אבישי בן חיים: "הציונות הדתית תוריד כל מזרחי שיעז להרים ראש"

אבישי בן חיים: "הציונות הדתית תוריד כל מזרחי שיעז להרים ראש"

"האליטה הציונית דתית מסתמנת כמדכאת מזרחים ואנטי מזרחית ברמה מבהילה שלעתים מעוררת געגועים למפא''י ההיסטורית. שם לפחות לא היו ציפיות ולא הייתה כזו אכזבה"

author-image
"הציונות הדתית תוריד כל מזרחי שיעז להרים ראש"

הפרשן לענייני חרדים של ערוץ 10, אבישי בן חיים, מתייחס הערב (חמישי) לתוצאות הבחירות בפריימריז של מפלגת העבודה, ולדיבורים הרבים על כך שהמזרחים ישתלטו על מפלגת העבודה, גלגולה של מפא"י האשכנזית, ואומר כי בניגוד למה שקרה במפלגת העבודה, בציונות הדתית האליטה לא תיתן למזרחיים להרים ראש.

בפוסט ארוך שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, כתב בן חיים: "חוגגים את התיקון הלא מבוטל שמתרחש באליטה משמאל ביחס למזרחים? תחגגו, אבל שיהיה ברור; האליטה החדשה מהציונות הדתית מסתמנת ככזו שתדאג להוריד את הראש לכל מזרחי שיעז להרים אותו".

בן חיים מסרב להתלהב מהתהליך שעובר על מפלגת העבודה ואומר: "לא רוצה להשבית שמחות וזה באמת רגע משובב נפש לכל ישראלי שואף חברה שוויונית, אבל גם לשיטת מי שסבורים שבחירת פרץ גבאי לראשות העבודה משמעותה שינוי אמיתי אצל האליטה משמאל שסומנה היסטורית כמדכאת המזרחים הגדולה – מוקדם לנוח על זרי הדפנה ולסגור את המאבק המזרחי לשוויון".

"צריך לומר מפורשות", הוא ממשיך. "האליטה העולה החדשה, האליטה הציונית דתית מסתמנת כמדכאת מזרחים ואנטי מזרחית ברמה מבהילה שלעתים מעוררת געגועים למפא"י ההיסטורית. שם לפחות לא היו ציפיות ולא הייתה כזו אכזבה".

"לעתים נדמה", כותב בן חיים, "שהרמת ראש מזרחית, בין אם היא חרדית ספרדית ש"סניקית, בין אם היא אינטלקטואלית מזרחית משמאל, או מסורתית מזרחית מימין, היא ממש בעיה תיאולוגית עבור אלו שבנו את זהותם על שלילת המזרחים ועל הצבת עצמם כדתיים הלבנים היפים לעומת המזרחים השחורים המכוערים (הרי זו הייתה העסקה ההיסטורית בין המפדל לבין מפא"י). יחס הציונות הדתית לזרמים רוחניים ותרבותיים מזרחים הוא כמעט כמו להבדיל אלף אלפי הבדלות התפיסה הנוצרית שראתה בהשפלת, הלעגת וביזוי היהדות חלק מהוכחת צדקת דרכה. "הדשא של השכן צהוב יותר" קרא לגישה הציונית דתית הזו הרב מנחם פורמן".

בן חיים מציין כי "פעם היו מלמדים בבני עקיבא את המאמר המכונן של אפרים קישון שכתב שאם אתה רואה מישהו עם פנים נחמדות חפש על ראשו את הכיפה הסרוגה. היום, כשהאליטה הציונית דתית (לא כל הציונות הדתית חלילה!) תפסה עמדות כוח במערכת המשפט, בתקשורת ובשירות הציבורי והפכה לכוח האנטי מזרחי הכי חזק בסביבה – כל פעם שאתם שומעים מישהו שמנסה לדכא את הרמת הראש המזרחית, שלבו גס בתביעת השוויון בתחושות העלבון, שמתגייס לבלום הרמת ראש של הורים שבורים ורצוצים שקצת מצליחים לגרום לחברה הישראלית להרהר באפשרות לפתוח ולרפא את פצע ילדי תימן, כל פעם שאתם רואים מישהו כזה – חפשו מאחור את הכיפה הסרוגה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
45 תגובות - 32 דיונים מיין לפי
1
כמזרחי , לא מצביע עבור ש"ס
פופ | 06-07-2017 20:51
2
וש״ס משפילה את עצמה,מתלבשת כליטאים ומתגאה ביידיש.תילחמו
חכמים על חילונים | 06-07-2017 21:01
.
3
בני עניים
בטיטו דוד מרוקאי | 06-07-2017 21:01
היזהרו בבני עניים שמהם תבוא גדולה
4
המיגזר היחיד שאין שום הבדל גזע
| 06-07-2017 22:10
אפשר לראות החל מנשואים מעורבים ועד ללימוד משותף בבתי ספר ישיבות אולפנות ישיבות הסדר מכינות וכו׳
אתה בטח יליד אירופה הלבנה
מאירסון | 07-07-2017 7:41
5
המאמר הזה הוא גיבוב של שטויות, חלק מאופנת השמצת הסרוגים
אילון המזרחי | 06-07-2017 22:57
השמצות נחרצות בלי שום ראיות ובלי שום אחיזה במציאות מאמר של עיתונות רדודה ונמוכה ואני אומר את זה כאדם מעדות המזרח
6
מספיק כבר עם השטויות
אהרון | 06-07-2017 23:22
מה יש לו? הוא רוצה לכתוב פוסט על משמעות התוצאות במפלגת העבודה, מה הוא דוחף את הציונות הדתית באמצע? בתור מזרחי וספרדי גאה נמאס לי לשמוע את ההתבכיינות הזאת. כנראה שאני והוא לא גדלנו באותה חברה ציונית דתית...
כל מילה בסלע - צודק בהחלט ! קנאה מחלחלת אצלו .
לאהרון | 07-07-2017 14:20
7
בתגובות מדי פעם עולה טענה על מזרחי שמתלבש כליטאי
יהודי | 06-07-2017 23:23
ובכן, זהו הקוד ליבוש הרשמי של בני הישיבות (אף על פי שנלקח מהלבוש המכובד הליטאי). לרוב למי שיש בעיה עם זה - נראה כגוי רק עם כיפה על הראש. ובכן ללבוש ג'ינס - שהומצא עבור כורי פחם בארצות הברית - מגוחך באלפי מונים מלבוש מכובד של חליפה. ולכן למי שיש בעיה עם מזרחי (ספרדי /תמני/אתיופי /עדות המזרח) בלבוש חליפה ומגבעת שיקריא לעצמו את מה שרשמתי ואולי יבלום פיו.
טעמי הצניעות והאחידות ברורים
גוי עם כיפה | 07-07-2017 7:25
אך גם הלבוש הליטאי לקוח מהגויים, אז מה לך כי תלין על שאר אחייך? מה רע בג'ינס? אם לובשים אחד צנוע (, ז"א צנוע תרתי משמע,לא צמוד, ארוך וסולידי))? ממציא הג'ינס הוא יהודי (לוי שטראוס). אלה מכנסי עבודה טובות, באמת אינן מתאימות לכל אירוע, אבל לצאת עליהן ככה זו גסות. שנתחיל לבדוק מה חז"ל אומרים על נעליים שחורות או לבוש שחור? כאן זה כמעט איסור! ומה שהמקובלים אומרים חמור אולי יותר!
החליפה יפה מאוד ולמה לא. גם ראש הממשלה
| 07-07-2017 1:50
מתלבש כן.אבל מה עם המיגות של מי שלובש את החליפה .זה צריך להיות בהתאם .וזו בדיוק הבעיה.חמור עם חליפה. מצווה להיות אדם עם חליפה. זה יהיה קידוש שם שמיים.
8
מאמר שטנה גרועה. הלוואי שאצל החרדים הייתה קבלה של עדות
ר | 06-07-2017 23:55
שונות כמו אצל הציבור הדתי לאומי. לומדים בישיבות יחד, ומתחתנים אחד עם השני כל העדות. החברותא שלי אשכנזי ממש שנשוי לתמניה, ויש הרבה מקרים כאלה.
9
אין מה לעשות רצון השם הוא הקובע
דוד | 06-07-2017 23:58
בעז"ה הכל יהיה רק טוב
10
רק שכח לציין שהוא חובב ש"ס ידוע...
ישראלי | 07-07-2017 2:02
אבישי בן חיים הוא בסה"כ פוליטיקאי במסווה של עיתונאי. הבן אדם תומך נלהב של ש"ס והרב עובדיה. אגב, יש נקודות של אמת בביקורת שלו שעלינו ללמוד, אבל לא מפי המניפולטור הזה אנו חיים...
תומך בש"ס ובדרעי, לא ברב עובדיה
מוטי | 07-07-2017 14:33
ידוע שאבישי בן חיים שפוט של דרעי וש"ס ומחפש כותרות
לישראלי | 07-07-2017 14:17
לערוץ 10 שהוא משדר בו. ותמיד מוצא כותרות על החרדים וכעת הוא חייב להחזיר לדרעי/ש"ס/חרדים טובה תחת טובה אז החליט להתעלק על האשכנזים . לא מקבלת מילה אחת שלו כאמת .
11
הבית הגזעני
חיים | 07-07-2017 2:13
הבית הגזעני אני מכיר מקרוב מי שלא משתכנז מודר
12
מסכימה לגמרי.
| 07-07-2017 2:34
בתור בת ליוצאי מרוקו שגדלה בבני עקיבא ולמדה באולפנא,צריך לומר את האמת. שימו לב,הוא לא דיבר על התנועה ועל נישואים מעורבים;הוא כן מדגיש את מקומם הנפקד של בני עדות המזרח במקומות המשמעותיים במה שמייצג את הציונות הדתית. אין מה להתווכח עם העובדות... המציאות מדברת בעד עצמה.
13
כמה שטויות. כל כך הרבה סיסמאות בלי כלום מאחריהם
יעקב דינור | 07-07-2017 7:03
אבל מה לא עושים בשביל לכבוש עוד כותרת.
14
האמת לא נעימה, אך היא האמת!
לוי | 07-07-2017 7:16
וכבר אמרו חזל, קבל האמת ממי שאמרה. שימו לב טוב, 1. "נוסח האחיד" הוא אשכנזי. 2. ביישובים, הביהכנ"ס ה"מרכזי", אשכנזי. 3. הרבנים(שרובם אשכנזים)ביישובים, לא היו מוכנים ךפתוח ביהכנ"ס לציבור התימני והספרדי. 4. ברוב הישיבות, נוסח התפילה אשכנזי. 5. בצבא, נוסח אשכנזי. גם החזן אשכנזי. 6. לא לומדים בכלל את ההלכות של התימנים(והם לגמרי מודרים) 7. ישיבה שתתפלל בנוסח עדות המזרח, ישר מתוייגת כישיבה חריגה(למעט במצפה יריחו, ושם הרב סבתו עבד על כך קשה מאוד. פי 10 מכל ישיבה אחרת). מה עוד צריך לקרות כדי שנפתח את העיניים אל מול הגזענות הזאת? זו תעודת עניות לציבור שלנו.
אתה הטועה
אמיר | 10-07-2017 2:23
1. נוסח אחיד כבר עבר מהעולם לפני כמה עשורים. 2. תלוי באיזה יישוב. ביישובים שמייסדיהם היו ברובם ממוצא אשכנזי -אולי. באחרים - לא. 3. אתה סותר את מה שכתבת בסעיף הקודם (שם כתבת שיש בית כנסת מרכזי. כאן אתה כותב שיש רק בית כנסת אחד). 4. בישיבות הנוסח נקבע בדרך כלל על פי מנהגו של ראש הישיבה או של מייסד הישיבה (זה נכון שרוב מייסדי הישיבות בציבור הדתי-לאומי היו ועדיין ממוצא אשכנזי, כי רבים מתלמידי החכמים הספרדים נטו להסתפח לש"ס ולהקים ישיבות ש"סנקיות). 5. בצבא רוב בתי הכנסת הקבועים והגדולים דווקא ספרדים (כי רוב אנשי הקבע הנגדים מתפלל בנוסח עדות המזרח). 6. לומדים רמב"ם, שהוא שורש ועיקר בפסיקת התימנים. לומדים שולחן ערוך שהוא ספר הפסיקה העיקרי של הספרדים. 7. לאו דווקא.
אתה מגזים
דוד | 09-07-2017 9:44
אבל צודק
15
צודק במאה אחוז. הגיע הזמן שהדתיים הלאומיים המתנשאים וה
ארן | 07-07-2017 9:18
(אליטה) יראו את האמת של עצמם
רואים זאת כל הזמן
רוני | 09-07-2017 9:44
אבל העיקר מדברים על אהבת ישראל
16
מאמר מבריק ואמיתי לצערינו .
אוהב ישראל | 07-07-2017 9:19
מול הצביעות והשנאה.איך אמר הרב רוזן עלילות תימן י אביו היה אחראי על כל מחנות העולים
17
אם הספרדים הקימו מפלגה, למה צריך לתת להם עוד אחת?
לא צודק, אבל | 07-07-2017 12:34
להבדיל, הערבים רוצים מדינה, וגם להשאר בתוכינו, במדינה שלנו. מה ההיגיון??
18
עוד אחד שהוא חושב שהוא מכיר טוב את המגזר.
אלי | 07-07-2017 14:19
כע
19
די לפרסם את החצוף הזה
מוטי | 07-07-2017 14:36
כשהרב עובדיה היה חי, הוא עשה את הכל להרוס לו את החיים, הקשיב לכל שיעור במוצ"ש כדי לדלות שערוריות לתקשורת החילונית. ופתאום עכשיו הוא תומך בדרעי ובש"ס זה רק הוכחה שש"ס לא נאמנה לרב עובדיה, וכמובן שאינה עוד מזרחית
20
במוסדות שס לומדים על הרב עובדיה ולא על הרב קוק
חיים | 07-07-2017 15:29
זה הגאווה המזרחית זה מעל חמישים אלף תלמידים שלומדים רק על הספרדים
21
תבינו אשכנזים זה אשכנזים גם חרדים גם חילונים וגם סרוגים
מיכל | 07-07-2017 15:52
כולם אותו די.אן.איי משורש הגרמנים הערב רב וכולם גזענים העובדה שרובם לא מתחתנים עם עדות המזרח
תתחילי ללמוד על דנ"א ולא רק להשפריץ שטויות
שאול | 09-07-2017 5:54
מוזמנת להתחיל מהערך Ashkenazi Jewish intelligence
22
גזענות מנחיתות
נאוה | 07-07-2017 17:51
תמיד טענתי כנגד גזענות מימין ושמאל כובעי הטמבל חילוניים אתאיסטים מקיבוצים מושבים .ומנגד כיפות סרוגות ..
23
מקור ראשון
| 08-07-2017 21:24
כבדיקה לאימות הכתבה מציעה לכם לעבור על שמות העורכים והכתבים של עיתון מקור ראשון. אולי תופתעו לגלות שהרוב המוחלט נושא שמות משפחה אשכנזיים.... עניין של מקרה? לא בטוחה..
גם בכל עלוני השבת הרוב המוחלט הוא אשכנזי
נכון | 10-07-2017 12:51
24
אבל שולי מועלם והרב בן דהן הם מזרחיים, למה להוציא דיבה
דמגוגיה זולה | 08-07-2017 21:36
יש היום גם הרבה ראשי ישיבות של הציונות הדתית שהם ספרדים
ספרדים הם לא מזרחיים
גל | 09-07-2017 9:43
אין מקום למזרחיים
נכון - אבל כולם משתכנזים
מאן דאמר | 09-07-2017 9:22
25
קשקשן היית, קשקשן נשארת
מומו | 08-07-2017 23:18
חבל
26
התפקיד של האיש הזה בן חיים הוא לפטפט מהבוקר עד הבוקר
עידו | 09-07-2017 8:06
די, הוא כבר נמאס על כולם. לא ד''ר, לא רב, לא פרופ' לא עו''ד. מה הוא כן? ראה לעיל
27
מה שאמת...
| 09-07-2017 10:53
צודק.. אבל אם לא תפסיק לחטט בפצע הוא לא יתרפה
28
עיתונאי צריך להצדיק את קיומו.. מה יכתוב?
נו מה | 09-07-2017 17:15
כל כמה זמן עושה הקפצה עם מאמר על מזרחים וכו' כמו פוסט בקבוצת דירות להשכרה בפייסבוק..
29
וואללה כמה צודק... ועוד מתהדרים בהיעדר גזענות כאילו...
ניר | 09-07-2017 17:57
הם בעצם כן טובים - כבשר תותחים לבורגנות הדתית הגבוהה, כדי לסייע להם להצגה של "ישוב הארץ" (השגת בית צמוד קרקע + גג אדום + בריכת שחיה) כואב לקרוא? כן. גם כואב לכתוב.
30
אמריקה
אבי | 09-07-2017 18:21
גילית את אמריקה, בן חיים.בחברה מתוקנת ראשית מטפלים בעבריינים ( לא חשוב מאיזה מוצא ) ואח"כ בכל השאר. אתה חסיד שוטה של ש"ס ומנהיגו לא מסוגל לקבל החלטנ ערכית בעניין. האליטה שעליה אתה מדבר היא אכן גזענית להחריד,אכן היא מקדמת אג'נדה אנטי מזרחית, אבל מה לעשות ש-5% מהעם נתמך ע"י אנשים שכמותך שמעניקים להם גושפנקא... חומר למחשבה
31
כמה משולם לך עבור הכפשת הציונות הדתית ??
ציונית | 09-07-2017 19:06
איך אינך מתבייש כל שבוע מחפש איך לעקוץ את הציונות הדתית או את האשכנזים עוד לא נמאס לך לכתת רגליך אצל דרעי הגנב ושות' ??
32
האמת. לא יודע אם הוא צודק או לא, אבל
יהודי | 11-07-2017 4:45
חבל שלא פעם מחדדים את המפריד ולא את המלכד. אם ב"זכות הציבור לדעת" עסקינן, אז אני ספרדי שמתפלל בבית כנסת בעל אופי אשכנזי ונהנה מכל רגע שאני נמצא שם גם בלימוד, בתפילה וביחס בין אדם לחברו רובם ככולם כיפה סרוגה וכולנו יהודים בני אברהם יצחק ויעקב.