הרופאים בהדסה הצילו את ידו של "איש העץ" - סרוגים

הרופאים בהדסה הצילו את ידו של "איש העץ"

רופאי הדסה הצילו את ידו של "איש העץ"– מחלה נדירה ביותר וקשה לטיפול, הגורמת לגידולים הנראים כמו אלמוגים על גופו של החולה. אחרי ניתוח מסובך, הרופאים מדווחים על הצלחה בטיפול

author-image
הרופאים בהדסה הצילו את ידו של "איש העץ"
  היד של מוחמד 'איש העץ' לפני הניתוח (צילום: דוברות הדסה)

רופאי הדסה הצילו את ידו של "איש העץ"– מחלה נדירה ביותר וקשה לטיפול. מקרה רפואי נדיר וקשה ביותר, בו לא נתקלו ככל הנראה רופאים במדינת ישראל כלל, הגיע לטיפול בבית החולים הדסה בירושלים, שם מדווחים הרופאים על הצלחה בטיפול המורכב.

המצב הרפואי ממנו סבל מוחמד תאלולי, תושב עזה בן ה-42, מה שנקרא בפי ההמונים ״איש העץ״, הוא סיבוך של וירוס הפפילומה, אשר הגוף אינו חזק דיו להתמודד עמו. "קיימים סוגים שונים של HPV, הלא הוא וירוס הפפילומה המביא לגידולים שונים בגוף", אומר ד"ר מיכאל צ'רנובסקי, אורתופד ומומחה כף יד ופלסטיקה מהדסה עין כרם, "ולרוב בני האדם ישנה מערכת חיסונית שמסוגלת להתמודד עם אותו וירוס או שניתן לתמוך בה בתרופות. במקרה של מוחמד, מן המקרים הנדירים בעולם, המערכת החיסונית הלקויה לא מסוגלת לטפל בוירוס ומאפשרת לו להתפתח באופן מוגזם ובלתי נשלט".

ד"ר צ'רנובסקי, פגש את מוחמד, לאחר שהוא הגיע למרפאתו להיוועצות, כשהוא נואש ביותר מייעוץ רפואי לו זכה בבתי חולים אחרים. בכל מוסד נאמר לו כי מצבו לא מאפשר כל טיפול ואין סיכוי להפטר מהבעיה בידו.

מקרים נדירים מאוד

"מדובר במקרה נדיר ביותר, שאין לו כלל תיעוד בספרי הרפואה", מספר ד"ר צ'רנובסקי. "הופיע לפניי מטופל אשר על ידו גידולים רבים ומורכבים, שמילאו את היד כולה במשך למעלה מעשר שנים. מלבד הכאבים החזקים, הרי שהמחלה מסוכנת ביותר ויכולה להתפתח לסרטן ולא אפשרה לו כלל להשתמש ביד ולהניע אותה, הוא הפך למופנם ונחרד מכל צורך לחשוף אותה בפני אנשים. היד הייתה מכוסה כל הזמן וחייו היו מאוד קשים".

ד"ר צ'רנוסבקי, המומחה גם באורתופדיית כף היד וגם בכירורגיה פלסטית, מודה שאפילו הוא לא הכיר מקרים דומים, למעט מקרה אחד מפורסם של תושב מדינת בנגלדש אשר פורסם בתקשורת, אשר בעזרת 16 ניתוחים הוסרו כל הגידולים מידיו.

"יש לי נסיון רב עם מקרים קשים וסבוכים", הוא מדגיש, "אבל בהחלט לא כאלה. אין בעולם תיעוד בספרות המקצועית של טיפול בכזה מצב. לכן, כשהגיע אלינו לטיפול ההחלטה על ביצוע הניתוח לא התקבלה בקלות, כי אמנם היה רעיון של איך לנתח אבל לא כזה שכבר בוצע בעבר".

ד׳ר מיכאל צ׳רנובסקי ומוחמד לאחר הניתוח (דוברות הדסה)

הגידולים הוסרו. היד חזרה לתפקד

הצוות המנתח אשר כלל את ד"ר שי לוריא מהדסה, אורתופד מומחה כף יד אף הוא, התכונן רבות לניתוח ולמהלכו המורכב. "למדנו רבות את הנושא עד כמה שניתן כדי להבין מהו הטיפול הכי יעיל עבורו", מספר ד"ר לוריא. "הרעיון הוא ליצור תוכנית שתצמצם את האפשרות של הגידולים לחזור ולגדול בפראות שכזו. עוד היה חשוב להיערך עם צוות של רופאי העור בהדסה וצוות חדרי הניתוח, להתארגן באופן מיוחד בחדר הניתוח כי מדובר במחלה מדבקת ביותר, לכן עבדנו עם מיגון כפול ומסיכות מיוחדות למניעת הדבקה בוירוס, כי במהלך הניתוח ייתכן שדרכי הנשימה של המטפלים יחשפו לוירוס הקשה".

ד"ר צ'רנובסקי מוסיף, כי במהלך הניתוח נצרבים הגידולים, מה שגורם לעשן המתפזר בחדר הניתוח, והוא המסכן את הצוות. "ניתחנו באופן שונה שלא כולל צריבה, עבדנו באופן מאוד מדוד וזהיר".

"במהלך הניתוח הוסרו הגידולים מכף היד, כאשר הביצוע היה עד לרמה המקסימלית מבחינתנו כמנתחים. במקומות בהם הורדת הגידולים לא השאירה עור על ידו, השתמשנו בעור שלו עצמו כדי לכסות בשתל", מפרט ד"ר צ'רנוסבקי. "כעת אנו משלימים את הטיפול בתרופות המונעות מן הגידולים לחזור. בנוסף מקבל מוחמד מ"דר ורד מולכו, מומחית ברפואת עור בהדסה, חיסון מיוחד שתפקידו לתקוף את הוירוס מתוך הגוף, ואנו צופים לו בהמשך עוד ניתוחים, אבל אגרסיביים פחות.

הרש"פ שלחו אותי להדסה

כעת, מצבו כמה ימים לאחר הניתוח משביע רצון ונראה שבחרנו עבורו את הניתוח ואת הטיפול המשלים הנכונים. אנו אופטימיים. מיד שנראתה כל כך קשה, עכשיו ידו נראית פשוט כמו יד שעליה כווייה גדולה, אנו עוקבים אחר ההחלמה בהקפדה רבה והוא כבר התחיל ריפוי בעיסוק שיסייע לו לחזור ולהשתמש ביד שבה לא השתמש שנים רבות".

"אני סובל מהמחלה הזו כבר כמעט 10 שנים", מספר מוחמד החבוש בידו, "ניסינו למצוא טיפול במצריים, אבל לא היה מה לעשות שם, ניסיתי את מזלי גם בשכם ובבית החולים מוקאסד וגם שם לא נמצא טיפול יעיל. בסופו של דבר הרש"פ עשו תאום ושלחו אותי להדסה" .

"אחרי שנים בהן ישבתי מבויש בבית ולא יכולתי גם לעבוד בגלל המגבלה ופחדתי מסרטן, המומחים כאן בהדסה היו היחידים שנתנו לי תקווה להחלמה."היחס כאן הוא מצוין ואפשר להגיד שהכל טוב היום, הצוות ממש נחמד ומסייע הרבה. אני מאוד מקווה שהחיים הקודמים שלי נמצאים כבר מאחורי ומחכה לראות את המשפחה, את אשתי ו-6 הילדים שלי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו