הרב אבינר: מה התרופה עבור הדתי-הלייט?

הדתי-לייט אינו מחשיב את התורה כדבר מוחלט מן השמים, אלא כמסורת חשובה בין שאר דברים חשובים בחיים, והוא בוחר ביניהם. הרב אבינר על תופעת הלייטים בציונות הדתית

הרב אבינר: מה התרופה עבור הדתי-הלייט?
  (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

 

למה מאשימים את הציבור הדתי-לייט, הרי הוא עם הארץ,שומע לרבנים-לייט, ואיך הוא יכול לדעת שדבריהם אינם תורה?

לא נכון. הוא עובר עבירות בגלל היצר הרע ובגלל אי הבנה עמוקה, ולא בגלל הרבנים הליברליים. גם אם כל הרבנים היו פוסקים כהלכה, אותו ציבור היה עובר עבירות.

אבל הוא כן מצטט רבנים ליברליים כדי להצדיק את דרכו?

זה סתם תירוץ דיעבד כדי להרגיש יותר נעים ולא לסבול מסתירה גלויה בין ההצהרה האמונית לבין ההתנהגות. הרבנים הליברליים מניפים את דגל הידידות-ההקלה-ההתחשבות ובגלל זה גם מורים שלא כהלכה וגם מבזים את עצמם אפילו בעיני אותם דתיים-לייט.

אם הדתי-לייט מבין שיש פה הוראה שלא כהלכה, אז למה הוא נוהג כן?

הדתי-לייט אינו מחשיב את התורה כדבר מוחלט מן השמים, אלא כמסורת חשובה בין שאר דברים חשובים בחיים, והוא בוחר ביניהם. ידועה חלוקת מרן הרב קוק לשלושה זרמים באומה: הקודש, האומה והאנושיות (אורות ע).  מחוסר העמקה הדתי החלש סובר שיש סתירה ביניהם, וכיון ששלושתם חשובים בעיניו, הוא בונה לעצמו תמהיל כפי נטיית ליבו ונטיית שכלו.

אבל אם תשאל אותו, הוא יגיד שהוא נאמן לתורה?

זו הצהרה. גם להצהרה זו יש ערך, אך אינה עמוקה בלב. הוא חושב שיש סתירה בין התורה לבין החיים, שהחול הוא ישות שהקודש הוא אפסיות. כך כותב מרן הרב קוק: "בקטנות הדעת מונח ארס פנימי, שנדמה על ידו, שכל הנתקה מן החול אל הקודש היא דחיה מישות אל אפסיות". אך ההצהרה אינה אמונה אמיתית. "ואף על פי שההודאה החיצונה מנגדת לזה מצד קבלת האמונה, שמסעדת את כל כושל, גם נשפל בקטנות, בכל זאת בעצמיותה של ההכרה חסר זה היסוד המאיר…שכל הנתקה מן החול אל הקודש היא בריחה מחורבן ואפסיות אל הישוב המילוי והישות הכבירה והאיתנה" (אורות הקודש ב שח). הקיצור, לא בגלל הרבנים שמתירים את האיסור הוא חוטא, אלא בגלל היצר הרע, ובעיקר בגלל הבלבול באמונה, כפי שמבאר מרן הרב קוק במאמר "הדור".

אבל גם לרבנים החרד"לים הוא אינו שומע?

לא מדוייק. בעניינים כמו שבת וכשרות הוא נותן בהם אמון, וגם ברבנים החרדים. אבל בעניינים שנוגעים לתרבות, הוא בונה לעצמו פשרה בין התורה שהוא מחשיבה לפעמים בניגוד לחיים ובין מה שהוא חושב לחופש ולחיים. ובכלל, אין דבר כזה רבנים חרד"לים: יש רבנים שפוסקים על פי התורה ויש שלא. וכבר כתב על זה באריכות הגרי"ד סולוביצ'יק לפני עשרות שנים. עיין בספרו איש על העדה.

מה הכוונה תחומים של תרבות?

מזון רגשי, כגון תרבות הלבוש, תרבות הזמר, תרבות הקריאה, תרבות הקשרים בין גברים לנשים, תרבות הבידור.בזה הוא בונה לעצמו פשרה.

והליכת בנות-לייט לצבא באיזו קטגוריה זה נכנס?

זה גם שייך לתרבות חיים ובנוסף לכך זה קשור לאידיאל הלאומי. הן חושבות בטעות שהדתי והלאומי הם שני דברים שונים, שניהם חשובים, לכן בונות לעצמן פשרה. כמובן זו טעות שנובעת משטחיות. הלאומיות נמשכת מן התורה, והצבאיות נמשכת מן התורה. צבאיות לא מתוך דבר ד' היא מאוד בעייתית.

