כיצד ישפיע הסכם הגג על העיר אשקלון? - סרוגים

כיצד ישפיע הסכם הגג על העיר אשקלון?

הסכם הגג באשקלון נחתם בסוף שנת 2015 ובמסגרתו תתבצע בנייה ושיווק של כ 31,000 דירות חדשות בתהליך מואץ, נכון להיום, מדובר על הסכם הגג הגודל ביותר שנחתם. כיצד ישנה את פני העיר? צפו בסקירה של אתר מדלן

כיצד ישפיע הסכם הגג על העיר אשקלון?
  חתימה על ההסכם (צילום: Edi Israel/Flash90)

גידול חסר תקדים בהיצע הדירות בעיר

הסכם הגג באשקלון כולל בניית שכונות מגורים חדשות בכל חלקי העיר בשני שלבים. בשלב הראשון יבנו כ-18,000 דירות בחמש שכונות חדשות ברחבי העיר בהן עיר היין בצפון מערב העיר, שכונת האגמים, הבלוט, הרצוג ומתחם המתנחלים. בשלב השני יבנו כ-13,000 דירות נוספות בשתי שכונות חדשות – אשקלון מזרח ומ-7 דרום (אבן עזרא).

נכון להיום מתבצעת בנייה במערב שכונת האגמים ואף חלק מהדירות בה מאוכלסות, וכן מתבצעת בנייה בשכונת הרצוג. במהלך שנת 2017 אמורה להתחיל הבנייה גם בשכונת הבלוט (עיר ימים) בסמוך לקו החוף.

אלעד ויסמן, חוקר שכונות באתר מדלן: "מרבית הבנייה למגורים שתתבצע במסגרת הסכם הגג תהיה בנייה חדשה. ההסכם כולל התייחסות שולית להתחדשות עירונית בעיר, ומגדיר כי עד 10% מיחידות הדיור הכלולות בהסכם בלבד יוקמו כחלק מפרויקטים של התחדשות עירונית. חשוב להדגיש כי ההסכם אינו כולל התייחסות לאזורים בהם יש עדיפות להתחדשות עירונית, אולם במידה וכן יקודם הנושא, סביר מאוד להניח כי יהיה זה באמצעות פרויקטים של פינוי בינוי, שכן הכדאיות הכלכלית שלהם גבוהה מזו של תמ"א 38".

על פי ההסכם, כל תכנית לשכונה תחייב הקמה של 30% דירות קטנות 2-3 חדרים, במטרה לאפשר לקהלים נוספים לרכוש דירה בתחומן. כמו למשל משפחות צעירות בתחילת דרכן, וכן צעירים ומבוגרים שאינם זקוקים או יכולים לעמוד בעלויות המימון של דירה גדולה בת 4-5 חדרים.

אלעד ויסמן, חוקר שכונות באתר מדלן: "בשנים האחרונות הובילה אשקלון בהיקף הדירות החדשות שהתווספו לעיר מבין ערי ישראל, עם גידול בשיעור של כ-22% בהיצע הדירות בעיר, בעיקר בעקבות בנייה חדשה בשכונות ברנע, האגמים ונווה הדרים. הסכם הגג בעיר צפוי להמשיך את מגמת הגידול במספר הדירות באשקלון ולשנות את הרכבה הדמוגרפי.

במסגרתו ישנה התחייבות של רשות מקרקעי ישראל לשיווק של קרקע בעבור כ-2,000 יחידות דיור בשנה. במידה ויעמדו ביעד השווקים ניראה תוספת של כ-20,000 יחידות דיור לעיר בתוך עשר שנים בלבד, או לחילופין גידול של כ-45% במספר התושבים בעיר".

"מבין השכונות החדשות שיוקמו בשנים הקרובות במסגרת הסכם הגג, ראויה לציון במיוחד שכונת עיר היין – שכונת ענק שעתידה להוסיף כ-11,000 יחידות דיור למלאי הדירות בעיר. מבחינה דמוגרפית, מדובר על תוספת של 35,000-40,000 תושבים לעיר בשכונה זו בלבד" מוסיף.

