הרב אבינר: אסור להפריט את מערך הכשרות - סרוגים

הרב אבינר: אסור להפריט את מערך הכשרות

הרב שלמה אבינר מתנגד להפרטת הכשרות: אם אנו פותחים פתח לכל כשרות, גם יבואו הרפורמים וידרשו כשרות משלהם. וגם דתיים יפתחו כשרות צולעת, וכיצד יוכל הצרכן לשפוט?!

הרב אבינר: אסור להפריט את מערך הכשרות
  למצולם אין קשר לכתבה (אילוסטרציה, יעקב נחומי/פלאש90)

בעקבות דו"ח מבקר המדינה על כשלים במערך הכשרות של הרבנות הראשית, אומר הרב שלמה אבינר בראיון לסרוגים כי אסור להפריט את מערך הכשרות.

מבקר המדינה פרסם ליקויים רבים במערך הכשרות הארצי משגיחים שנעדרים או משגיחים שעובדים שעות יתר מה שפוגע ביעילות, ועוד בעיות.

ידוע. בכל מערכת גדולה מאוד יש תמיד ליקויים, כגון בצבא, ברפואה, ובכלל במדינה. השאלה היא מה היקף הבעיה, רחבה או מזערית.

אך בענייני כשרות, גם בעיה אחת בודדה היא בעיה?

בודאי! לכן טוב שיש ביקורת מתמדת, ואכן הרבנות הראשית מודעת לבעיות, והקימה ועדה שבודקת את הענין ומציעה כל הזמן פתרונות.

אך איך זה פותר את בעית הצרכן שאוכל מזון לא כשר?

גם יש בעיות, מבחינה הלכתית, הוא אוכל כשר, על יסוד הכללים הידועים של רוב וחזקה. וידוע שמזון טרף, מלבד שהוא עבירה על רצון ד', הוא גם מטמטם את האדם, כמו שאמרו ונטמאתם בם – ונטמטם בם. אך יוצא מדברי מרן הרב קוק בספרו מוסר אביך (עמ' יט), שאם הוא אוכל על פי הוראת חכם מזון לא כשר, לא רק שאין לו עבירה, אך גם אין לו טמטום, כי הטמטום נמשך מן העבירה.

לא בכל דבר יש מקום להפרטה

על כל פנים, לאור הליקויים, שמא יש ערך להצעה להקים תאגידי כשרות חלופיים, והצרכן יבחר. כידוע תחרות משפרת איכות וגם מוזילה עלויות?

חס וחלילה! לא בכל דבר יש מקום להפרטה, כמו בצה"ל למשל, במשטרה, שהם הקיום פיזי, ופה מדובר בקיום הרוחני. עם אחד! מדינה אחת! כשרות אחת! אם אנו פותחים פתח לכל כשרות, גם יבואו הרפורמים וידרשו כשרות משלהם. וגם דתיים יפתחו כשרות צולעת, וכיצד יוכל הצרכן לשפוט?!

שהצרכן יחקור ויתעניין כמו בכל נושא אחר…

אין לו כלים לעשות זאת. הוא לא יודע הלכות כשרות כדי לשפוט, וגם אין לרשותו כל מערך הכימאים שיודעים לאתר ולהגדיר חומרים שונים. הפרטת הכשרות תביא אנדרלומוסיה נוראה וחורבן.

אבל באמריקה למשל, יש כמה מערכות כשרות והכל שפיר?

לצערנו לא הכל שפיר. מידי פעם מתגלה שערוריה נוראה איך אדם המוחזק לצדיק גדול האכיל נבלות במשך שנים. יתר על כן, באמריקה כמעט כל היהודים אוכלים טרף. כאן יש לנו אחריות שיאכלו כשר. 80% מהיהודים רוצים לאכול כשר, אך חלק גדול מהם אינם טורחים ועמלים, אלא אוכלים מהמזדמן אליהם. לכן מערך כשרות ארצי הוא עבורם הצלה עצומה. כמובן גם באמריקה הין רוצים להנהיג כן, אך אין זה בידם, ואין לומדים אפשר מאי אפשר.

אפשר להוסיף עוד כשרויות על הרבנות

אך מה יהיה אם זה להיפך, כלומר אדם שרוצה כשרות יותר טובה מאשר זו של הרבנות הארצי?

מעולה. תמיד אנו אומרים המחמיר תבוא עליו ברכה. כמובן, בתנאי שאין זו חומרא שמביאה לידי קולא, כגון שמעליב אחרים או פוגע במערך כשרות קיים. עיין באריכות במסילת ישרים בפרק כ על משקל החסידות. לכן הידור בכשרות לא יכול להיות אלטרנטיבי אלא קומולטיבי, כלומר לא חלופי אלא מצטרף. לכשרות הבסיסית של הרבנות הראשית אפשר להוסיף עוד כשרות לחומרא.

אז יש עוד רעיון: תהיה הפרטה בכשרות, אך יהיה גם פיקוח על כל ארגוני הכשרות מטעם מחלקת הכשרות הארצית.

אי אפשר. כשרות על מזון אינה מתן חותמת סופית על מוצר מוגמר אלא מעורבות צמודה בכל תהליך הייצור בכל שלב ושלב.

יש עוד טענה שלפעמים משגיחי כשרות מפחדים לפסול מזון שמא יפוטרו.

אכן זה קרה. זו שערוריה. וכל זה קורה כאשר הוא מקבל משכורתו לא מן המעביד, אלא מן הרבנות. אז כמה יותר חמור יהיה בכשרות פרטית, כאשר יקבל משכורתו ישר מן המעביד!

ובסיכום?

צריך תיקון. לא להרוס מה שיש אלא לתקן מה שיש. וב"ה מתקנים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אבינעם בן חיים סתום כבר
הגולשים | 19-05-2017 12:31