יום העצמאות: הגיע הזמן שהציבור הסרוג ירד מהגדר - סרוגים

יום העצמאות: הגיע הזמן שהציבור הסרוג ירד מהגדר

הציבור שלנו הוא שייך והוא חלק אורגני מהכלל. אנחנו היינו שם כשהנס קרה ומדינת ישראל הוקמה, ועוד קודם לכן- כשהמנהיגים הגדולים קראו לחזור אל המולדת ולבנות אותה מחדש

יום העצמאות: הגיע הזמן שהציבור הסרוג ירד מהגדר
  אורית לסר

מוצאי יום העצמאות. המנגלים ואורות הבמה כבר כבו. חלק מהדגלים כבר הורדו מהתרנים, ועל חבלי הכביסה נתלות החולצות הלבנות החגיגיות מהאירוע (ואלו של ימי הזיכרון וההתייחדות…).

במהלך הימים אלו נתקלתי בלא מעט מקרים, חלקם הגיעו אליי מסיפורים של אנשים וחלק מהודעות בתקשורת, על דילמות של הציבור הדתי בהקשר לציון אירועי הזיכרון והעצמאות במדינה.

הידועה והמוכרת שביניהן היא שאלת ההשתתפות בבמות המרכזיות של יום העצמאות, בעיקר בערים הגדולות. לעתים מדובר בכמעט- אין- שאלה, כאשר מדובר בזמר מפורסם שדבקה בו עננת אשם חמורה הנוגעת ליחסיו לנשים, ובמקרה קיצון זה גם אני הייתי מכריעה בפשטות נגד השתתפות בהופעה שלו, ולא רק מטעמים דתיים. אולם במקרים יותר אפורים ולא בוטים, לרוב מדובר בהופעות של להקות ואנשי בידור ישראליים ידועים ומפורסמים לכל, שמגיעים אל הבמות כדי לשמח ולשמוח על הציבור.

כללי האירוע ידועים מראש, ויש בו לעתים אווירה של שמחה ולעיתים של הוללות. ואיש הישר בעיניו יעשה. אלא שבשנים האחרונות, הפכה ידועה מאוד החלטה של הציבור הדתי לקיים אירועים נפרדים לחלוטין, המוגדרים רק עבור הציבור הדתי- בהם חלים כללים מחמירים מאוד באשר לתכנים ולמגבלות. אז קודם אני שואלת- האם רק כך? כלומר, אם יש במה המיועדת "לציבור הדתי", האם היא בהכרח תותאם רק לפי הצדדים המחמירים ביותר של השקפת העולם הדתית בנוגע להפרדה וכו'? ושאלה נוספת- מהו המחיר הכללי של ההפרדה של הציבור הדתי מכלל הציבור? ואיך זה מרגיש, כשמדובר ביום העצמאות של המדינה??

אבל לא רק על במות הבידור של יום העצמאות אני שואלת, כי בחלק מהמקרים מדובר בהפרדה מכלל הציבור- גם בטקסי הזיכרון!
דוגמא נוספת לסיפור שכזה, הוא על קבוצת בנות שירות לאומי השייכות לגרעין, שלא הורשו (!) להשתתף בטקס יום זיכרון שכונתי, כדי שלא "לתת לגיטימציה" לטקס שהייתה בו גם שירת נשים. כלומר, בנות השירות הלאומי, שבד"כ מעורבות כמעט בכל היבט חינוכי והפעלתי של השכונה, מנועות מלהיות דומיננטיות בתוכן ובהובלה של טקס יישובי לזיכרון הנופלים, בגלל שהכלל הכריע לאפשר לנערות (מתנועת נוער לא דתית) לשיר בטקס. ההכרעה של הגרעין (לא של הבנות עצמן, אגב) מקוממת בעיני.

מעל כל אלו מרחף הדיון הנמשך מזה שנים- אמירת הלל ביום העצמאות (ולא רק הוויכוח ההלכתי גרידא בנוגע לברכה)… שגם בה יש משהו מחוסר ההכרעה- האם אנחנו בתוך הסיפור הזה, ממש מבפנים- או יושבים על הגדר?

אני קוראת לציבור הדתי, המתון, המיינסטרים, לגלות אחריות ולא להיות רק בצד המחרים או משתתף. אלא להיות פעיל. במילים אחרות, לא לנהוג בשיטת "ישחקו הנערים לפנינו": גורמים אחרים הם שישפיעו על התכנים וכללי הטקס, ואז אנחנו נחליט (לעתים בכיפוף ידיים ולעתים בהפגנתיות נגדית) – אם אנחנו בפנים או בחוץ. האם אנחנו יכולים להיות חלק מהעם החוגג, או שנדרוש תקציב עצמאי בשביל לקיים מסיבה "לרוחנו ולאנשי שלומינו"..

השאיפה שלנו צריכה להיות- אנחנו שם כשמתקבלות ההחלטות, עבור כולם. ככה מתנהגים מי שמרגישים שהם באמת שייכים ואחראיים על הסביבה שלהם. מעצבים ביחד את החגיגה, מנסים להתאים אותה מראש, לכל הציבורים ולכל המנהגים. ואם לא לכולם- לפחות לרובם. וזה נכון גם לגבי טקסי הזיכרון, שלעיתים האתגר בהם הוא לא רק ה"ישירו- לא ישירו" נשים בטקס, אלא ההקשר הכללי של הזיכרון והאתוסים הקשורים בו. האם התכנסנו רק כדי לבכות על האובדן- או שאנחנו מזכירים גם את סיבת נפילתם והקשרו בתקומת ישראל?!

הציבור שלנו הוא שייך והוא חלק אורגני מהכלל. אנחנו היינו שם כשהנס קרה ומדינת ישראל הוקמה, ועוד קודם לכן- כשהמנהיגים הגדולים קראו לחזור אל המולדת ולבנות אותה מחדש. היינו שם בעשייה ובבנייה, ואנחנו חלק מגורלה ומיום יומה. גם בחגיגות לכבוד עצמאותה, אנחנו חייבים להיות חלק ולא להתבדל. לברך על הנס, על המוגמר ועל מה שעוד יש לתקן ולבנות.

=======

אורית לסר – ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
שותפות עם המדינה - שותפות אמת
יוסי | 07-05-2017 9:11
שותפות אמת איננה בהכרח להיות בטקסים ובבמות משותפות. שותפות אמת היא נשיאה בעול הלאומי ושאיפה לרומם את כבודם של ישראל בכל עת. לא ע"י פשרנות בהלכה מושגת אחדות לעיתים יש להיפרד ע"מ לחדד עמדות ולהבהיר את דרכה של התורה. דווקא מתוך פירוד מגיעים לאיחוד שנזכה
תגובה
משה | 07-05-2017 11:00
נדמה שכל מה שקשור לצד הדתי ,ערכיו דרכיו ,הלכותיו,והילכותיו מוגדר בעיניה בפירוד,יש עוד חלק בעם ישראל ששואף לקיום תורה ומצוות ,גם אנו מעונניינם להייחד להתחבר ולהיות חלק מטקס משמעותי ולחגוג את יום העצמאות באופן משמעותי התואם את אורח חיינו. משום מה הכותבת לא שמה לב שיש עוד חלקים בעם ישראל
2
ענק - אי השתתפות בבמות עם החילונים וחילונים
משה | 07-05-2017 9:40
ניתוק מהמדינה. מזרוחניקים, להיכן עוד תגיעו
3
כל מי שעניו בראשו מבין שאין כל בעיה הלכתית של שירת נשים
גדי | 07-05-2017 9:42
אין מניעה הלכתית לשמוע נשים שרות בטקסים של יום זיכרון וכד'. בבקשה לא להשתגע. הפכו את העניין של קול באישה ערווה, לאחד מ 13 עיקרו האמונה. אז לא, הרבנים הראשיים לדורותיהם השתתפו בטקסים עם שירת נשים, ואף פעם לא מחו. היום התקבלה גישה לאמץ את הגישה הכי מחמירה. וזה ממש לא לעניין. השדה חמד מביא ששירת נשים זה רק במקרה של "שירי עגבים" ויש פוסקים רבים שאימצו את הקו שלו. זו רק דוגמא..
אדיוט
אדיוט | 08-05-2017 23:21
וכל מילה מיותרת
על סמך מה אתה "פוסק" הלכות?
ענת | 07-05-2017 13:23
אתה רב? או הרב את ריבנו
4
הכותבת כנראה לא קראה את פרשת קדושים. נאמני עבודה זרה
א | 07-05-2017 9:49
5
ברוך השם אנחנו שם ממש גם בלי להשתתף בשמחות
יפה יוסף | 07-05-2017 10:13
ההמוניות.השמחה האמיתית היא פרטית.העיקר לעמוד דום וזה אפשר בכל מקום.לאמר הלל לטייל ולעשות על האש.בשביל זה לא צריך המון.
6
גם אחרי ההפרדה יש לנו 40% דתלשים, בעליה תהיה קטסטרופה
ליאור | 07-05-2017 11:44
מתי תקלטי שהבעיה הראשית שלנו היא ההתמזגות הגדולה עם תרבות הזבל החילונית?
היום זה כבר תרבות הסחי והמיאוס והסרחון.פעם זה היה זבל
הר חיריה[ע"ש אריק שרון בריון] מגרש ג קטיף | 10-05-2017 4:26
7
יש להבחין בין סרוגים נורמלית לבין מטורללים
יוסי | 07-05-2017 11:55
השימוש במושג סרוג הוא שגוי. אין ציונות דתית- כשם שאין ציונות חילונית. הסרוגים נמצאים במנעד רחב- ממטורללים משיחיים ועד חובבי נוחיות דתית . אין שולחן ערוך אחד- כל אדם והשולחן שלו. רוב מוחלט הוא שפוי, סולד מרבנים מטעם , מקשקשנים חוצות ובורים ועם הארץ. הבית היהודי איננו מייצג את כולם- אלא את המיעוט המתנחל שבבוא היום יודה בטעותו, כמו שהיה בגוש ימית וקטיף. חבל עליהם, אלה קרובים לנו ביחסי מחה אך רחוקים כרחוק שנים וחצי השבטים מכל שבטי ישראל.
8
הדרך שלה נגד ההלכה, וגם נכשלה במציאות, והוציאה בעיקר
ר | 07-05-2017 14:11
דתלשי"ם.