כיצד למנוע זיהומים עקב טיפול כושל בעדשות מגע? - סרוגים

כיצד למנוע זיהומים עקב טיפול כושל בעדשות מגע?

גבר בריטי נאלץ לעבור ניתוח להסרת עין לאחר זיהום עדשות מגע חמור שיצא מכלל שליטה, ועכשיו הוא חולק את הסיפור שלו כדי שאחרים לא יסבלו מאותן תוצאות | שבוע בין לאומי למודעות בנושא הרכבת עדשות מגע. כן, יש דבר כזה

author-image
כיצד למנוע זיהומים עקב טיפול כושל בעדשות מגע?
  הרכבת עדשות מגע (צילום: שאטרסטוק)

אנדרו, בן 59, פרמדיק ותיק, הרכיב עדשות מגע (עם מרשם) במשך שנים ואמר שהוא תמיד נזהר שלא לישון, להתקלח או לשחות עם העדשות.

אבל ביוני 2015, הוא התעורר בבוקר אחד עם "עין בוכייה". הוא חשב שזו דלקת לחמית (סוג של דלקת עיניים נפוצה, שניתן לטפל בה בקלות). אבל בתוך יום או יומיים, אנדרו דיווח כי העין הפכה כואבת ורגישה לאור בהיר. בסופו של דבר הוא הלך לחדר המיון בבית החולים.

הסימפטומים שלו לא השתפרו והוא למד עד מהרה שבעצם היה לו זיהום נדיר וחמור בעין ( keratitis Acanthamoeba ) הנגרם על ידי אמבה.

תסמינים של דלקת קרנית מסוג זה ( Acanthamoeba ) כוללים:
– כאבי עיניים
– אדמומיות בעין
– ראייה מטושטשת
– רגישות לאור
– תחושה של גוף זר בעיניים
– דמעת מוגזמת

רופאים יכולים לאבחן את הזיהום על בסיס הסימפטומים, או שהאמבה ניתנת לזיהוי גם על ידי גירוד העין או על ידי צפייה באמצעות תהליך הנקרא confocal microscopy.

הטיפול בזיהום מסוג זה כולל מספר תרופות מרשם. במקרה של אנדרו, אנטיביוטיקה לא עזרה, לכן הרופאים ביצעו השתלת קרנית. אבל בגלל שהזיהום היה חמור כל כך, בסופו של דבר לא הייתה ברירה אלא להוציא את עינו.

לאחר שנה של טיפול רפואי, והסתגלות לאובדן העין, אנדרו מעוניין לעזור למרכיבי עדשות מגע אחרים להימנע מגורל דומה לשלו.

הטפיל מסוג זה, נפוץ בטבע, בעיקר באגמים ואוקיינוסים, באדמה ואפילו באוויר. הוא גם נמצא במי ברז!. 85 אחוזים ממקרים של זיהומים בעין חלים באנשים המרכיבים עדשות מגע שהזדהמו. בדרך כלל, השכיחות של זיהום בעדשות מגע היא רק מקרה אחד או שניים למיליון (בארצות הברית, על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן). אבל בין השנים 2005 ו -2007, התפרצות זיהום מסוג keratitis Acanthamoeba פגעה בלפחות 138 אנשים ב -35 מדינות.

כ -41 מיליון אמריקאים מרכיבים עדשות מגע, אשר בדרך כלל מהוות תחליף בטוח ויעיל למשקפים. לכן, חשוב לזכור, כי עדשות מגע יכולות להוביל לבעיות חמורות אם האנשים המרכיבים אותם לא ימלאו אחר הוראות טיפול ואחזקה נכונה של העדשות.

"בעוד פציינטים, בייחוד צעירים, מתלהבים מאוד מהרכבת עדשות מגע, אני מדגישה בפניהם כי עדשות מגע כי הן תכשיר רפואי, שצריך להיות מותאם כראוי לעיניהם, ושצריך לבצע ביקורות ומעקב רפואי ולהקפיד על טיפול ואחזקה תקין של העדשות", כך אומרת ד"ר אנדריאה טאו מהאיגוד האופטומטרי האמריקאי (American Optometric Association), לאתר החדשות CBS News בחודש אוגוסט, כאשר יצא דו"ח CDC חדש המזהיר מרכיבי עדשות מגע לתת תשומת לב לטיפול ואחזקה נכונה של עדשות מגע.

האיגוד האופטומטרי האמריקאי ממליץ לעשות את הדברים הבאים בכדי למנוע זיהומים וסיבוכי ראייה אחרים:
• לבקר את רופא העיניים\אופטומטריסט שלך כל שנה.
• לקנות עדשות מגע ממקור מהימן.
• לא להיבהל אם העדשה "אבדה" בתוך עין.
• לעולם לא לחלוק עדשות מגע עם אנשים אחרים.
• לעולם לא להשתמש במי ברז כדי לנקות ולשטוף עדשות מגע.
• לשמור את העדשות בכלי נקי.
• לא משנה כמה עייפים, אין ללכת לישון עם עדשות מגע.
• לא להרכיב עדשות מגע מעבר למה שהומלץ או לזמן ממושך מדי.

אנדרו, אומר שאי אפשר להיות "זהיר מדי". כאיש מקצוע בריאות בעצמו, הוא אומר שהוא שמר על הוראות הניקוי שקיבל, אבל ציין כי ייתכן שבחלק מהמקרים הוא טיפל בעדשות שלו עם ידיים לא שטופות, דבר שכנראה הוביל לזיהום שלו.

=======================================================

הכותבת היא ד"ר עינת שניאור, מרכזת המחקר לתואר ראשון באופטומטריה, החוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה ירושלים

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו