צריך לשנות גישה: תורה ומדע הם שתי פנים של מציאות אחת

צריך לשנות גישה: תורה ומדע הם שתי פנים של מציאות אחת

רוב המדענים היום בעולם הם אנשים מאמינים. ליתר דיוק 66% מגדירים עצמם כמאמינים באל, ו12% אחוזים נוספים הם אתאיסטים רוחניים, דהיינו שאינם מטריאליסטים. צריך לשנות גישה, מעמדת מגננה לעמדה חיובית: תורה ומדע הם שתי פנים של מציאות אחת.

author-image
צריך לשנות גישה בנושא תורה ומדע
  (צילום: באדיבות המרכז האקדמי לב)

הנושא של חיבור תורה ומדע תפס תאוצה ב 50 השנים האחרונות בצורה בלתי רגילה. בשנות 1960 הוקמה בארצות הברית אגודת המדענים "אנשי תורה" שמנתה אז כ 400 חברים. חברי האגודה רצו להראות שאין סתירה בין התורה למדע ושמדען יכול לנהל אורחות חיים דתיים ללא בושה. מאז הימים ההם מספר המדענים המגדירים את עצמם כדתיים הולך וגדל, וזאת לא רק בין היהודים אלא גם אצל לא יהודים. מחקר שנערך באוניברסיטאות הרווארד ואוקספורד הראה ש 66% מהמדענים מגדירים את עמם כמאמינים באל ועוד 12% רואים את עצמם כאתאיסטים רוחניים דהיינו שאינם מטריאליסטים.

העובדה שמספר המדענים המאמינים עולה בצורה אקספוננציאלית (מעריכית) צריכה להביא אותנו לשינוי: עמדת המגננה לפיה מדען יכול להיות גם מאמין אך בצנעה, צריכה לפנות מקום לעמדה חיובית: תורה ומדע הם שתי פנים של מציאות אחת. הציבור צמא לגישה אחדותית אל העולם הרואה את האדם, גופו ונשמתו כחטיבה אחת. עד כה, תפקיד המדע היה להפריד כל פרט ופרט בתוך מכלול גדול כדי להבינם. מול ההתפרטות הזו מרגיש האדם שהוא הולך לאיבוד ושנשמתו איננה נשמעת במעבדות. גישתנו היא לחבר את הפרטים השונים יחד כדי לראות את התמונה בכללותה.

היכולת לראות הופעת הא-לוה בכל דבר באה לידי ביטוי בתורת הראי"ה קוק זצ"ל וכך הוא כותב: "כל זמן שרוצים לאחד את תורה עם המדע, אין עומדים על יסוד האמת. השאיפה העליונה שאור האמת זורח בה, היא בהכרה שהמדע הוא עצמו אחד מאורות התורה במובנה האמיתי". ובלשוננו, ההבדל בין קודש לחול קיים, אבל הוא לא במהות אלא במדרגות הקדושה שמופיעה בכל דבר שנברא על ידי הקב"ה, מקור הברכה והשפע.

המחברים חווים את האיחוד בין תורה ומדע

הרב יוסף ג'קטיליה, מגדולי הקבלה בספרד, האיר והסביר כיצד מאתנו עד הקב"ה יש רצף, אין נתק, אין הפרדה. הרב קוק כותב שתכלית הגאולה היא לגלות את הקדושה שבטבע: "כשכוח ישראל גדול ונשמתו מאירה בקרבו בהופעה וענפיו המעשיים מתוקנים, בסידור מלא, בקדושה ביחוד ובברכה, במקדש וממשלה, בנבואה וחכמה- אז ההתרחבות לצד החול, לענוגי החושים הרוחניים והגשמיים, להצצה חדירית ופנימית לתוך חייהם של המון עמים ולאומים שונים, למפעליהם וספריותיהם, התגברות עוז החיים הטבעיים- כל אלה טובים הם ומסוגלים להרחיב את אור הטוב, והתחום ארוך הוא: י"ב מיל כמחנה ישראל כולו, הכופל באמת את כל העולם באיכותו, יצב גבולות עמים למספר בני ישראל"

ייחודו של הספר החדש על תורה ומדע, בן 450 עמודים, שאנו זוכים להוציא לאור הוא בשתי נקודות עיקריות. הראשונה היא שהמחברים, שכולם חיים בארץ ישראל וחיים את תורתה יום יום, חווים את האיחוד בין תורה ומדע עליו מדבר הרב קוק זצ"ל, בצורה קיומית מעומק נשמתם. ללמוד תורה ולתת שיעור בפיזיקה או בתורת המספרים שייכים לגילוי קדושה. נראה לנו שהתעלות הטבע לרמה של קדושה מתאפשרת רק בארץ ישראל. הרי הרב קוק מדבר על גוף קדוש.

כאן המקום לספר אנקדוטה הקשורה לראשית רעיון הספר. לפני 4 שנים הוזמנו מדענים שונים מהארץ ומחוצה לה להשתתף בכנס על תורה ומדע בחו"ל. בלי שהתיעצנו בינינו לפני הכנס, המדענים הישראלים ואלה מחו"ל הציגו קווי מחשבה שונים לחלוטין: הישראלים דיברו על המשותף בין תורה ומדע, ועל ההארות ההדדיות. לעומת זאת, החוקרים מחו"ל הדגישו את ההבדלים בין התחומים והקושי להשפעה הדדית. הבדלי גישה הללו חיזקו אצלנו את ההבנה שיש להבליט את הכח שבתורת ישראל , לאחד את המציאות ולקדם אותה לכיוון גילוי עולם אחדותי שנברא ע'י' בורא אחד, נותן התורה המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית.

מהתובנה הזו יצאנו לעבודה. ביקשנו ממיטב המומחים בכל תחום של תורה ומדע לתאר את השקפת עולמם על הגישה האחדותית הזו. וכאן האיפיון השני של ספרנו: בפעם ראשונה בספרות הזו אנחנו מכסים קשת רחבה מאוד של תחומי ידע, היסטוריה, מתמטיקה, פיזיקה, קוסמולוגיה, ביולוגיה, רפואה, פסיכולוגיה ועוד.

אנו תקווה שהקורא יהנה מאותה קשת רחבה של נושאים ושהרעיון היסודי של אחדות ההויה יהיה לו ברור כשמש. זה יהיה שכרנו.

==

פרופ' נח דנא-פיקארד, ראש הקתדרה למתמטיקה, חינוך ויהדות במרכז האקדמי לב וד"ר גיל מורלי מהמרכז הרפואי הדסה, שחיברו את הספר "לדעת בארץ דרכיך" על הקשר ההכרחי בין תורה ומדע, ובו עשרות מאמרים ממיטב החוקרים והרבנים.

ערב ההשקה יתקיים מחר (חמישי) במרכז האקדמי לב בירושלים החל מהשעה 19:00

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הקב"ה ברא את המדע. הכל זה הקב"ה
| 25-06-2017 3:44
כל הטכנולוגיה מהקב"ה לקיים את ימות המשיח. הכל אחד .
2
מי שחושב שהמדע הוא פרי האדם הוא מאמין בכוחי
יפה יוסף | 01-11-2017 13:13
ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה. כן בהקמת המדינה. הקב"ה הקים את המדינה ולא כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה.