"ונזכור את כולם": הנצחת הנופלים בדרך אחרת - סרוגים

"ונזכור את כולם": הנצחת הנופלים בדרך אחרת

יום הזיכרון נוגע בכולנו. רבים רוצים להתייחד עם החללים שמסרו נפשם למען המדינה ועם משפחות הנופלים ולעתים לא יודעים איך. מערכת סרוגים מביאה לכם דרכים נוספות לזכור ולהנציח את ההולכים דרך פרויקטים מגוונים

"ונזכור את כולם": הנצחת הנופלים בדרך אחרת
  מצדיעים לנופלים (צילום: יונתן סינדל/פלאש 90)

פרויקט "האחים שלנו"

לקראת יום הזיכרון הוקם מיזם חדש  "האחים שלנו" אותו יזמו אחים ואחיות לחללי צה"ל. המיזם נותן להם את האפשרות לספר על התמודדתם הקשה עם השכול והאובדן, שפעמים רבות נדחקים.

המיזם מאפשר הצצה נדירה וייחודית להתמודדות של האחים עם נפילת יקיריהם ומאפשר לשמוע סיפור שמעולם לא סופר בצורה נרחבת ורשמית.

המפגשים מתקיימים ימים ספורים לפני יום הזיכרון בבתים פרטיים ברחבי הארץ.

את הפרוייקט יזם אליסף פרץ, אחיהם של אוריאל ואלירז ז"ל ובהמשך הצטרפו אליו אחים שכולים נוספים אשר מספרים על התמודדותם מאז המקרה.

נוי פרי אחותו של סמ"ר טל יפרח ז"ל ,הנהרג במצע צוק איתן מספרת כי: "פרויקט 'האחים שלנו' בשיתוף קבוצת מעגלים הוא מיזם שמעניק לראשונה במה לספר סיפור שלא נשמע עד היום, סיפורם של האחים והאחיות, המספרים את תחושותיהם, הדברים שקרו בין האחים, על הקשר והתמודדתם עם השכול השונה מאוד מזו של הורי החללים".

רוצים לקחת חלק בפרוייקט? לחצו כאן


פרויקט "פנים. יום. זיכרון" – סרטוני אנימציה המתעד רגעים של חללים

"פנים. יום. זיכרון" היינו מיזם אשר רותם את הטכנולוגיה על מנת להחיות את פיסות הזיכרון עם החללים ולשתפם עם כולנו.

בכך מנציחים הסרטים את הזיכרון ומתאימים אותו לשפה העכשווית, מתוך אמונה כי הזיכרונות משמעותיים מעבר ליום אחד בשנה.

יוזם ומוביל הפרויקט היינו  בית אבי חי בירושלים אשר פנה אל יוצרים מתחום האנימציה בבקשה להנציח רגעים מהחיים.

למיזם זה נרתמו 23 משפחות יקרות שפתחו את ליבן ושיתפו את היוצרים בסיפורם האישי מתוך תקווה ואמונה שמיזם זה יהיה תחילתו של מאגר זיכרונות וירטואלי ישראלי גדול.

לדבריה של עורכת אתר האינטרנט בית אבי חי: "לכל אדם יש עולם פרטי משלו, עולם  שבו הוא מרשה לעצמו לחלום, לאהוב, להשתעשע. בחרנו להנפיש ארבעה סיפורים המאפשרים לנו הצצה לרגעים אישיים מחיי הנופלים ומעבר למבט האישי, דרך רגעים אלו ישנה הצצה קטנה  לפנים המגוונות המרכיבות את הפאזל הישראלי המורכב שלנו".

התגובות לסרטונים נתנו תחושה כי מטרת המיזם צלחה. אמם של אוריאל ואלירז פרץ ז"ל, מרים כתבה כי הצליחו להחיות בסרט קצר רגעים משמעותיים מהחיים של בניה "בכל צפייה אני פוגשת אותם, כ"כ אמיתיים וכ"כ חיים". חלק מהמשפחות חוזרות לסרטים האלו כמקור של נחמה, במיוחד בעידן של הנצחה וירטואלית המקבלת מקום מאוד משמעותי ומכובד. המשפחות מתרגשות מאוד מכך.

עבור המפיקים והיוצרים של הפרויקט מדובר בעשיה משמעותית מאוד ,בה הם לוקחים חלק מתהליך שמירה על זיכרון הנופלים.

 

פרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר"

המיזם "עוד מעט נהפוך לשיר" הוא יוזמתו של גלי צה"ל ומתרחש מדי שנה בו לוקחים חלק אמני ישראל ומבצעים שירים אותם כתבו הנופלים בהתנדבות.

גם השנה, ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה (משודר כבר 11 שנים) תשדר התחנה הצבאית את פרויקט הזיכרון.

המיזם חדר ללב החברה הישראלית והיינו אחד המאפיינים של יום הזיכרון אשר שיריו ממשיכים ללוות את פס הקול הישראלי גם לאחר יום הזיכרון ונותנים נחמה למשפחות כי בניהם לא נשכחים מהלב ומהאוזן.

שירים כמו : "אמא אבא וכל השאר" (נכתב על ידי ראובן פוליט ז"ל והולחן על ידי עידן רייכל), "המכתב האחרון" (נכתב על ידי החייל משה אוחיון ז"ל והולחן על ידי עידן עמדי) "שלחי אותו" (נכתב על ידי בנימין פרנק ז"ל ובוצע על ידי רוני דלומי) נצרבו בתודעה ומושמעים לעיתים בתחנות הרדיו.

פרויקט "זאת המנגינה שלנו"

לאחר מבצע "צוק איתן" בו נפלו 72 לוחמים ואזרחים. ייזמו תחנות הרדיו גלי צה"ל וגלגל"צ יחד עם משפחות הנופלים וחבריהם פרוייקט מיוחד בו בוחרים יקירי הנופלים שירים שאהבו ומספרים עליהם.

בהקמת מיזם זה כתב מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, באיגרת ששלח לחיילים: "הרגשנו במהלך הזמן שעבר מסיום הלחימה כי עלינו לעשות דבר מה נוסף, ובמיוחד לזכר הנופלים. כך הגענו לרעיון לקיים משדר מיוחד בו משפחות הנופלים יספרו על יקירם ויבחרו שיר שהוא אהב במיוחד, או שהיה קשור אליו שאיזושהי צורה".

להאזנה לפרוייקט ולקריאת סיפורים אודות הנופלים במבצע לחצו כאן

פרויקט "רעות"

המטרה בפרויקט זה היא לשמח משפחות שכולות ע"י מעשים ,שמטרתם להראות לאלו אשר איבדו את היקר להם מכל כי אנו זוכרים את יקיריהם שנפלו במלחמות ישראל כל יום ויום, ולנצח.

יוזם הפרויקט יוני ברנט תושב העיר חולון, סטודנט לתקשורת, מבצע מיזם זה למען משפחות החללים, ועמו משתף פעולה הבמאי יום טוב משה ע"י הנצחת החיילים הנופלים באמצעות סרט תיעודי.

הסרט שיוני מצלם בימים אלו הוא על החלל דניאל פומרנץ אשר נפל במלחמת צוק איתן.

לדבריו, המטרה של פרויקט רעות הינה להגיע למשפחות השכול ולומר להם: "אנחנו פה כל יום בשנה ולא רק פעם בשנה ביום הזיכרון". והמטרה הנוספת שלשמה נועד המיזם היא: "לשים לעם ישראל מול העיניים את אותם חיילים שנלחמו למעננו.

שאיפתו של יוני שעוד אנשים ירימו את הכפפה ויצטרפו לפרויקט ההנצחה עוד אנשים שיקומו ויגידו "בוא נעשה סרטונים, בוא נעשה תמונה, בוא נעשה הצגה, בוא נעשה ציור, בואו נעשה כל דבר על מנת לשמח את אותם משפחות שכולות".

להצטרפות לפרוייקט חפשו בפייסבוק: " סרט להנצחתו של דניאל פומרנץ ז"ל".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
ההנצחה האמיתית
יהודי | 27-04-2017 17:18
סבא שלי נהרג במלחמת השחרור. ההנצחה האמיתית היא שכל צאצאיו חרדים,בני תורה אמיתיים, אלו שלומדים ואף אלו שעובדים. שום דבר לא עוזר לנפטר חוץ מלמוד תורה וקדיש לעלוי נשמתו, כל שאר הטקסים והפעילויות הן נטו למשפחות, אז זו לא הנצחה!!!!!
לא היה כתוב שהפרויקט הוא לעילוי נשמת החללים אלא לשמח את
אנונימי | 28-04-2017 16:29
המשפחות שלהם כמובן שהדברים שעוזרים לנפטרים הם קדיש לימוד תורה וכו
צודק בחלק מהדברים. לימוד ללא מעשה
| 28-04-2017 0:30
זה חילול שמיים לכן חרדי שמפרנס בכבוד וקובע עיתים לתורה זה העילוי לנשמת ההרוגים והנפטרים.