בהיריון? ילדת? מזל- טוב. אך מה עם זכויותיך המשפטיות? - סרוגים

בהיריון? ילדת? מזל- טוב. אך מה עם זכויותיך המשפטיות?

את מצפה לילד? ילדת? את מתרגשת מרגע הלידה שמתקרב ומהתינוק המדהים שימלא אותך אושר. מלאת חוויות ורווה נחת מהפצפון הקטן. אבל גם כשהחוויה עדיין לפנייך ואף כשהיא מאחורייך, במקום העבודה החיים נמשכים. מרגע שנודע למעסיק על ההריון ולפעמים עד להריון הבא הם לא מרפים ממך

author-image
בהיריון? ילדת? מזל- טוב. אך מה עם זכויותיך המשפטיות?
  זכויות משפטיות לנשים יולדות (צילום: שאטרסטוק)

חשוב שתדעי, הן לאשה בהריון והן לאשה לאחר לידה, ישנן זכויות שעליה לעמוד עליהן, כי אם אין את לך, מי לך? החוק נמצא שם בשבילך ועלייך לדעת לעשות בו שימוש נכון לטובתך.
חוק עבודת נשים הוא אחד מחוקי המגן שמטרתו להגן על קבוצות מסוימות של עובדים שלדעת המחוקק אין די בחוקי העבודה הרגילים בכדי להגן או לתת מענה לצרכים המיוחדים שלהם, כמו עובדת לפני ואחרי הריון.

החוק נועד למנוע התייחסות מפלה לעובדת בהריון, לפיכך נקבע בחוק הסדר מיוחד שעוסק בהגבלת פיטורי עובדת בהריון ללא קבלת היתר. החוק מבטא תפיסת עולם חברתית, כלכלית וערכית, שתומכת בהשתלבות נשים במעגל העבודה והכרה בתפקיד הכפול שאישה ממלאת הן כעובדת והן כאם.

חשוב לדעת, שכאשר אישה מגלה שהיא בהריון בזמן חיפוש עבודה היא אינה מחויבת על פי החוק לציין בפני המראיין שהיא בהריון.

ברם, אם היא סיפרה שהיא בהריון והמראיין סירב לקבל אותה לעבודה מטעם זה, המראיין עובר על האיסור הקבוע בסעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988. ובכך הוא חשוף הן לתביעה אזרחית והן לקנס פלילי הקבוע בסעיף 14 לחוק זה.

בשורה של פסקי דין חייב בית הדין לעבודה מעסיקים בעשרות אלפי שקלים בשל העובדה שפיטרו עובדת בהריון לאחר שגילו כי היא לא סיפרה על עובדה זו בזמן קבלתה לעבודה (ע"ע 363/07 ש.א. נ' פואמיקס בע"מ, ע"ב 10355/06 א.צ.ב נ' נאמן יעוץ והכוונה לגיל הזהב בע"מ).

וישנן כאלה שצלחו את ראיון העבודה, ללא הריון, אך לאחר מספר חודשים נכנסו להריון ושוב מעיב עליהן החשש שמא העובדה הזו בלבד תגרום לפיטוריהן ממקום העבודה אליו כבר הספיקו להיקשר, אך החוק מגן על מקרים כאלה ביתר שאת. כאשר אישה עובדת מעל שישה חודשים במקום עבודתה – לא ניתן לפטרה בהליך רגיל ואף לא ניתן לגרוע מהיקף עבודתה או שכרה. היא מוגנת. כדי לפטר אישה או לפגוע בהיקף עבודתה או שכרה בהריון, צריך לקבל היתר מיוחד מהממונה על העבודה במשרד התמ"ת, אולם אישור זה לא ניתן בקלות.

מי שעובדת פחות משישה חודשים ניתן לפטרה, כמובן כל עוד אין קשר בין ההריון לפיטורים. ויובהר, כאשר האישה חושדת כי סיבת הפיטורים היא הריונה וטרם פיטוריה, לא היה בהתנהגותה סיבה לפיטורין, חובת ההוכחה כי אין קשר בין הפיטורים להריון מוטלת על המעסיק. עשרות עד מאות אלפי שקלים הוטלו על מעסיקים שהפרו את החוק ובחרו לפטר בזמן ההריון, רק בגלל ההריון.

וכך, לא פעם מוצאת את עצמה אישה בהריון ואחרי לידה, לא מפוטרת, כי החוק אוסר, אך כאילו במקרה, תנאי העבודה שלה רחוקים מלהראות כמו שהיו נראים קודם, מישהו בעבודה מנסה לגרום לה ללכת מעצמה כדי להנצל מהחוק, אבל החוק מוכן גם למקרים כאלה ואוסר פגיעה במשרתה או שכרה של עובדת במהלך ההריון. כך גם לגבי עובדת שחזרה מחופשת לידה חל אותו איסור למשך 60 יום לאחר תום חופשת הלידה, כלומר עד כחמשה חודשים לאחר הלידה היא מוגנת.

בזמן ההריון, רשאית עובדת להיעדר מעבודתה, ללא ניכוי משכר עבודתה, לצורך ביצוע בדיקות רפואיות שגרתיות. אולם, זמן היעדרות מוגבל ומשתנה בהתאם להיקף המשרה. למשל, אישה העובדת משרה מלאה – עד 40 שעות לכל חודשי הריונה. אישה העובדת עד 4 שעות ביום – עד 20 שעות לכל חודשי הריונה.

פעמים, היולדת הטריה מגלה שכל מה שהיא רוצה זה להיות עם הילד שלה, החוק מתייצב לצידה ושומר על זכויותיה. סעיף 7 (א) לחוק פיצוי פיטורם, התשכ"ג – 1963 קובע כי עובדת התפטרה מעבודתה במהלך 9 חודשים מיום שילדה כדי לטפל בילדה. יראו את התפטרותה כפיטורים לעניין חוק פיצויי פיטורים. מדובר בסעיף בעל תכלית סוציאלית כלפי האישה העובדת שמטרתו ליצור תנאים בהם תוכל להקדיש את זמנה לטפל בילד מבלי שתפסיד את פיצויי הפיטורים. יש כמובן להודיע בכתב למעסיק על כוונה זו, ולציין שהתפטרות נעשית לצורך טיפול בתינוק.

ומי שאינה רוצה להתפטר, אלא רק להאריך את חופשת הלידה מעבר ל-14 השבועות הקבועים בחוק -עליהם היא מקבלת שווה שכר בדמות דמי לידה מביטוח לאומי- יכולה לעשות זאת ללא חשש פיטורין. עובדת שעבדה 12 חודשים לפחות אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה, זכאית לחופשת לידה של 26 שבועות, מתוכם 7 שבועות (או פחות מזה, כרצון העובדת) לפני יום הלידה המשוער והשאר אחרי יום הלידה. עובדת שעבדה פחות מ-12 חודשים אצל אותו מעביד או אותו מקום עבודה, זכאית לחופשת לידה של 14 שבועות בלבד, מתוכם 7 שבועות או פחות מזה, לפני יום הלידה והשאר אחרי יום הלידה.

כל עובדת, ללא תלות בוותק, רשאית לקחת חופשה ללא תשלום (חל"ת) בתום חופשת הלידה, שבמהלכה ובמשך 60 יום מסיומה אסור לפטר אותה. תקופת חופשת הלידה ללא תשלום יכולה להיות רבע מתקופת עבודתה אצל אותו מעסיק ובלבד שלא תעלה על שנה מיום הלידה.

חשוב מאד לזכור, המעסיק אמנם רואה את טובת העסק בלבד והעובדת את טובתה. ומאחר וכוחה בדרך כלל חלש, הן החוק והן בית הדין מתייצבים לצידה ומגנים עליה בשורה של חוקים ופסקי דין. כך נכנסת המודעות לתודעת המעסיקים שמכבדים את זכויות העובדת. אך במקביל על העובדת לשמור על חובת תום הלב ולא לנצל את המעמד המיוחד אותו היא מקבלת, על מנת להשיג זכויות שעשויות לפגוע בעבודה תחת איצטלת ההגנה המיוחדת, כי אחרי הכל, מקום העבודה הוא לפעמים הבית השני שלנו, כמו שבבית אנחנו רוצות שיהיה גם לנו וגם לסובבים אותנו, רק טוב.

והכי חשוב, שיהיה במזל טוב!

הכותבת היינה רבקה שורץ – עו"ד

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו