הרב צבי יהודה בכותל: "לא נזוז מכאן אף פעם". צפו - סרוגים

הרב צבי יהודה בכותל: "לא נזוז מכאן אף פעם". צפו

50 שנה למלחמת ששת הימים וארכיון המדינה מפרסם הקלטה נדירה של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל בכותל המערבי שעה קלה לאחר שחרורו: "ידעו כולם שאנחנו עושים חידוש היסטוריה"

הרב צבי יהודה בכותל: "לא נזוז מכאן אף פעם". צפו
  הצנחנים בכותל, אוסף התצלומים הלאומי

50 שנה למלחמת ששת הימים.

ארכיון המדינה מפרסם היום קטעים נדירים מתוך ישיבות הממשלה שלפני המלחמה ובמהלכה. בין השאר מתפרסמות מחדש הקלטות של רבנים הציונות הדתית שהגיעו לכותל המערבי זמן קצר לאחר שחרורו על ידי לוחמי הצנחנים.

שדר קול ישראל, שהתלווה ללוחמים, הצליח לתפוס את הרב הצבאי הראשי הרב שלמה גורן, כשהוא לצד ראש ישיבת 'מרכז הרב' הרב צבי יהודה קוק והרב יהודה כהן ('הנזיר'), ברחבת הכותל המערבי שעה קלה לאחר שחרורו.

בהקלטה נשמע הרב גורן נרגש ולאחריו הרב צבי יהודה מבטיח, לא נזוז מכאן לעולם.

(באדיבות ארכיון המדינה)

הרב גורן אמר בכותל: "כבר אמרתי בזמן הכיבוש, בזמן השחרור של הר הבית, מעל גבי הר הבית, הכרזתי נחמו נחמו יאמר אלהיכם, זה היום קיוונו לו נגילה ונשמחה בישועתו, חזון כל הדורות נתגשם לעינינו, עיר האלוהים ומקום המקדש, הר הבית ומקום המקדש סמל הגאולה המשיחית של עם ישראל נגאלו היום על ידיכם גיבורי צבא הגנה לישראל.

קיימתם היום את שבועת הדורות, אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני. ואכן לא שכחנו אותך ירושלים עיר קודשנו ובית תפארתנו. ימינכם – ימין ה' עשתה את החיל הזה, לב מי לא ירנן ולא יצהל לשמע בשורת גאולה זו.

מעכשיו פתוחים שערי ציון וירושלים העתיקה ודרכי הכותל המערבי, לתפילת בניה בוניה ומשחרריה בארץ. וליהודי כל התפוצות שיעלו ויבואו להפיל תחינה לאל בורא עולם. וכולנו ביחד ברכת שהחיינו." לאחריה נשמעה שאגת הברכה על ידי מאות הלוחמים.

הרצי"ה: חידוש ימינו כקדם. מעכשיו ולעולם

לאחר מכן פונה השדר לרב צבי יהודה זצ"ל, ושומע ממנו את הרגשתו: "אל כל עם ישראל, ואל כל אומות העולם, ידעו כולם שאנחנו עושים חידוש היסטוריה, חידוש ימינו כקדם. ההיסטוריה הישראלית חוזרת לתוקף נצח קדמוניותה, מעכשיו ולעולם, ולא נזוז מכאן אף פעם. אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני."

יותר לא יוצאינו מכאן

הרב הנזיר, הסתפק במילים קצרות: "כותלנו בא. והייתי מוסיף לעולם ועד. ויותר לא יוציאנו מכאן"

הרב שאר ישוב כהן, אז סגן ראש עיריית ירושלים, וממשוחררי השבי בקרב על ירושלים במלחמת העצמאות הודה לחיילי צה"ל: "ברוך ה'. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אני מודה למפקדי צה"ל שזיכוני כאחרון הלוחמים שעזב את העיר העתיקה בשנת תש"ח, להיות בין הראשונים שזכו להתפלל ליד הכותל היום. תחזקנה ידיכם."

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הרב דוד* כהן זצ״ל.
| 19-05-2017 1:20
2
מדהים!
| 19-05-2017 10:29
3
מרגש מאד. כמה קדושה!
בנימין | 21-05-2017 1:01
זהו המעמד עליו סיפר הרב הנזיר כי ראה בו את מרן הרב זצ"ל כשהוא לבוש בבגדי שבת ואינו עושה קריעה.
4
מצטער אבל זה לא לצפיה
צופה | 22-05-2017 0:08
נא לתקן