמית, שעברו קורסים בסיסיים בלבד בתחום, בוגרי תואר ראשון ברפואת חירום יוצאים לשוק העבודה כשהם מצוידים היטב במגוון רחב של כלים חשובים בתחומי המנהיגות, התיאום והניהול הרפואי הבין והתוך ארגוני.

• בנוסף לתואר ברפואת חירום הניתן ע"י המכללה ומוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה, הבוגרים מוסמכים כפאראמדיקים ע"י מד"א, הגוף המורשה לכך במדינת ישראל.

• בוגרי תואר ראשון ברפואת חירום שהינם בעלי וותק של חמש שנות ניסיון לכל הפחות, יוכלו להשתלב בעבודה כעוזרי רופאים. מדובר במקצוע חדש ואטרקטיבי המחייב תואר ראשון.
הלימודים מקנים יתרון משמעותי בשוק העבודה ומספקים אופק תעסוקתי לבוגרים.

• תואר ראשון ברפואת חירום מתאים לבעלי וחסרי ניסיון כאחד: במהלך תקופת הלימודים יזכו הסטודנטים לעבור תהליך לימודי מעשיר ומרתק בצורה יוצאת דופן, להיחשף למקרים מורכבים רבים ולשדרג את היכולות המקצועיות שלהם באופן משמעותי, גם אם מדובר באנשי מקצוע ותיקים ומנוסים.

לפרטים והרשמה לחצו כאן

דבר המומחה
לפי ד"ר עמרם הדרי, לשעבר כירורג בכיר במרכז הרפואי זיו שבצפת, הרקע לדרישה לאקדמיזציה של מקצוע רפואת החירום, נובע מההתפתחויות הכלל עולמיות במקצועות הרפואה, כמו גם השינויים במערכת הבריאות בישראל: "עבודתו של הפאראמדיק בעלת חשיבות עליונה להצלת חיי אדם בשגרה בכלל ובמצבי חירום בפרט.

היום צוותים רפואיים מקצועיים מצליחים להתמודד בהצלחה בשדה עם מצבי חירום רפואיים וטראומטיים שנחשבו בעבר "אבודים" ולהציל את חלקם, תוך מניעת מוות וצמצום נכות. ככול שחלה התפתחות בתחום וככול שנצבר יותר ניסיון, הולכות ומתרבות המסגרות השונות העושות שימוש בפאראמדיקים".

ד"ר הדרי הקים את מערך החירום ובנוסף הקים ועמד בראש יחידת הטראומה של בית החולים רבקה זיו, ועומד כיום בראש החוג לרפואת חירום במכללה האקדמית צפת.

לפרטים והרשמה לחצו כאן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
איזה כיף!
הגר | 04-09-2017 20:55
איזה כיף לקרוא את כל זה, אח שלי הולך ללמוד שם בתחילת שנת הלימודים הקרובה ואני ממש ממש גאה בו. זה תואר חשוב ונשמע שגם המכללה איכותית :)
2
מקצוע שהוא שליחות
נרי | 05-09-2017 13:34
כל הכבוד למכללת צפת שמלמדים מקצוע כזה!