ביקורת סרטים לדתיים: רוחות קרות • ככה עושים מותחן בלשי

הדבר היחידי שרציתי לעשות בסיומו של הסרט הוא לצפות בו שוב מההתחלה, ואז עוד פעם. רוחות קרות, העוסק בסוגיה קשה אך לא מדוברת, הוא מסוג ההבלחות הנדירות שמזכירות לנו כמה טוב קולנוע יכול להיות

16.08.17 13:45  כ"ד באב תשעז
רוחות קרות • ככה עושים מותחן בלשי
  באדיבות בתי קולנוע לב

רוחות קרות – ביקורת סרטים לדתיים

לפני כשלושה שבועות נפרד עולם הקולנוע מהשחקן, הבימאי והמחזאי האמריקאי סם שפרד, שהצליח לשלב קריירות של שחקן, בימאי ומחזאי תיאטרון זוכה פוליצר. שפרד הוא תופעה נדירה בעולם הבידור התובעני – מספיק קשה לתחזק קריירה מצליחה כשחקן/בימאי/ מחזאי – ולהצליח ללהטט בין העמדות זו באמת אומנות יוצאת דופן.

בימאי הסרט רוחות קרות, טיילור שרידן, שהתחיל כשחקן די אלמוני ופרץ לתודעה בגדול כתסריטאי של שני הסרטים המשובחים סיקאריו ו-באש ובמים, עושה צעד ענק לקראת הצטרפות למועדון האקסקלוסיבי ששפרד השתייך אליו, כשהוא עובר לראשונה מעמדת התסריטאי לכיסא הבימאי.

שרידן עצמו לא הפריד בין שלושת הסרטים ואמר על רוחות קרות כי הוא "רואה אותו כחלק שלישי ומסכם בטרילוגיה הבוחנת את גבולותיה של אמריקה המודרנית, כשהחלק הראשון של הטרילוגיה הוא הסרט סיקאריו".

סרט בפני עצמו או סיומה של טרילוגיה, פחות חשובה ההגדרה, התוצאה בכל מקרה – מענגת במיוחד.

רוחות קרות

ציון כללי
לסרט

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
ההולכים

 



 באדיבות בתי קולנוע לב

חוץ, לילה, מרבדי שלג עצומים ונערה אחת יחפה שרצה בשארית כוחותיה עד שהיא מתמוטטת ומתה – סוף טרגי ומסתורי זה הוא סצנת הפתיחה של הסרט, שמעתה ועד סופו, יגולל את ניסיון פתרון התעלומה האלימה הזאת.

באדיבות בתי קולנוע לב

קורי למברט (ג'רמי רנר) הוא קאובוי אמריקאי טיפוסי, בדיוק כמו שהפרסומות של מרלבורו לימדו אותנו לאהוב. עם הכובע הטיפוסי, הגבריות המסוקסת ורובה הצלפים שלו הוא מסתובב במרחבים המושלגים של צפון אמריקה וצד טורפים אלימים לפי דרישת הרשויות.

כשהוא נשלח יום אחד לאתר ולצוד אריה שטורף את בהמות המשק של תושבי שמורת הטבע האינדיאנית WIND RIVER, הוא מגלה את גופתה הקפואה, היחפה והמדממת של הנערה – שאותה הוא מזהה מייד כחברתה הטובה של ביתו הבכורה. קורי מיידע את השריף המקומי שמזעיק סיוע של האף.בי.איי, לאור אופיו האלים במיוחד של הפשע.

באדיבות בתי קולנוע לב

נציגת הבולשת שמגיעה היא ג'יין באנר, טירונית חסרת ניסיון שפשוט היתה היחידה שיחסית קרובה לאזור. מהר מאוד היא מבינה שללא סיוע של מקומיים שחיים ונושמים את השטח, היא לא תצליח להתקדם יותר מדי בחקירת אירוע כה מורכב בקהילה סגורה וחשדנית כלפי הרשויות, והיא מבקשת מקורי להצטרף כיועץ לחקירה.

קורי, שבעבר היה נשוי לבת המקום ממוצא אינדיאני ומכיר לעומק את השטח ואת התושבים, מוצא עצמו בלב תעלומה מסתורית וכואבת שמציפה אצלו טרגדיה משפחתית נוראה עימה הוא מתמודד כבר שנים.

הסרט מתקדם לאט ובטוח, כשקורי ובאנר מחברים את פיסות הפאזל וחושפים צעד אחר צעד בצורה חכמה ומרתקת את האמת הקשה – המוכיחה שגם למקום הכי מרוחק ונידח, הרוע האנושי מגיע.

באדיבות בתי קולנוע לב

הסרט עוסק בסוגיה כאובה שלא קיבלה עד כה את הבמה בהוליווד. נשים אינדיאניות רבות, כך מסתבר, נופלות קורבן לפשעים אלימים בצפון הרחוק של ארצות הברית. הם נרצחות, נאנסות ולעיתים פשוט נעלמות – והרשויות לא עושות מספיק, אם בכלל, כדי לפענח את הפשעים.

כאן המקום לציין כי הסצנה בה נחשפת התעלומה היא אלימה וקשה לצפייה. מעשה הפשע לא נראה במלואו אך ההקשר מאוד ברור והקטע לא קל לעיכול וגם מבחינת הצניעות יש בו כמה רגעים שצריך להסיט מבט.

באדיבות בתי קולנוע לב

פתרון התעלומה מוצג בצורה מפתיעה ומקורית במיוחד, מה שרק מחזק את ההרגשה שמלווה אותך ממילא לאורך כל הצפייה כי זהו סרט ייחודי ועוצמתי במיוחד.

תוסיפו לכך את מרחבי השלג האינסופי, נופי הטבע הפראי והכמעט בתולי של השמורה, והעיסוק בסוגיה הרגישה והכואבת והרי לכם יצירת מופת מותחת שתחזיק אתכם על קצה הכסא מהרגע הראשון ועד סוף הסרט.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

2 תגובות
הצג את כל התגובות