אם אני מבין היטב, הרבנים-הלייטים אינם אשמים בריבוי העבירות?

הם בעיקר מספקים מפלט לפער התודעתי בין באמונה המוצהרת לבין ההתנהגות המעשית.

זה לא סותם דרכי תשובה?

לא ממש. כאשר האש הבוערת של אהבת ד' מתעוררת, היא לא נעצרת בגלל מעוותי ההלכה. פעם אמר דתי מאוד לייט: "אם הרב הזה הלייט, אני מזלזל בו". כלומר הוא רוצה לראות ברב נציג נאמן של האמונה, התורה וההלכה – ויחד עם זה הוא שומר לעצמו את הזכות לקחת מאותו רב מה שלבו חפץ או מה ששכלו חפץ.

ש: ובסיכום, מה התרופה עבור הדתי-הלייט?

אותה תרופה שיש עבור אלו שהתרחקו לגמרי מהתורה: בירור עמוק שהאמונה בד' היא החיים. זה בעצם הנושא של ספרו הגדול של מרן הרב קוק "עקבי הצאן".  ומובטחים שכל עם ישראל יחזור בתשובה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
26 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
אשרינו שזכינו לגדול דורנו הרב אבינר!
יעקב | 20-04-2017 10:33
מסביר את עומק תורת הרב קוק במילים פשוטות המובנות לכל אדם
גדול דורנו?! חסרים לך מושגים בגדלות.
דת"ל | 20-04-2017 13:42
הרב קוק היה מקטרג מי לייט ומי לא?!הרב קוק לא הטיל דופי
יוניו | 20-04-2017 12:04
הרב קוק הטיל דופי ברבנים מקלים ממנו ? אז הבנו, אתה סובר כמו הרב אבינר בשאלות רבות או אולי אפילו רואה אותו כרבך המובהק. זה מצוין. אבל זה לא אומר שמי שמקל יותר או רואה דברים אחרת הוא לא מנסה לכוון לשם שמיים. הקטע של היזהרו בתלמידי חכמים נכונה גם לרבנים שחלוקים על רבך ועל דרכך.
2
בד"כ הלייטים מתחילים לחפף כשהם רוצים מין ומשם זה מדרדר.
לא חשוב. | 20-04-2017 11:20
אצל רוב הבנות ורוב הבנים גם יחד זו נקודת ההתחלה.
3
ואולי האשמים הם הרבנים החרדליים?
מחפש אמת | 20-04-2017 12:19
אולי הלייטים צודקים. אם היתה דוגמה חיה של אנשים גדולי רוח ובעלי עוצמה חרדליים זה היה משכנע. אבל כיוון שאין כאלו, שולחים אותך ללמוד ולהתעמק...
על חכם יוסף קלנר שמעת?! גאון הגאונים!!מחשבת על.והרב טאו
אתגיד תה טמבל? | 23-04-2017 2:33
4
הרב אבינר והקו כבר לא עוסקים באמונה אלא בסוציולוגיה
יוסקה | 20-04-2017 12:20
5
ה"לייטים" כמו שכיניתם אותם הם בדיוק ההפך משטחיים. מבינים שדת בת 4000 שנה צריכה להתחשב באדם ובאנושיות. דווקא השמרנים שלא מוכנים לצאת מהקופסה לשניה, הם השטחיים
| 20-04-2017 12:58
6
הרב אבינר ממזמן התחרד ולא מייצג את הציונות הדתית
מולכו | 20-04-2017 14:46
גם אם הרב מצטט את הרב קוק והרב סולובייצ'יק, כל עוד ישנו רב שמתנער משירות בנות בצבא או בשירות לאומי, הוא לא חלק מהמערך של הצינות הדתית. כמו כל חרדי מצוי, בשבילו צניעות היא מעל כל גדרי התורה. הציבור הדתי המליך על עצמו רבנים חרדיים רק בגלל שהם ימניים במפה הפוליטית (מהרב שפירא והרב מרדכי אליהו ועד הרב אבינר והרב שמואל אליהו וחכם טאו). רב לכם, לכו להנהיג את הציבור החרדי ותנו לנו בחזרה את השילוב של תורה ועבודה, יראת שמיים וגם חברה תרבותית ותוססת. אם במקרה על הדרך אתם ימניים, שיחקתם אותה. האם באמת רבני הציונות הדתית מצבעים בכלל בבחירות לבית היהודי?! האם שהרב שמואל אליהו לא מצביע למפלגות חרדיות? הזהו מנהיג ציבור?
מבחינך
אורי | 16-08-2017 10:49
אז מרכז הרב היא חרדית?
בצבא וכן לשירות לאומי כאשר הסיכויים ליפול הם משמעותיים
אולי אתה לא יודע אבל רוב הציבור הדתי לאומי מתנגד לשירות | 21-04-2017 0:28
וכן אין שום רב דתי לאומי שיאמר לך שלא צריך להקפיד על כללי הצניעות [בדוק]ויוצא שכל ה שכתבת הם לא באמת דברים עניניים אלא נמאס לך שאומרים לך את האמת בפנים ואתה מנסה במישהו לאחוז בו וזה בדיוק מה שהרב אבינר אמר על הלייטים ודי לחכימא ברמיזא
.
"בשבילו צניעות היא מעל כל גדרי התורה" ובשבילך לא?! | 21-04-2017 0:09
אני מבין שאתה הבעלים החוקי של המגזר?
דתי לאומי | 20-04-2017 16:22
הציבור בוחר את רבניו, ולא להיפך. אתה מוזמן לבחור את רבותיך, אך אל תכפה עלי את מי לבחור.
7
היהדות הדתית לאומית הולכת ופוחתת!
חבל | 20-04-2017 14:50
מי משקיע בלייטים???
8
התרופה היחידה היא ניתוק מוחלט מאותה "תרבות" שהרב ציין
מוטי | 20-04-2017 16:09
חבל שהרב לא אזר אומץ לכתוב זאת במפורש והוא צועד סחור סחור בהצגת הפתרון
9
ככה נראית הציונות החרדלית היום
| 20-04-2017 16:49
המאמר הזה רק עושה חשק להפוך להיות לייט זה רק מסביר למה הציונות הדתית הולכת ומצטמקת והציבור הופך ללייט או חסידי או חילוני העיקר לא להיות כמו הרב אבינר
כמה בורות בתגובה אחת
יוסי | 21-04-2017 10:06
ישיבות המוגדרות קו רק הולכות וגדלות ומוקמות בכל עיר ועיר
איזה תגובה שטחית. רק מראה כמה חשיבה עמוקה יש לך...
1234 | 20-04-2017 21:47
10
לאן נאלם קולך הרב אבינר על ארגונך עצת רפש שהראש שלו פגע
יוסי | 20-04-2017 17:16
בעשרות בחורים שטופלו על ידו ?? איפה האחריות שלך ? דם על היידים שלך הרב אבינר
11
הרב אבינר מדבר מעמדה של רופא
אריק | 20-04-2017 17:22
לא של מידיין.
12
חטא ההיבריס
שמואל | 20-04-2017 18:03
אחד ממאפייני ההיבריס = הגאווה הוא שהחוטא בטוח שהוא יודע את מניעי השני , מה מניע אותו וכו' הוא יודע כמובן יותר טוב ממנו עצמו מה מניע אותו. אז הנה יש לנו מחלה נוספת( עיינו בעמ' למעלה , המחלה וכאן נוספת). כי כל מי שלא חושב כמו שהזרם הזה חושב, אז הוא כמובן חולה שזקוק לתרופה. תודה..
13
מה התרופה לרב שמחושב שהוא מחזיק את הפנקס של ה׳ בכיס שלו??
| 20-04-2017 20:03
האמת כואבת.
הרב צודק. | 20-04-2017 21:46
14
מדהים !
| 20-04-2017 23:51
התגובות פה מעידות כאלף עדים על פרצופו של הציבור הדתי לאומי. גם אם לא מקבלים אפשר לומר בענווה ״לא מבין״ ולא להתריס כלפי גדול בישראל לכל הדעות. לימדו מבצלאל סמוטריץ כיצד קיבל בענווה כל-כך מכובדת את ביקורתו של הרב טאו ועם כל זאת ציין שיש לו את רבותיו. יש לנו מה להשתפר בקיצור
15
הרב כנראה חושב שמי שמסכים איתו במחלוקות הוא לפי התורה
אלי | 23-04-2017 22:46
ומי שלא כמו רבותי הרב ליאור והרב ולדמן הוא לא לפי התורה, אמליץ לרב לעיין לעומק בהקדמה של הנציב לחמישה חומשי תורה.
16
אוי איזה בלבול
יוסי | 22-05-2017 12:51
מה זה לאומי בכלל? לדעתי המשבר הזה התחיל בפינוי של גוש קטיף. זהו משבר אמוני ולא בכדי... הרי הגוש הציוני בעצמו לא הצליח בזמן האמת לנתק את עצמו מההתמסרות למדינה ולעמוד בגאון ובתוקף למען ארץ ישראל ועם ישראל. בדיוק אותו הרעיון הלאומי והצבאי שהרב אבינר מדבר עליו ( באופן מבולבל ומוסווה) הוא זה שגרם להתנקות ולשבר הזה.