שו"ת: האם בדיקת אולטרא סאונד נחוצה? - סרוגים

שו"ת: האם בדיקת אולטרא סאונד נחוצה?

האם בדיקות אולטראסאונד עדיין נחוצות לנשים בהיריון? פרופסור יוסף לסינג, מנהל המחלקה לרפואת נשים במרכז הרפואי מעיני הישועה, משיב לשאלות הציבור בנושא רפואת נשים וגניקולוגיה

author-image
שו"ת: האם בדיקת אולטרא סאונד נחוצה?
  אולטראסאונד. האם זה באמת נחוץ? (צילום: דימיטרי קלינובסקי/ שאטרסטוק)

אולטרא-סאונד לנשים – האמנם נחוץ?

שאלה: הרופאים ממליצים כיום לאשה לפני לידה לעבור סריקות וסקירות אולטרא סאונד שונות, הרבה יותר מבעבר. שאלתי: האם זה לא עלול להזיק? מה רמת הבטיחות של הבדיקות? כשמדובר בנשים חרדיות – האם הבדיקות האלו רלוונטיות בכלל ומה התועלת בהן?

תשובה: אין ספור מחקרים שעסקו בסוגיה מעידים על כך כי אין כל נזק מצטבר לבדיקות אולטרא סאונד במהלך החודשים שלפני הלידה. אכן ישנן כיום בדיקות אולטרא סאונד רבות שמבוצעות בתקופה זו, ויש צידוק רפואי לכל אחת מהבדיקות. אולטרא סאונד נעשה גם כדי לעקוב אחרי קצב גדילת התינוק. חשוב לציין כי הבדיקות חשובות לכל אישה, כולל נשים חרדיות, שכן לעיתים ניתן לגלות בעיות הניתנות לפיתרון ולגילוי מוקדם יש חשיבות רבה בתחום זה.

נשים בסיכון מופחת להתקפי לב?

שאלה: האם נכון שנשים נמצאות בסיכון נמוך יותר להתקפי לב? מצד שני, קראתי שהסימנים להתקף לב אצל אשה יכולים להיות שונים לעומת גברים. האם יש לכך משמעות מעשית?

תשובה: ככל הנראה, נשים אינן לוקות פחות מגברים בהתקפי לב. הסיבה שסבורים כך נובעת מכך שאצל נשים צעירות יחסית (עד גיל חמישים), הביטוי להתקפי לב בנשים קל יותר מאשר בגברים, ולעיתים קרובות יש החמצה של האבחנה. לעומת זאת אצל נשים בגיל מבוגר יותר, בסביבות 60 ומעלה, השכיחות והתסמינים של התקפי לב זהים ודומים לאלה אצל גברים.

התקף לב- פחות סביר בקרב נשים? (צילום: שאטרסטוק)

בדיקות ממוגרפיה – שינוי בהמלצות?

שאלה: קיבלתי מקופ"ח הזמנה לבדיקת ממוגרפיה. לאחרונה פורסם שבארה"ב המליצו להפחית את התדירות של בדיקות ממוגרפיה ולדחות את הגיל להתחלת הבדיקה. היו גם כתבות כאילו בדיקות ממוגרפיה אינן מדוייקות. השאלה האם באמת הבדיקה הזאת חיונית ומהן ההמלצות המעודכנות לביצוע הבדיקה.

תשובה: ממוגרפיה היא בדיקה חשובה וחיונית לגילוי מוקדם של סרטן בנשים. התדירות הנדרשת נקבעת על פי גורמי הסיכון של הנבדקת. אשה נטולת גורמי סיכון ביחס לתחלואה בסרטן בנשים, יכולה להתחיל בביצוע בדיקות ממוגרפיה מגיל 45-50 כל שנתיים. לעומת זאת, אשה שנמצאת בקבוצת סיכון והיא נשאית של הגן לסרטן בנשים – צריכה לעשות MRI פעם בשנה מגיל 25. אשה שנמצאת בקבוצת סיכון ואינה נשאית של הגן – צריכה להתחיל לבצע MRI מגיל 35 פעם בשנה.

טיפול לבעיות הקשורות בגיל

שאלה: אני בת 55. קיבלתי המלצות סותרות לגבי קבלת טיפול הורמונלי חלופי בגלל בעיות כמו גלי חום וכו'. הרופאים המליצו מאוד על הטיפול, אבל שמעתי שיש אנשים השוללים אותו. האם הטיפול הזה מומלץ ובטוח?

תשובה: נשים שמתחילות את הגיל המבוגר נוטות לסבול מתופעות לוואי שונות עקב ירידה ברמת האסטרוגן. ההיעדר- במיוחד בנשים רזות- גורם לגלי חום, דלדול עצם (אוסטאופרוזיס), מצמצם את ההגנה על הלב וגורם לתופעות לוואי נוספות.

הגיל הממוצע לתחילת המנופאוזה בארץ הוא בסביבות 51.5-52 שנים. נשים שחוות את התסמונת בעוצמה רבה, ראוי כי תקבלנה טיפול שמעלים ביעילות רבה את כל התסמינים ופותר את הבעיות שעולות מהגיל.

עם זאת, ישנה עליה קלה ביותר בשכיחות סרטן בנשים. לכן ההמלצה שלי היא שכל אשה שמקבלת את הטיפול תקפיד על ביצוע בדיקות סדירות לגילוי מוקדם של סרטן בדיוק כמו כל אשה אחרת שאינה נוטלת טיפול זה. טיפול שניתן בצורה יסודית מגן על הלב והשלד, מונע הפרעות בשינה ומשמר את תחושת הרווחה והתפקוד של האשה.

פרופסור יוסף לסינג

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו