מחקר חדש של מכון פועה: ניתן למנוע עקרות הלכתית - סרוגים

מחקר חדש של מכון פועה: ניתן למנוע עקרות הלכתית

מכון פוע"ה מקבל מדי יום מאות פניות מזוגות שמחפשים ייעוץ בנושאי פוריות, היריון ולידה. אחד הנושאים העיקריים שבהם המכון מטפל הוא עניין ה"עקרות ההלכתית"- תופעה שבה נשים טובלות לאחר ימי הביוץ, וכתוצאה לא מסוגלות להיכנס להיריון. מחקר חדש של המכון חושף שניתן לפתור את הבעיה באמצעות הדרכה הלכתית

author-image
מחקר חדש של מכון פועה: ניתן למנוע עקרות הלכתית
  מחקר פורץ דרך (צילום: Uri Lenz/FLASH90)

אישה נכנסת להיריון כשהזרע של הבעל מפרה את הביצית של האישה. הביוץ הוא הזמן שבו הביצית נמצאת במקום שבה היא יכולה להיות מופרית, כאשר אורכו של ביוץ רגיל הוא 18 עד 24 שעות. קיום יחסי אישות לאחר הביוץ לא יכול להוביל להיריון.

על פי ההלכה, אישה צריכה להמתין לסיום הדימום הווסתי, ולאחריו לספור שבעה ימים נקיים. רק לאחר מכן האישה יכולה לטבול במקווה ובכך להיטהר לבעלה.
בדרך כלל, הביוץ מתרחש כ-14 ימים לפני תחילת הדימום הווסתי. בקרב נשים עם הפרשים סדירים בין הווסתות (כ-28 ימים), הביוץ יתרחש מספר ימים אחרי הטבילה. עם זאת, יש נשים שסובלות מווסת ארוכה יותר- שעלול לגרום למצב שבו הביוץ מתרחש לפני הטבילה. כתוצאה מכך, נשים אלו לא מסוגלות להיכנס להיריון. תופעה זו זכתה לכינוי "עקרות הלכתית".

בעולם הרפואי מקובל לתת לנשים אלו טיפול הורמונלי שמוביל לדחיית הביוץ. הטיפול אמנם מהווה פתרון לעקרות הלכתית, אך מדובר בתהליך מורכב הכולל טיפול הורמונלי. כמו כן, ישנה מחלוקת בקרב רופאים ורבנים בנוגע לנכונות האתית של שימוש בטיפולים רפואיים כדי לפתור בעיה הלכתית ולא רפואית.

על פי מכון פוע"ה, ברוב המקרים אין צורך בטיפול הורמונלי כדי למנוע את העקרות ההלכתית. "נשים רבות מחמירות על עצמן בלא הצדקה בהלכות נידה, ועקב כך דוחות את טבילתן. אצל חלקן הדבר נובע מחוסר ידיעה של הלכות נידה, ואצל חלקן הדבר נובע מאי ידיעה אודות הקולות ההלכתיות שניתן להקל עליהן", כך נכתב במאמר חדש של הרב דב פופר, העובד במכון.

טענתו של הרב פופר הובילה לעריכת מחקר שניסה לבדוק כמה מהמקרים של נשים הסובלות מדימום ארוך ניתן לפתור באמצעות הדרכה וליווי הלכתי. לצורך המחקר, המכון סיפק ליווי הלכתי וקבוע ל25 נשים שפנו אליהם במשך 3 חודשים. תוצאות המחקר היו מפתיעות- 76 אחוז מהנשים הנבדקות הצליחו לפתור את בעיית הביוץ המוקדם באמצעות הדרכה הלכתית נכונה.

מבדיקת החוקרים מובאים נתונים בקשר לבדיקה ההלכתית. נמצא שרק 2.3% מהרופאים מפנים את הנשים לבירור הלכתי לפני שמציעים להתחיל בטיפול הורמונלי. "הקפדה על דיני טהרת משפחה בצורה נכונה ללא החמרה מיותרת מהווה פתרון עבור רבים מהמקרים של ביוץ מוקדם ללא צורך בהתערבות פרמקולוגית" כותב הרב פופר. "לכן אנו ממליצים בפני הקהילה הרפואית את התועלת והפתרונות הקיימים בשליחת נשים להדרכה הלכתית לפני נתינת טיפול פרמקולוגי".

עמדתה של מכון פועה זוכה גם לחיזוק ממקורות נוספים. דפנה מאיר הי"ד, שנרצחה בפיגוע דקירה בעתניאל, שימשה בין היתר כיועצת זוגות ופוריות ועסקה רבות בנושא במהלך חייה.

בספר "מה יקרה אם אמות מחר בבוקר" שנכתב לזכרה מסופר על התכתבות בין מאיר לבין ראש מכון פוע"ה הרב מנחם בורנשטיין, בנוגע לזוגות שביקשו ממנה ייעוץ בנושא עקרות הלכתית.

מאיר הסבירה במכתבה כי היא ממליצה לזוגות הללו לעבור הדרכה הלכתית על ידי רבנים. "מאחר שאיני פוסקת הלכה, איני תלמידה חכמה ואין לי שום יומרה בתחום, אני אומרת להם שכדאי להם לפנות לרב פוסק שיסביר להם את ההלכה בנדון, שייזהרו בה, כדי לא לעבור על דאורייתא", כתבה מאיר.

"וגם שישאלו את הרב מפני שאיני מתמצאת בפרטיה, אף כי אני כן מתמצאת בפרטיה, אבל אני לא רוצה לפרט את הכללים כדי שלא ידלגו על שלב הרב ויחשבו שאני פסקתי להם".

=====================================================

המחקר יוצג בכנס הנשים הארצי של מכון פוע"ה שיתקיים בי"ב סיון 6.6.17. בבנייני האומה בכנס ידונו בנושאים הקשורים לרפואה והלכה בתחומי הפוריות, גניקולוגיה, גנטיקה, הריון ולידה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
אז מה הפתרון?
נגבי | 28-05-2017 14:08
כנראה שישנן נשים שסופרות 8 ו9 ימים
| 28-05-2017 22:46
במקום 7 ימי נקיים ואז הן מפספסות את יום הביוץ.לכן הן צריכות הדרכה ממתי סופרים ומתי מסתיימים 7 הימים.
2
אני חולק
חי | 28-05-2017 21:27
עם כל הכבוד, אני חולק על מכון פועה בזה. קודם כל, לא היה ראוי להוסיף לכתבה את דעתה של דפנה מאיר הי"ד ושר"י, ששכנעה נשים לבטל שבעה נקיים נגד ההלכה לפי כל הרבנים כולל פוע"ה. שנית, הקביעה ש'ישנה מחלוקת בקרב רופאים ורבנים בנוגע לנכונות האתית של שימוש בטיפולים רפואיים כדי לפתור בעיה הלכתית ולא רפואית' מופרכת מיסודה. בעיה היא בעיה, ולא משנה ממה היא נובעת. גם תרומת זרע, פונדקאות וכו', הן בעיות הלכתיות ולא רפואיות, אז למה לעזור לזוגות ע"י הורמונים אם אפשר תרומת זרע, או יותר פשוט, ע"י החלפת זוגות? חוץ מזה, נשים רבות לוקחות גלולות מדי יום למנוע הריון ולא טוענות שזה לא בריא, ולעומת זאת לקחת גלולות לאחר ביוץ, זה לטווח הרבה יותר קצר, עד שנכנסת להריון. לכן, אם יש פתרון רפואי, אין שום סיבה לבטל מנהג ישראל להמתין 5 ימים לפני הפסקה בטהרה, או 7 ימים למי שנוהגים כן.
3
בוקר טוב ישראל כבר הרבה שנים הפתרונות קימים
h | 05-06-2017 15:52
זה לא מפריע לאינרסנטים לזעוק עאל עקרות הלכתית או מבורות או מרשעות
4
דפנה מאיר הי"ד הלכה בהרבה דברים נגד ההלכה...
יעל | 31-08-2017 10:31
האם זה מה שמכון פועה מציעים? כל מיני "קולות" הלכתיות?