גם על זה צריך לדבר: דיכאון אחרי לידה - סרוגים

גם על זה צריך לדבר: דיכאון אחרי לידה

"אני כל היום בוכה. לא יודעת מה קורה לי. החדר המעוצב בגווני פסטל עדינים שכל כך השקענו בו, כבר לא מעניין אותי. התינוק בוכה ואין לי כוח להרים אותו. אני מסתכלת על ערימת המתנות המעוצבות ותוהה: כל כך הרבה אוהבים אותי, אז למה אני מדוכאת?"

author-image
גם על זה צריך לדבר: דיכאון אחרי לידה
  דיכאון אחרי לידה (צילום: שאטרסטוק)

לא. אל תרימו גבה למקרא התיאור האמיתי, המצוטט מילה במילה מפיה של דכאונית לשעבר. דיכאון אחרי לידה. הייתכן?! הרי מדובר במאורע המשמח שכל אישה מאחלת לעצמה בשלב כלשהו בחייה.

אז כן, על פי הנתונים כ-85% מהיולדות סובלות מהתופעה של "בייבי בלוז". כל אישה מגיבה אחרת. התסמינים עלולים לצוץ בצורה מינורית, של מצב רוח ירוד, או בכי קל, שחולף כעבור מספר ימים, מה שקורה לרוב הנשים, אך חלק מהן ימשיכו את הדיכאון למקום קשה יותר שעלול להימשך לאורך מספר חודשים. אם וכאשר הדיכאון מוזנח ללא טיפול הולם, הוא עלול לדרדר את מצבה של האישה עוד יתר.

לגיטימי שתהיי עייפה

אתן לא לבד.

בשעות הראשונות שלאחר הלידה את מרחפת על ענן של אושר. את מרגישה הקלה, זהו. המסע מאחורייך, התינוק נולד בשעה טובה. יחד עם זאת, את מתחילה לחוש באי נוחות גופנית הבאה לידי ביטוי בהתכווצויות ברחם, בחולשה או בסחרחורות, ובהמשך בגודש של היום השלישי, בקשיי ההנקה ובסדקים הבאים בעקבותיה.

הוסיפי לתמונת המצב הורמונים שאינם תלויים בך וכן את הדימום הנמשך על פני מספר שבועות, ותקבלי גוף שמנסה להתאושש פיזית ורגשית מהלידה ומהתקופה שקדמה לה.
בל נשכח את נסיך הכתר – מלך השמחה – התינוק שאת עסוקה בטיפולו יום ולילה, בשעות לא שעות, בצורה תובענית הדורשת ממך התמסרות יוצאת דופן.

עם כל הנתונים האלו, תקבלי את המתכון הבטוח למצבי רוח עולים ויורדים. זה טבעי ונורמלי. על פי רוב, עד שישה שבועות את תתאוששי ותחושי טוב יותר.

ישנן נשים שחוסר השינה והעומס שנוצר בניסיון לתמרן בין עבודות הבית, הבעל, והתינוק הטרי, (שלא לדבר על כך שלעיתים נמצאים בתמונה ילד/ים נוספים) – גורם להם לעייפות רבה ולדיכאון קל כתוצאה ממנה.

לגיטימי שתהיי מנותקת

התקפי הבכי עלולים להופיע ללא התראה מוקדמת, בין רגשות של שלווה והנאה, כאשר אינך מבינה מדוע ברגע הבא את מדוכדכת.

חשוב לציין כי 48 השעות שבמהלכן שוהה יולדת בבית החולים, אינם זמן מספיק דיו כדי לתת לצוות הרפואי לזהות דיכאון אמיתי שלאחר הלידה. לכן, לרוב, רק בני המשפחה יכולים לזהות אותו.

בנוסף, בבית, כשהאם חשופה לאינספור מטלות ותביעות מצד התינוק, היא עלולה לחוש במחנק. עליה להיות זמינה בכל עת לכל צרכיו של התינוק, היא אינה יכולה להתקלח או לאכול כשמתחשק לה, שלא לדבר על ניקיון הבית או תכניות אחרות של יציאה לקניות וסידורים. האישה עלולה לחוש גם דכדוך בשל עודפי המשקל שנותרו עליה בעקבות ההיריון. יש, שבעקבות המצב ובשל המטלות החדשות הרבות, אופפת אותן תחושת בדידות מסוימת, על שהן מתנתקות (גם אם מדובר באופן זמני) מהחוויות שהיו להן בטרם הלידה.

לגיטימי שתהיי מדוכאת

למעשה, ניתן לחלק את הדיכאון לסוגים שונים.

כאשר מדובר רק בתחושת העצבות שאופפת את היולדת, תחושה בה מעורבים רגעי שמחה ואושר ורגעי דכדוך – זו תחושה לגיטימית. ה"בייבי בלוז", הנקרא בסוג זה "תוגת אימהות", ידוע גם כתסמונת ההסתגלות, שכשמה כן היא. תסמונת זו נמשכת כשלושה עד שישה שבועות לאחר הלידה.

הסוג החמור ביותר, הוא התסמונת שהופכת לדיכאון שאחרי לידה. מדובר בדיכאון עמוק, שכאשר הוא חודר לחיי האישה, הוא אמור להדליק נורה אדומה בקרב בני המשפחה ועליהם לטפל בדבר בטיפול מקצועי מהיר ויסודי. (האישה לא תמיד מודעת לעצמה, ולעיתים אף מכחישה כי עובר עליה תהליך קשה.)

(צילום: שאטרסטוק)

נתחיל בטיפול בסוג הראשון, הפחות חמור:
אם את מרגישה בהעדר תחושת הביטחון שלך, או אם את מרגישה שעם כל השמחה, התפקיד שלך גדול עליך וקשה לך גם להמשיך בשגרה וגם לטפל בתינוק, דעי כי זה נורמלי. אך יחד עם זאת, בקשי עזרה מקצועית, בשלב ראשון מקווי תמיכה בנשים לאחר לידה, ובמקרה הצורך מאשת מקצוע.

חשוב לסובבים אותך לדעת, כי התמיכה בבית, ההבנה כי מצב הוא זמני, והושטת העזרה במובן הפיזי, יסייעו לך מאוד שלא לפול לבור שחור.
כאשר מדובר בסוג הדיכאון השני, הקשה יותר, בו האישה מתנתקת אט אט מהסובב. הבית אינו מעניין אותה והיא אפילו לא מגלה עניין בתינוק, יש לפנות בדחיפות לעזרה מקצועית ויפה שעה אחת קודם.

פרופיל הדיכאון

דיכאון אחרי לידה עשוי להופיע ללא אזהרה מוקדמת, גם מספר שבועות וחודשים לאחר הלידה, בספרות הרפואית אף מתועדים מקרים שצצו גם שנה(!) לאחר הלידה, ולכן לא מיהרו לקשור את הסימנים הקליניים לתופעה.

לרוב, הדיכאון צץ עד שלושה חודשים מהלידה. במקרים אחרים הוא יצוץ עד לשישה חודשים אחרי לידה, אך כאמור הוא עלול להופיע בכל זמן בשנה הראשונה, בעיקר הוא יקשר בזמן הגמילה מההנקה, או בעיתוי הקושר שינוי הורמונלי. לכן אל תתפלאי.

את יכולה ללדת, להתאושש רק על פני השטח, ולפתע זה ינחת עלייך.

חשוב שאת והסובבים תדעו: אין זו מחלה, מדובר בתסמונת המשתנה בתגובותיה מאישה לאישה, אך בכל מקרה חשוב לזהותה כמה שיותר מהר.
דיכאון קשה שלאחר לידה, זהה בסימפטומים שלו להפרעות פסיכולוגיות אחרות.

הדיכאון יכול לצוץ בלווית הפרעות חרדה (הקשורות לרוב לגידולו של התינוק, לפחד על העלול לקרות אותו) והפרעות כפייתית (ניקיון מוגזם וסטריליזציה בלתי אפשרית בסביבה). האישה עלולה גם לחוש בקשיי נשימה, בסחרחורות ובהתקף של אימה מכנפי המוות. היא עלולה לחשוש מאוד ממחשבות שונות הרודפות אותה ולסבול מדחפים בלתי רצוניים.

הפחדים, החששות, החידלון וחוסר המעש אינם הגיוניים בעליל. אני זוכרת חברה טובה, שלאחר הלידה החמישית שלה, החלה לפחד ממטלה פשוטה: התעסקות במטבח. גם הכנת ארוחת ערב, הפכה למשימה הקשה מנשוא, ואילו הכנת ארוחת ליל שבת שבעבר הנפיקה אותה בקלי קלות, הפכה למטרד מלחיץ שבלתי אפשרי לעבור אותו. היא נבהלה מעצמה, והתקשרה לכל חברה שהיא מכירה כדי להתייעץ איתה, מדוע היא מרגישה חידלון וחוסר אונים בכל הכרוך לעבודות פשוטות שבעבר ביצעה בקלות ובהצלחה. דווקא צעד זה של שיתוף החברה בקורות, הוא שהציל אותה.

"את בדיכאון אחרי לידה", פסקה חברה נוספת שעברה על בשרה תהליך דומה.
"אבל אני לא בדיכאון", היא לא הבינה.
היא לא הבינה אבל הסובבים שלה הבינו שמשהו לא בסדר ודירבנו אותה לגשת לייעוץ מקצועי. היא טופלה וכיום לא נשאר זכר לאותה תקופה.

(צילום: שאטרסטוק)

הסימפטומים

הסיבה שבשלה הקדשתי כתבה לנושא היא, כי הוא נושא חשוב ביותר.

זו אינה בושה לסבול מהתופעה, רבות וטובות סבלו ממנה ועוד תסבולנה. לעיתים מדובר באי איזון כימי בגוף כתוצאה ממסע ההיריון והלידה, שיש לאזנו אצל רופא בתוספת המתאימה.
במקרה בו האישה אינה מטופלת, ההפרעה עלולה להימשך לאורך זמן ואף להחמיר.

האישה עלולה להידרדר ולסבול באופן קבוע ממצב רוח ירוד, מאיבוד עניין בפעילויות שקודם לכן היו מהנות אותה, מקושי בריכוז ובקבלת החלטות, מעייפות מתמשכת, מקשיים בשינה או באכילה, ממחשבות חוזרות על מוות, מתחושה של אשמה, מכישלון או מתחושת חוסר ערך עצמי, מדאגה מוגזמת לבריאותו של התינוק או לחילופין, לאיבוד עניין בו.

היא עלולה אף להידרדר לפיתוח בעיות סביבתיות, קשיים במערכת היחסים המשפחתית והחברתית. בנוסף, קיים סיכון של הופעה מחודשת של ההפרעה או של הפרעות אחרות, אחרי שהאישה מחלימה מהדיכאון.

כדי לאבחן אישה כסובלת מדיכאון אחרי לידה, בשונה מהמצב המתון יותר של "תוגת אימהות", הסימנים המתוארים לעיל חייבים להימשך לפחות שבועיים רצופים אחרי הלידה.
נשוב ונדגיש כי חשיבות הטיפול בדיכאון אחרי לידה היא חשובה מעין כמותה ועל כן יש לשתף גורם מקצועי.

הטיפול

הטיפול בדיכאון אחרי לידה אינו שונה מהטיפול בסוגים אחרים של דיכאון.

ברוב המקרים נעשה שימוש משולב בתרופות נוגדות דיכאון ובטיפול רגשי או התנהגותי. הפסיכולוגיה מציעה את הפסיכותרפיה על שלל עזריה, דרך שיטות שונות בתרפיה ובשילוב ביניהן.
בכל מקרה, ערנות מונעת הדרדרות. טיפול בשלב מוקדם של התפתחות הדיכאון, מגביר את הסיכוי לתוצאות טובות.

יש לזכור כי חלק גדול מהנשים המפתחות דיכאון שלאחר לידה לא סבלו קודם לכן מהפרעות נפשיות ולא טופלו על ידי איש מקצוע, הן עשויות לצאת מהבעיה בהקדם.

מלבד בני המשפחה והחברים הקרובים שאינם מתעלמים מאיתותי האזהרה למצבה של היולדת, לרופא המשפחה יש תפקיד חשוב באבחון ההפרעה ובהפניה לטיפול של אנשי מקצוע בבריאות הנפש.
ואני איתך, יולדת יקרה, בכל מה שאת עוברת. אם העצבות הלגיטימית משתלטת עלייך אחרי לידה, אל תתני לעצמך לשקוע ולהידרדר.

התחילי ביישום פתרונות פשוטים: קבעי זמן עם בן הזוג או עם חברה שכיף לך איתה, לבילוי או לשופינג. השקיעי זמן בעצמך, אל תזניחי את הטיפוח האישי שלך, לכי לשיעורי אירובי או התעמלות, אל תזניחי את תחביביך בתחום האומנות, הקריאה, המוזיקה או כל מה שהסב לך בעבר הנאה. אבל אם את מגלה כי גם כל אלה לא מסבים לך הנאה ואינם מרוממים את מצב רוחך, או שאינך רוצה כלל לעשות אותם, פני לרופא המשפחה שימליץ לך על טיפול מתאים.

בסוף תגלי שגם זו היתה חוויה מעצימה, בדרך לאימהות טובה יותר!

========================

הכותבת – שרה פכטר היא אם ל- 11 ילדים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו