50 למלחמת ששת הימים. "המטרה הייתה ברורה: להשמיד את הצבא המצרי"

50 למלחמת ששת הימים. "המטרה הייתה ברורה: להשמיד את הצבא המצרי"

בכנס בועדת החוץ והבטחון של הכנסת סיפר אלוף פיקוד הדרום במלחמת ששת הימים, על המתח בתקופת ההמתנה וגם על הניסיון להדיחו, שבוע לפני פרוץ הקרבות

author-image
שייקה גביש מעיד: "בן גוריון זעם, רבין התמוטט"
  שדה תעופה חרב במצרים (צילום: אוסף התצלומים הלאומי)

50 שנה למלחמת ששת הימים.

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה היום (ג') ישיבה מיוחדת בראשות חבר הכנסת מוטי יוגב, לציון חמישים שנה למלחמה ולאיחוד ירושלים, בהשתתפות האלוף במיל' שייקה גביש, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, האלוף במיל' גיורא איילנד, לוחמים ומפקדים.

חבר הכנסת מוטי יוגב שניהל את הועדה אמר כי "כאיש מאמין אומר: תודה רבה לכל השותפים לקבלת ההחלטות באותם ימים, כמובן ללוחמי צה"ל ומפקדיו ולריבונו של עולם שנתן לנו את הכוח לנצח. "יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם"..

יוגב ציטט את הרמטכ"ל דאז יצחק רבין שאמר כי "לא בזכות הברזל אלא בזכות התודעה….של שליחות עליונה, של הכרה בצדקת ענייננו, של אהבה עמוקה למולדת אף במחיר חייהם. זכותו של עם ישראל לחיות את חייו במדינתו בשלום ובשלווה, כעם חופשי ועצמאי". לאחר מכן הוסיף יוגב: "איחודה של ירושלים וחזרתנו למערת המכפלה שבחברון, כל אלה עוררו את התגברות העלייה של יהודים לארץ ישראל ואת תנועות ההתיישבות, לשוב ולחדש את התיישבותנו וחיזוק אחיזתנו בגוש עציון ובחברון, בבקעת הירדן וברמת הגולן, בשומרון, בבנימין וביהודה."

"עם ישראל יודע, כך גם אומות העולם יודעות, שארץ ישראל שייכת לעם ישראל." לדבריו, "ההתיישבות היהודית תימשך בכל רחבי יהודה ושומרון ותיגדל מחצי מליון ל- 600,00 נפש שלוש שנים ותוך עשור למיליון נפש יהודים ביהודה ושומרון , גם בגליל, כן ירבו. בכל רחבי יהודה ושומרון, תהיה שליטת על ביטחונית ותשתיתית של ישראל לתמיד, אנו באנו ארצה, לבנות ולהיבנות בה".

אז הבנתי מדוע רבין התמוטט

אלוף פיקוד המרכז בימי המלחמה שייקה גביש סיפר את סיפורו: "מלחמת ששת הימים היתה מלחמת אין ברירה, איום קיומי. מדינת ישראל עמדה בפני סוף ימיה, יצחק רבין התמוטט, ויצא מן המשחק ליומיים. בן גוריון היה בדיכאון ובלחץ. הוא נפגש איתי ואמר: אתם מסכנים את עם ישראל, מי שמכם?? לא יסולח לכם. הוא רתח מזעם, אז הבנתי מדוע רבין התמוטט."

גביש סיפר כי "כל הצבא כולו היה 4 אוגדות, 3 אצלי, אחת בשאר הצבא. משימת פיקוד הדרום היתה – להשמיד את הצבא המצרי, אני אמרתי לבן גוריון, הצבא מוכן, עוד שבוע אני בתעלה ומזמין אותך לבוא. לאחר כמה ימים שלחתי לרמטכ"ל: כל סיני בידינו, ברכות לך וצה"ל."

לערבים לא היה אלאור אזריה

"זה היה קרב של ארבעה, אלוף פיקוד ושלשה מפקדי אוגדות. לא היו פרשנויות ופילוסופיה, היתה רק מטרה פשוטה להכרית את הצבא המצרי מעל פני האדמה." גביש סיפר כי ערב המלחמה ניסו להדיח אותו כדי למנות את דיין כאלוף הפיקוד. "יצחק רבין לא הסתכל לי בעיניים מאחרי המלחמה. זו הייתה שערורייה ביטחונית ממדרגה ראשונה."

יקי חץ, לוחם בגבעת התחמושת סיפר את סיפור הקרב וציין:  "לערבים אין אלאור אזריה ושטויות כאלה, הם תכננו לחסל את כולנו. נתנו לנו כמה דקות להסתכל על התצ"א, ויצאנו לדרך, אנחנו גברנו על הירדנים בזכות רוחנו, כי כוחנו ברוחנו.".

יקי חץ שלחם בגבעת התחמושת (לשכת ח"כ יוגב)

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר: "הספר הראשון שקראתי מאז ומעולם על מדינת ישראל עסק במלחמת ששת הימים. השגנו את הניצחון המזהיר הזה עם טוהר הנשק ודיני מלחמה שמצפים מעם ישראל. ההתיישבות היא סיפור הצלחה. אני מקוה שנמשיך לפתח אותה בצורה ממלכתית וממוסדת. זה היה ניצחון לא רק בגלל הרוח אלא גם למען הרוח. המלחמה הזו הייתה גם פיקוח נפש של עם ישראל, מליוני יהודים ניצלו בזכות המלחמה הזו."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תיקון, המצעד בי-ם ב-1967 היה ב-15 למאי, ושם רבין דיבר א
טעות | 06-06-2017 14:47
הוא טעה בתאריך, בשיחתו בכנסת, תיקון, המצעד בי-ם בגעת רם ב-1967 היה ב-15 למאי, ושם רבין דיבר איתו והורה לו לרדת לדרום