מהפכה: גם גרושות ישתתפו בתשלום מזונות - סרוגים

מהפכה: גם גרושות ישתתפו בתשלום מזונות

בית המשפט העליון קבע לראשונה כללים לתשלום מזונות עבור ילדים הנמצאים במשמורת משותפת. לפי החוקים החדשים, הורים לילדים בגילאים 6-15 יחלקו את תשלום המזונות באופן שווה, בהתאם ליכולותיהם הכלכליות

מהפכה: גם גרושות ישתתפו בתשלום מזונות
  גירושים (צילום: שאטרסטוק)

בית המשפט העליון קבע הבוקר כללים חדשים לתשלום מזונות עבור ילדים הנמצאים במשמורת משותפת של שני ההורים לאחר שאלו התגרשו. לפי הקביעה, הורים לילדים בני 6 עד 15 יהיו חייבים בתשלום מזונות משותפים, בהתאם ליכולות הכלכליות שלהם. עד היום היה נהוג שהגבר משלם מזונות לאישה במקרה של משמורת משותפת- גם אם ההכנסה של האישה גבוהה יותר מזו של הגבר.

הפסיקה ניתנה בהרכב מורחב של שבעה שופטים, שדנו בעתירה של שתי אבות גרושים, ששמם לא נחשף. בעתירתם האבות הציגו מקרים שבהם הנשים הגרושות מרוויחות יותר מהגברים, ובכל זאת הגברים נדרשו לשאת בתשלום המזונות.

השופטים טענו כי הדין הקיים אינו שוויוני, ומוביל לפגיעה בילדים ובאבותיהם. "הדין הקיים- המחייב את האב בנשיאה בלעדית במזונות ההכרחיים- עלול להותיר את האב בלא המשאבים הדרושים לו כדי להבטיח את רווחת הילד ואת טובתו עת הוא שוהה עמו, כמו גם ליצור קושי כלכלי ממשי עבור האב עצמו", נכתב בהחלטת השופטים.

"ניתנה אמת להאמר: הגרעין הקשה של דיני המשפחה בישראל- דיני נישואין וגירושין- מאופיין בחוסר שוויוניות בין גברים לנשים", אמר השופט נעם סולברג. "על-פי ההלכה היהודית נתון הגט בידיו של האיש – ברצותו יתן, ברצותו יסרב. אף על-פי כן, אין בכך כדי להצדיק חלוקה בלתי-שוויונית של חובת תשלום מזונות הילדים".

"המציאות המתהווה הביאה את הערכאות הדיוניות לבחינה מחודשת של הסוגיה, ולניסיון ליתן לה מענה בגדר הדין הקיים המטיל חיוב בלעדי על האב במזונות ההכרחיים", נכתב בסיכום הפסיקה. "כך נמצא כי משהאב מספק חלק ממזונות ילדיו ההכרחיים, ניתן להפחית מהחיוב הכספי שעליו להעביר לידי האם".

עו"ד אמיר שי, המייצג את אחד האבות, בירך את החלטת בית המשפט. "מדובר בפסק דין החשוב ביותר בעשור הנוכחי – לא רק בתחום המשפחה, אלא בכלל", אמר. " מעתה ואילך תיפסק האפליה לפיה אבות בלבד חייבים לשאת לבדם בכלכלת ילדיהם. מהיום יש לילדים בישראל שתי כתובות שחייבות לדאוג להם, כמו בכל מדינה נורמטיבית".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
סוף סוף אחרי התאבדויות אין סוף כנסו
שי | 19-07-2017 11:45
300 אבות גרושים בשנה התאבדו. נקווה שזה פתח לשינוי.