התשתיות החדשות בעיר

צמיחה חדה באוכלוסיית העיר בזמן קצר יחסית עלולה ליצור עומסים כבדים על תשתיות עירוניות, ובכך להוביל לירידה באיכות חיי התושבים.

כדי לעמוד באתגר, נדרשת היערכות מצד העיריה והממשלה למתן פתרונות ראויים לתושבי העיר בזמן קצר, ובתיאום עם קצב גידול העיר. כבר כיום ניכר כי קיים עומס רב על התשתיות העירוניות – בעיקר בכל הקשור לתנועה וחניה בעיר.

אחת ממטרות הסכם הגג היא הגדרת החיזוקים וההתאמות הנדרשות בתחום התשתיות שכוללות דרכי גישה חדשות, שטחים ציבוריים, מוקדי תעסוקה הקמת בתי ספר ועוד.

כדי להקל על הכניסה לעיר, צפוי להיסלל כביש גישה צפוני חדש לאשקלון מכביש 4 אל שדרת יצחק רבין דרך מחלף חדש. הכביש צפוי להקל על דרכי הגישה אל השכונות הצפוניות של העיר, ולשחרר את העומס בשדרות מנחם בגין שבמרכז העיר, אליהן מתנקזת רוב התנועה מצפון.

בנוסף, הוסכם כי יבנו שני מחלפים בכניסות מרכזיות לעיר, בגין ובן גוריון, וכן יבנו עוד שתי תחנות רכבת בנוסף לזאת הקיימת – הראשונה בשכונה שתיבנה בדרום מזרח העיר והשניה באזור המזרחי של שכונת עיר היין.

אלעד ויסמן, חוקר שכונות באתר מדלן: "התוספת המשמעותית במספר תושבי העיר מצריכה הגדלה דרמטית בשטחי התעסוקה בעיר. לכן כולל ההסכם התייחסות לכך שרשות מקרקעי ישראל תפעל לשיווק מתחמי המגורים בשכונת עיר היין, לצד שיווק מתחמי התעסוקה, וזאת מתוך הבנת חשיבות השטחים הללו לעיר ולצרכי התעסוקה של תושביה.

מעבר ליצירת מקומות תעסוקה בעבור התושבים החדשים, מדובר ב'שטחים המניבים' – אלה שמספקים לעירייה את מרבית ההכנסות מארנונה. לאור זאת, נקבע בהסכם כי יבנו בסך הכל 1,250,000 מ"ר של שטחי תעסוקה בעיר, בהם פארק הייטק גדול ממזרח לשכונת עיר היין, בשטח של כמה מאות אלפי מ"ר, ושעתיד לכלול בנייני משרדים, מסחר, מו"פ, תעשיות נקיות ועוד".

פיתוח מאות דונמים של פארקים

עוד קובע הסכם הגג פיתוח נרחב של שטחים ציבוריים ברחבי העיר: במערב השכונה יוקם פארק גדול שישתרע על שטח של 450 דונם, שיקרא 'פארק עיר היין'. הקמת הפארק תכלול את שיקום נחל חממה העובר בתחומי הפארק, הסדרת השרידים הארכיאולוגים, נטיעת עצים ושילוב הפעילות החקלאית הקיימת כיום בתחומי הפארק.

בנוסף, השנה צפויה להתחיל הקמתו של פארק 'האקו ספורט' בסמוך לשכונת האגמים. מדובר בפארק גדול מאוד שיתפרש על פני 655 דונם, ויכלול אגם מלאכותי גדול, מתקני משחקים וכושר, מסלולי הליכה ורכיבה, מסעדות, בתי קפה ועוד.

לפי אלעד ויסמן מאתר מדלן: "פארק האקו ספורט צפוי לשרת את כלל תושבי אשקלון, ובעיקר את תושבי השכונות הדרומיות, שסובלות כיום ממחסור בשטחים ירוקים. פארק נוסף, המוקם בימים אלה הוא הסי-פארק, שנמצא באזור חוף דלילה. מדובר בפארק ספורט אתגרי שיכלול מסלולי אופניים אתגריים, קירות טיפוס, מתחם הופעות, פארק דיונות ועוד. חשיבותו של הפארק היא בחיבור רצועת החוף אל העיר והחייאת האזור, שדעך בהדרגה בעשורים האחרונים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו