כל משואה מלמיליאן: ראיון עם ה-סמל של הכדורגל הישראלי - סרוגים

כל משואה מלמיליאן: ראיון עם ה-סמל של הכדורגל הישראלי

הסמל של קבוצת בית"ר ירושלים אורי מלמיליאן שידליק משואה ביום העצמאות אומר לסרוגים: "עדיין לא יודע מה מצפה לי, אם זה כמו במשחק כדורגל גדול- אז ההתרגשות עצומה"

כל משואה מלמיליאן: ראיון עם ה-סמל של הכדורגל הישראלי
  אורי מלמיליאן (צילום: קובי גדעון/ פלאש 90)

אורי מלמיליאן (60) יליד שכונת ממילא הירושלמית, נחשב מגדולי שחקני הכדורגל בארץ וסמלה המיתולוגי של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים ואולי הבולט מכולם.

בנימוקי הוועדה שבחרה את מלמיליאן להשיא משואה ביום העצמאות נכתב כי "הוא טיפס לפסגת הכדורגל הישראלי והיווה עבור ישראלים רבים גיבור ילדות ומודל לחיקוי".

בגיל 16 עלה לקבוצת הבוגרים וכבר בגיל צעיר נחשב לקשר התקפי מעולה ובעונת 1975/76 בהיותו בן 19 הוליך את קבוצתו לזכייה היסטורית בגביע המדינה. באותו הגמר החטיא פנדל אך כבש שער והוביל את קבוצתו לניצחון סנסציוני 1:2 על מכבי תל אביב הגדולה.

בהתייחסות לאזור שכונת ילדותו (ממילא) ששכנה בסמוך לאזור בשליטה הצבא הירדני צוין בוועדה כי "מלמיליאן מסמל את החיים של אלפי ירושלמים בתקופה שקדמה למלחמת ששת הימים". כמו כן, נכתב כי הוא מסמל את "הספורט הירושלמי ואת השער שהוא פותח בפני כל ילדי העיר להשתלב ולהתקדם בחברה הישראלית."

בראיון חגיגי ל'סרוגים', סיפר אורי על תחושותיו עת קיבל את הטלפון המבשר לו על הכבוד להשיא משואה ביום העצמאות ה-69 למדינת ישראל.

אומרים שמגיע לי

מלמיליאן לא מסתיר את התרגשותו מרגע שקיבל את שיחת הטלפון. אולי עברה גם בו המחשבה שהספורט הישראלי לא זוכה לכבוד הראוי לו במדינה.

האם שרת התרבות והספורט מירי רגב עושה צעד אמיתי לקידום הספורט בישראל או אולי דווקא סיפורו האישי ובחירתו להדלקת המשואה מסמל יותר מכל את מאבקה של השרה רגב בקידום תרבות עדות המזרח.

עושה צעד אמיתי לקידום הספורט בישראל? השרה רגב (צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90)

מאז שהגיעה אליו הבשורה דברים קצת השתנו : "כעת אני יכול להגיד כי עברה לי ההתרגשות כבר ואני לא יודע למה לצפות ומה ייצפה לי בטקס".

מלמיליאן כמו מלמיליאן לא הכין דברים מראש והוא עדיין לא יודע באיזה נושא ידבר בטקס ויכול להיות כי רק בסמוך לטקס הוא ידע על מה ינאם: "בטח באותו היום אחשוב מה אני אומר וזה יגיע כמו שצריך" אומר שחקן העבר.

כשהשווינו את רמת הריגוש של הדלקת המשואה לזכייה באליפות עם בית"ר ירושלים הקבוצה שרואה בו כסמל ענה כי "רק באותו יום אדע מה יותר מרגש. התרגשות של משחק אני יודע מהי. ולכן עדיין לא יודע מה מצפה לי אם זה כמו במשחק כדורגל גדול- אז ההתרגשות עצומה".

כמובן שהתגובות ברחוב לא אחרו לבוא והן מאוד מפרגנות לטענתו וכיף לו לשמוע פרגון מעוברי אורח "אומרים שמגיע לי" עונה בחיוך מלמיליאן: "פרגון מלא, מחמם את הלב". ומוסיף בצניעות האופיינית לו כי הוא "לוקח הכל בפרופורציה נכונה".

כל אבטיח מלימיליאן

שמו של מלמיליאן ידוע לא רק בתור סמל של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים וככדורגלן גדול שהוביל להצלחות בחייו, אלא הפך ממש למטבע לשון עם הפתגם המוכר "כל אבטיח מלמיליאן", אשר תפס תאוצה בקרב הציבור ובמיוחד בעגה הירושלמית ובשוק מחנה יהודה בו מוכרים אבטיחים ומשבחים את תוצרת האבטיחים ע"י ההשוואה לכוכב האגדי.

פירושו של המשפט הוא המשובח, הטוב ביותר. ומדוע נוצרה ההשוואה אליו? איך לא. בגלל היותו כוכב גדול בשנות ה – 70 בעולם הכדורגל בארץ ,וסמל בעיר ירושלים בפרט.

בסיכום השיחה מאחל אורי מלמיליאן לעם ישראל לרגל חג העצמאות רק דבר אחד חשוב: "להיות מאוחדים, אין תחליף למדינה מאוחדת, ברגע שלא יהיה פילוג ונהיה מאוחדים אף אחד לא יוכל עלינו".

מלמיליאן ואחונה בימים יפים ( צילום: משה שי/ פלאש 90)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אם אני יזכה להדליק
| 25-04-2017 16:04
משואה אני ימכור את הכבוד הזה לכל המרבה במחיר מה השטויות אלו שכל העולם יסתכל עלי
2
ריגוש עם כדור
מר שמלו | 27-04-2017 8:29
כל תות מלמיליאן כל בננה אולסי פרי. לא נשכח את הקריאות האלה במחנה יהודה. כבוד למי שהצליח לרגש עם שלם עם כדור.