ביקורת סרטים לדתיים: תוצרת אמריקה • סרט קיץ קליל וכיף לכבוד סיום החופש

ביקורת סרטים לדתיים: תוצרת אמריקה • סרט קיץ קליל וכיף לכבוד סיום החופש

אחרי כמה בחירות גרועות של סרטים לככב בהם, טום קרוז בחר סוף סוף נכון. 'תוצרת אמריקה' הוא סרט קיץ קליל ומבדר המבוסס על סיפור אמיתי ולא שגרתי של אדם סופר לא שגרתי - שדרך ההומור והסיפור ההזוי מעביר ביקורת נוקבת על התנהלות ארצות הברית באמריקה הלטינית, במהלך המלחמה הקרה

תוצרת אמריקה  • סוף סוף סרט סביר של טום קרוז
  באדיבות גלובוס מקס

תוצרת אמריקה – ביקורת סרטים לדתיים

הקריירה של טום קרוז לא במצב מזהיר, ואני בורר את מילותי בקפידה..  מספיק שאזכיר ששתי הכותרות העיקריות האחרונות שנוגעות לקריירה שלו היו הכישלון הצורם בארצות הברית של סרטו האחרון "המומיה" – סוג של ניסיון לחדש סדרת סרטים שהצליחה בעבר- והפציעה שלו על הסט של צילומי משימה בלתי אפשרית 6.

אולי אלו בחירות לא נכונות, אולי יותר מדי שעות בכת הסיינטולוגייה, ואלי משבר אמצע גיל 50 (למרות שבאופן די מעצבן ויוצא דופן הוא כבר 25 שנה נראה בן 30) – פחות חשובה הסיבה. בפועל, מי שכבש אותנו בג'רי מגוויר ובמשימה בלתי אפשרית – כבר לא עושה לנו את זה די הרבה זמן, ובהוליווד אין יותר מדי ימי חסד בעניין, גם אם קוראים לך טום קרוז.

תוצרת אמריקה אמנם לא ייזכר כאחד מסרטיו הגדולים – והוא באמת לא כזה גדול, אבל הוא לפחות מצליח להיות אחלה סרט קיצי ,ובמצבו הנוכחי של קרוז זה מספיק בהחלט.

תוצרת אמריקה

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

פתגם בדואי עתיק שזה עתה המצאתי אומר כי "הדבר היחיד שיכול לסבך אדם יותר מכסף ושקרים, הוא עוד יותר כסף ושקרים". סיפורו המטורף והבלתי יאמן של בארי סיל המגולם על ידי טום קרוז, הוא התגלמות המשפט הזה, ובגדול.



בארי סיל היה טייס מצטיין של חברת תעופה אזרחית , שלא באמת מצא סיפוק ותוחלת בעבודתו כטייס אוטובוס בשחקים, וניסה לתבל מעט את חייו המונוטוניים בהברחת סיגרים קובניים  בתא הטייס כהכנסה צדדית.

תחושת חוסר המיצוי שלו נגמרת כאשר סוכן CIA סמוי (דונל גליסון), המבין שאישיותו ההרפתקנית וחסרת המעצורים של סיל היא בדיוק מה שהוא צריך, מציע לו לעבוד עבור ממשלת ארה"ב כסוכן סמוי.

באדיבות גלובוס מקס

אבל מה שמתחיל כגיחות צילום נועזות מעל מחנות מורדים דרום אמריקניים עבור סוכנות הריגול, רק פותח את התיאבון ויצר ההרפתקנות של סיל ומוביל אותו למחוזות אחרים לגמרי.

בדיוק באותה תקופה דרך כוכבו של קרטל הסמים הנודע לשמצה "מדיין", בראשותו של פאבלו אסקובר. שמעו של טייס אמריקאי חסר המעצורים שמספק מה שמבקשים ממנו בכל דרך מגיע לאוזני ראשי הקרטל, שמציעים לבארי לנצל את הגישה החופשית שהוא מקבל בחסות שלטונות ארה"ב על מנת להבריח כמויות אדירות של סמים לארצות הברית- תמורת תשלום הוגן מאוד מאוד.

בשלב מאוחר יותר בארי גם מסייע לממשל להבריח כלי נשק ואספקה למורדים דרום אמריקאיים שאמורים לממש את האינטרס האמריקאי באזור והעניינים רק הולכים ונהיים מעניינים וביזאריים יותר.

בארי מגלה את טעם הכסף ומתחיל לשחק משחק כפול ומשולש ולהרוויח מכל אחד מהצדדים איתם הוא עובד, אך לאט לאט – הסיכון גדל והחבל סביב צווארו מתהדק.

באדיבות גלובוס מקס

אישיות כמו של סיל לא היתה יכולה לפרוח ללא רקע היסטורי מתאים- הסיפור כולו מתרחש בעיצומה של המלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות בתקופת כהונתו של רייגן כנשיא ארצות הברית.

ההתערבות הבוטה של הצדדים בהתנהלות הארצות הדרום אמריקאיות, הפרנויה והיציאה להרפתקאות חסרות אחריות מצד הנשיא האמריקאי וזרועות הביון שלו – שבאו לידי ביטוי בין היתר באספקת נשק למורדים ואפילו במימון ותפעול הברחת סמים לתוך גבולות ארצות הברית – הם הקרקע ההזויה והפורה שאפשרה את צמיחתו של סיל לכדי אימפריית הברחות והלבנת כספים בקנה מידה שלא ברור אם הוא מפחיד, מצחיק או שניהם גם יחד.

באדיבות גלובוס מקס

טום קרוז מספק את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב- דמות גברית מסוקסת ושובבה, שמצליחה תמיד איכשהו לבצע כל מה שמוטל עליה, עם הרבה הומור וציניות.

קרוז מגלם כאן את הדמות השאפתנית ללא גבול, שהגורל איכשהו נחמד אליה בצורה מוגזמת ולא הגיונית, מה שהופך טייס אפרורי ומתוסכל לאימתם של כלל רשויות אכיפת החוק בארצות הברית – כשהוא בעצם פועל מכוח אותה המדינה, לפחות בחלקים הגלויים של מה שהוא עושה.

תוצרת אמריקה הוא ממש כמו דמותו של בארי סיל- מהנה, בלתי נתפס ומעורר גיחוך וצחוק, אחלה דרך לסיים את החופש ולהיכנס עם מעט צבעוניות לשגרה האפרורית שבפתח.

באדיבות גלובוס מקס

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מה?
אבי | 01-12-2017 10:23
זה?